شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#نشانه

لبنان| سرنوشت مبهم ابتکار نبیه‌بری و دیدار نمایندگان حزب‌الله با جبران باسیل


لبنان| سرنوشت مبهم ابتکار نبیه‌بری و دیدار نمایندگان حزب‌الله با جبران باسیل

با وجود فضای مثبتی که طی روزهای اخیر بر صحنه سیاسی لبنان حاکم است، اما نشانه روشنی درباره موفقیت ابتکار نبیه بری و تشکیل سریع دولت دیده نمی‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، منابع جریان آزاد ملی لبنان اعلام کردند که ما روزهای حساسی را پشت سر می‌گذاریم و در حال حاضر «سعد حریری» نخست وزیر مکلف دو گزینه پیش روی خود دارد: استعفا یا تشکیل دولت. البته ضررهای تشکیل دولت برای حریری قطعاً بسیار کمتر از ضررهای استعفا خواهد بود.

منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر احتمال تشکیل سریع دولت وجود ندارد و شاید بتوان گفت ابتکار «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در آستانه سقوط قرار گرفته است. اما همزمان با تلاش‌های حزب‌الله برای تکمیل پرونده تشکیل کابینه و نیز تلاش برای موفقیت ابتکار «نبیه بری» رئیس پارلمان روز گذشته فضای نیمه مثبتی میان طرف‌های مربوطه در خصوص این پرونده حاکم بود. در همین راستا امروز قرار است نشستی میان «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی و «حسین الخلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله و «علی حسن خلیل» معاون نبیه بری و همچنین با حضور «وفیق صفا» رئیس کمیته ارتباطات و هماهنگی در حزب‌الله برگزار شود.

به گزارش منابع آگاه لبنانی امروز جبران باسیل منتظر است حسین الخلیل و علی حسن خلیل پاسخ سعد حریری به پیشنهاد وی جهت توافق روی ساختاری برای حل معضل معرفی دو وزیر مسیحی را بیاورند. طبق فرمولی که جبران باسیل برای معرفی دو وزیر مسیحی در نظر گرفته این دو وزیر هیچگونه وابستگی نه به نخست وزیر مکلف و نه به رئیس جمهور ندارند و از میان کارمندان اداره و یا چهره‌های شناخته شده جامعه انتخاب می‌شوند.

منابع جریان آزاد ملی تاکید کردند که این بازی به پایان رسیده و حریری دیگر نمی‌تواند بیش از این تعلل کند؛ به ویژه از زمان سخنرانی وی در پارلمان مشخص شد که او تمایلی به تشکیل دولت ندارد. بعد از اینکه سعد حریری حمایت فرانسه و عربستان را از دست داد دچار این وضعیت شد و ما هفته مهمی را پیش رو خواهیم داشت که حریری یا باید استعفا کند و یا دولت را تشکیل دهد.

این منابع افزودند، با وجود فضای مثبتی که طی روزهای اخیر در صحنه سیاسی کشور به وجود آمده اما منابع 8 مارس گزارش می دهند که از زمان دیدار نماینده حزب‌الله و نماینده نبیه بری با جبران باسیل در سه روز گذشته هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است؛ ضمن اینکه باسیل همچنان به مطالبات خود پایبند است و همچنین نمی‌تواند عدم تمایل خود به نخست وزیری سعد حریری را پنهان کند.

منابع مذکور در ادامه تصریح کردند که ابتکار فرانسه عملاً به پایان رسیده و در حال حاضر تنها ابتکار نبیه بری مطرح است که آن هم در مسیر بن بست قرار دارد، اما برای حفظ امید و جلوگیری از فروپاشی جامع کشور همچنان این ابتکار در جریان است. در این شرایط و در صورت ادامه بن‌بست سیاسی این احتمال وجود دارد که چند ماه دیگر نیز لبنان از خلاء سیاسی رنج ببرد و در نهایت دولت «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور تبدیل به دولت انتخاباتی شود.

از سوی دیگر منابع جنبش امل اعلام کردند، نبیه بری مهلتی که برای سعد حریری جهت تشکیل دولت تعیین کرده بود را دو بار تمدید کرد اما هیچ پاسخی از جانب حریری داده نشده است . بر این اساس در صورتی که ابتکار نبیه بری به نتیجه نرسد «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان اقدامات بعدی خود را اجرا خواهد کرد.

در یک چارچوب دیگر میشل عون روز گذشته با هیئتی از بانک جهانی ملاقات کرده و طرفین درباره بدهی‌های لبنان و همچنین وامهایی که این کشور قصد دریافت آنها را دارد صحبت کردند.

از طرف دیگر ستاد فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که روز گذشته ساعت 3:15 تا 3:20 یک قایق جنگی متعلق به دشمن صهیونیستی آب‌های منطقه‌ای لبنان در مقابل راس الناقوره را به مسافت حدود 167 متر نقض کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است، تجاوز رژیم صهیونیستی به آب‌های منطقه‌ای لبنان با هماهنگی نیروهای «یونیفل» (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/