شهرخبر

صنعت نمایشگاهی، شتاب دهنده ای موثر در توسعه اقتصادی

لادن ملکی - فعال و برگزارکننده نمایشگاهی

برگزاری نمایشگاه های تخصصی در عصر حاضر  علاوه بر دارا بودن  تاثیر چندین برابری در داد و ستد و مبادلات تجاری شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و در کنار آن ایجاد فضای مناسب  برای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی، انگیزشی برای ارائه نوآوری و خلاقیت، ایجاد فضای رقابتی سالم و پویا، ارائه آخرین دستاوردها و نوآوری ها  و ....  بخودی خود نیز  موجب  ایجاد مشاغل جدید و یا گسترش فعالیت مشاغل مرتبط ناشی از برگزاری نمایشگاه با حضور شرکت های داخلی و خارجی و بازدید از نمایشگاه ها در کشور می شود. لذا امروزه متخصصان از برگزاری  نمایشگاه ها و  بطور اخص صنعت نمایشگاهی عمدتا بعنوان موتور محرکه  سایر صنایع و یکی از محرک های مهم رونق اقتصاد ملی یاد می کنند.   

لادن-ملکی-نمایشگاه

در سراسر جهان صنعت نمایشگاهی بعنوان شتاب دهنده ای موثر دررونق و توسعه اقتصاد کشورها محسوب می شوند. بطور مثال بر اساس آمار منتشره کشور آلمان بعنوان یکی از برترین کشورهای صنعتی جهان و پیشرو در صنعت نمایشگاهی حدود ۶۰٪  از داد و ستد خود را از طریق برگزاری، مشارکت و حضور در نمایشگاه ها راهبری می کند.

خوشبختانه کشور ما نیز با دارا بودن منابع غنی طبیعی و انسانی، تنوع اقلیمی، موقعیت جفرافیائی استراتژیک و پتانسیل بسیار بالا در بخش های مختلف صنعتی در راستای صادرات غیر نفتی از موقعیت ممتازی در منطقه برای استفاده و بهره گیری از ابزار صنعت نمایشگاهی با بیش از ۵۰ سال سابقه برگزاری نمایشگاه ها و ضریب نفوذ بالا در حوزه خاورمیانه، برخوردار است.

چنانچه پیشتر هم ذکر شد، بر اساس اظهار نظر کارشناسان، صنعت نمایشگاهی به خودی خود با ایجاد بیش از ۱۵۰ گروه شغلی و اشتغالزائی مستقیم و غیر مستقیم نقش بسزائی در رونق و توسعه اقتصادی کشور دارد. علاوه بر این در کنار اهداف عالیه ای که در برگزاری نمایشگاه های تخصصی در جهت رشد اقتصادی و توسعه صادرات غیر نفتی مد نظر است، از آنجا که نقش سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی و خارجی در افزایش رشد و توسعه اقتصادی ‌کشورها غیر قابل ‌انکار است یکی از مهم ترین اهدافی که می تواند با برگزاری نمایشگاه ها تحقق یابد جذب سرمایه گذار بخش های خصوصی و خارجی است.

از آنجا که فاکتورهای زیرساختی از جمله عوامل تاثیر گذار در جذب سرمایه گذار است و یکی از این فاکتورها دسترسی به بازار و پتانسیل ها و توانمندی های آن است، هر نمایشگاه تخصصی هدفمند می تواند به بهترین نحو این فضای مناسب را برای مخاطبین هر دو  سو فراهم کند و موجب تحرک بیشتر بخش‌های تولیدی، صنعتی و رونق تجارت، ارتقاء سطح اشتغال  و نهایتا رونق و رشد اقتصادی کشور شود.

نویسنده: لادن ملکی