شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پوشش#تعداد#طبیعی#وزیر نفت

زنگنه در صحن مجلس:

۹۵ درصد کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارد

۹۵ درصد کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارد

وزیر نفت گفت: در این دولت، تعداد روستاهایی که بهره مند از گاز طبیعی شدند، ۲.۵ برابر شد و بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال جلال محمودزاده درباره دلیل کمبود گاز مایع در سطح کشور، علی الخصوص در روستاهای فاقد پروژه‌های گازرسانی، گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم تعداد روستاهایی که بهره‌مند از گاز طبیعی شدند، ۲.۵ برابر شد به نحوی که از ۱۴ هزار روستا به ۳۵ هزار روستا رسیدیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند. البته استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از متوسط کشوری عقب مانده اند اما بیش از ۹۰ درصد روستاهای استان‌های کرمان، فارس و خراسان گازرسانی شده است.

وزیر نفت افزود: برای توزیع گازرسانی ۴۳ هزار میلیارد تومان و همچنین ۴۰ هزار میلیارد تومان هم برای خطوط انتقال گاز هزینه شده است. در استان آذربایجان غربی از ۷۸ درصد روستاها در سال ۹۲ به ۹۲ درصد روستاها در زمینه گازرسانی پیشرفت داشته‌ایم. در منطقه سردشت ۳۴ درصد و در پیرانشهر نیز ۷۴ درصد روستاها گازرسانی شده است.

زنگنه بیان کرد: ۴.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت شبکه گازرسانی کشور نیستند. پالایشگاه های نفتی کشور ۷ هزار تن گاز تولید می‌کنند که ۵ هزار تن آن در کشور توزیع می‌شود.

وی افزود: مردم و خانوارها بیش از مصرف متوسط از گاز استفاده می کنند. باید گفت که در این مسیر قاچاق گاز صورت نمی گیرد بلکه از گاز مایع برای سوخت اتومبیل های فرسوده به روشی غیر استاندارد استفاده می شود.

وزیر نفت تاکید کرد: ما علاقه‌ای به صادرات گاز نداریم اما اگر صادراتی صورت گیرد، درآمد آن به سازمان هدفمندی یارانه ها می رسد نه وزارت نفت. از سوی دیگر مخالف توزیع گاز در داخل نیستیم اما ترجیح ما این است که اولویت با CNG باشد و گاز مایع به دلیل درآمد ارزی بیشتر صادر شود.

زنگنه اظهار داشت: روند گازرسانی کند نیست و ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرارگرفته اند. البته برخی مناطق آذربایجان غربی عقب ماندگی دارند که باید در این مسیر اقداماتی صورت گیرد.

محمودزاده: وزارت نفت از تامین حداقل سوخت گاز مایع هم کوتاهی می‌کند

در ادامه جلسه، جلال محمودزاده در تشریح سوال خود از وزیر نفت مبنی بر دلایل کمبود گاز مایع و نفت سفید در سطح کشور خصوصاً روستاها و مناطق محروم، گفت: انرژی به عنوان یکی از مهمترین ارکان فعالیت های اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده، ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخیره گاز به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی شناخته می شود.

وی بیان کرد: وجود ذخایر بزرگ گاز نیازمند برنامه ریزی دقیق در زمینه تولید، انتقال، ذخیره سازی و توزیع عادلانه است. غفلت های صورت گرفته در زمینه برداشت از میادین مشترک از دریای خزر باعث شده است که برداشت از این میادین به کندی انجام شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود دارا بودن بیشترین ذخایر نفت و گاز، چرا مردم باید در شهرهای محروم و روستاها در صف های طولانی نفت سفید و گاز مایع انتظار بکشند؟ چه کسی مسئول این بی برنامگی‌هاست؟ زمانی که وزارت نفت و شرکت گاز در گازرسانی به روستاها و مناطق محروم کم کاری می کنند، مردم مجبورند از نفت سفید و گاز مایع استفاده کنند. وزارت نفت از تامین حداقل سوخت گاز مایع نیز کوتاهی می کند.

محمودزاده گفت: وزیر نفت به خوبی می داند گازرسانی به روستاها علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی باعث کاهش مصرف گاز مایع نیز می شود و از مهاجرت به شهرها و تخریب جنگل ها و مراتع جلوگیری می کند.

در نهایت این نماینده، با شرط تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی این موضوع از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شد.