شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران

موزه انگل شناسی دانشگاه تهران به موزه های دانشگاهی جهان پیوست

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، موزه انگل شناسی دانشگاه تهران به موزه های دانشگاهی جهان پیوست.

موزه ملی انگل شناسی ایران اولین و تنها موزه اختصاصی انگل شناسی در خاورمیانه است. این موزه با همکاری مشترک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، سازمان دامپزشکی ایران، مؤسسه تحقیقات شیلات ایران و با حمایت بنیاد ملی علوم ایران، بیش از یک دهه اقدام به جمع آوری، شناسایی و نگهداری نمونه های انگلی بومی ایران از سراسر کشور کرده است. در مجموع بیش از 4500 نمونه انگلی در این موزه جمع آوری و نگهداری می شود که از این تعداد، تنوع گونه های انگلی به بیش از 300 گونه می رسد.

ارائه خدمات رایگان تشخیص نمونه های انگلی، نگهداری و ثبت آنها در صورت لزوم به نام آورنده نمونه در پایگاه اطلاعاتی موزه و ارائه ترسیم انگل های تشخیص داده شده به آورنده نمونه از جمله خدمات موزه است.

جمع آوری، شناسایی، تشخیص، تعیین و نگهداری انگل های کل کشور اعم از انسانی، دامی، حیات وحش و آبزیان، ایجاد پایگاه اطلاعاتی انگل های ایران، تعیین تنوع و توزیع جغرافیایی انگل ها در ایران، حمایت از مطالعات اپیدمیولوژیک و کنترل بیماری های انگلی و حفظ منابع ژنتیکی انگل ها برای استفاده در تحقیقات و آموزش از اهداف مؤسسان موزه انگل شناسی است.

انگل شناسی در ایران سابقه ای به قدمت علم پزشکی و دامپزشکی دارد. از این رو ایجاد مجموعه ای به عنوان موزه انگل شناسی می تواند نقش مؤثری در تحقیقات، آموزش و ترویج در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام و افزایش دانش جامعه در زمینه بهداشت عمومی داشته باشد.

براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، علاقمندان می توانند برای مشاهده موزه انگل شناسی دانشکده دامپزشکی به سایت http://umac.icom.museum/database مراجعه کنند.

موزه انگل شناسی دانشگاه تهران به موزه های دانشگاهی جهان پیوست