شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا

برنامه هسته‌ای ایران آمریکا را نگران تر کرد+جزییات

وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران که "چهار نعل به جلو می‌تازد"، گفت هنوز به مرحله پایبندی در برابر پایبندی نیستیم و نمی‌دانیم چه می‌شود.

برنامه هسته‌ای ایران آمریکا را نگران تر کرد+جزییات

به گزارش منیبان، آنتونی بلینکن روز دوشنبه در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این مطلب را در پاسخ به سوالات نمایندگان کنگره درباره ضرورت پرداختن به سایر موضوعات مرتبط با ایران همچون موشک، نفوذ منطقه‌ای و حمایت از جبهه مقاومت، مطرح کرد.

وی مدعی شد: ایران فعالیت‌هایی همچون موشکی، گسترش تسلیحات، حمایت از گروه‌های نیابتی و تروریسم و بی‌ثبات‌سازی دارد که اگر به سلاح اتمی دست یابد یا توانایی آن را داشته باشد، شرایط آن بدتر خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: از این رو، نخستین اقدام ضروری اگر بتوانیم این است که مشکل هسته‌ای ایران را تحت این توافق، به درون جعبه بازگردانیم که متاسفانه اکنون در خارج از آن قرار دارد.

بلینکن همچنین شرایط فعلی را بسیار دورتر از آن دانست که به موضوعاتی چون برنامه موشکی ایران بپردازد، ادامه داد: ما در حال کار کردن برای رسیدن به توافق درباره برنامه هسته‌ای و همزمان مقابله با ایران در سایر زمینه‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: ما هنوز در مرحله پایبندی در برابر پایبندی نیستیم و هنوز نمی‌دانیم چه پیش می‌آید. ما به صورت غیرمستقیم تعامل داشته‌ایم و همچنان مبهم است که آیا ایران تمایل دارد آنچه را که برای بازگشت به اجرای تعهداتش لازم است، انجام دهد یا خیر.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش عامل اصلی ایجاد مشکل در اجرای برجام و انتفاع اقتصادی مردم ایران از مزایای آن بوده است، اظهار کرد: از این رو، همچنان در حال آزمایش پیشنهادها هستیم.

دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و بر اساس سیاست موسوم به "فشار حداکثری"، تروریسم اقتصادی را حتی در بحبوحه همه‌گیری کرونا بر مردم ایران اعمال کرد. 

دولت بایدن با گذشت ۶ ماه از حضور در کاخ سفید، همچنان این سیاست خصمانه را علیه مردم ایران دنبال کرده است هرچند به ظاهر مدعی آمادگی برای بازگشت به برجام است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهار کرد: متاسفانه آنچه می‌دانیم این است که برنامه هسته‌ای ایران چهار نعل به سمت جلو در حرکت است. محدودیت‌های ناشی از توافق را  شامل میزان مواد غنی‌شده کاهش داده است که برخی از آنها بیش از ۲۵ درصد و مقدار کمی هم درحد ۶۰ درصد غنی شده‌اند.

بلینکن یادآور شد: آنها همچنین تعدادی سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب و راه‌اندازی کرده‌اند. این مساله باعث می‌شود مدت زمانی که بر اساس توافق به بیش از یکسال برای "شکست" در نظر گرفته شده بود اکنون به چند ماه و در صورت ادامه به چند هفته کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت به برجام می‌تواند سکویی برای تمدید و تحکیم این توافق و پرداختن به سایر موضوعات شود، خاطرنشان کرد: همچنین با این توافق، با دوستان و متحدانمان هم در موقعیت بهتری خواهیم بود که خواستار بقای این توافق هستند.

سوالات زیادی هم مربوط به پیروزی مقاومت در جنگ ۱۲ روزه اخیرعلیه رژیم صهیونیستی بود که سعی داشتند پای ایران را به آن باز کنند.

این مساله با استناد به اظهارات برخی مقامات حماس مبنی بر حمایت ایران از آنها تشدید می‌شد که وزیر خارجه آمریکا گفت: حمایت ایران از حماس یک سابقه طولانی دارد.

بلینکن افزود: این کار پیش از توافق هسته‌ای و در طول آن وجود داشت و امروز با وجود  کارزار به اصطلاح "فشار حداکثری" که ما خارج از توافق هستیم، ادامه دارد.

وی ادامه داد: این مشکلی است که باید به آن توجه کنیم. ما باید ببینیم دستگاه‌های اطلاعاتی ما چه می‌گویند. فکر می‌کنم حماس از گذشته توسط ایران با اجزای کلیدی دانش فناوری تامین می‌شده است. بهترین ارزیابی عمومی این است که بیشتر راکت‌ها به وسیله خود حماس در غزه تولید شده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: البته این توجیهی برای حمایت ایران از حماس نیست که شامل حمایت قوی کلامی از حماس در حادثه اخیر (درگیری بین فلسطین و رژیم صهیونیستی ) هم می‌شود.