شهرخبر

دلیل یخ زدن مغز هنگام خوردن آب سرد

دلیل یخ زدن مغز هنگام خوردن آب سرد

دلیل یخ زدن مغز هنگام خوردن آب سرد
آیا تا بحال هنگام خوردن اب سرد و یا مواد سرد مانند بستنی ، دردی لحظه ای در ناحیه شقیقع و پیشانی خود حس کرده اید ؟ به این اتفاق به اصطلاح یخ زدگی مغز می گویند.طی تحقیقات انجام شده یخ زدگی مغز در افرادی که مبتلا به میگرن هستند بیشتر از افرادی است که میگرن ندارند.

به گزارش بهداشت نیوز، انجام تحقیق روی سردردهایی چون میگرن دشوار است چرا که این سردردها غیرقابل پیش بینی هستند. محققان نمی توانند یک نمونه را از آغاز تا پایان در آزمایشگاه بررسی کنند. آنها می توانند داروهایی برای کاهش درد میگرن تجویز کنند اما این داروها دارای عوارض جانبی است که می تواند در نتایج تأثیرگذار باشد.

 

براساس گزارش لایو ساینس، در آزمایشگاه حالت یخزدگی مغز می تواند به عنوان آغاز یک سردرد استفاده شود و از سوی دیگر این سردرد به سرعت خاتمه می یابد و می توان آن را به عنوان یک رویداد کامل مورد بررسی قرار داد.

 

محققان این تحقیق را روی 13 داوطلب سالم با آب یخ انجام دادند، داوطلبان هنگامی که همان احساس آشنای یخزدگی مغز را حس کردند دست خود را بالا برده و زمانی که این درد ناپدید شد نیز بار دیگر دست خود را بالابردند.

 

در این تحقیق جریان خون مغز داوطلبان را از طریق فرآیندهای فراصوت مانند، در جمجمه دنبال کرده و مشاهده کردند که جریان خون در مغز از طریق یک رگ خونی به نام رشته مغزی قدامی افزایش می یابد، این رگ در میانه مغز پشت چشمها قرار دارد و این افزایش جریان خود و در نتیجه اندازه این رگ بیشتر شده و درد یخزدگی مغز احساس می شود.

 

وقتی که این رگ به افزایش جریان خون پاسخ می دهد، درد از بین می رود. این گشادی و تنگی سریع رگ خونی به نوعی حالت تدافعی مغز تعبیر می شود.

منبع: دکتر سلام