شهرخبر

حجت الاسلام علم‌الهدی : بایستی از گذشته عبرت بگیریم

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه باید از گذشته عبرت بگیریم و در زندگی به درستی تصمیم بگیریم، گفت: باید به دنبال معیارهای سیاست درست اسلامی برویم، چرا که دین‌داری ملاکی درست برای پذیرش مسئولیت سیاست است.

حجت الاسلام علم‌الهدی : بایستی از گذشته عبرت بگیریم

امام جمعه مشهد با تکیه‌بر تعریف امامت در هر دورانی اظهار کرد: معنای امامت هر امام برای ما مسلمانان که در قرن‌ها بعد از زندگانی آن‌ها به سر می‌بریم این نیست که ما عقیده داشته باشیم برای گذشته‌اند، بلکه آنان در حال حاضر هم امام ما هستند.

حجت الاسلام احمد علم‌الهدی افزود: شما در زیارت مقدس جامعه کبیره به محضر مقدس امام رضا علیه‌السلام عرضه می‌دارید :«َتَوَلَّیْتُ آخِرَکُمْ بِما تَوَلَّیْتُ بِهِ اَوَّلَکُمْ» یعنی آقا ، من ولایت‌پذیر تمام شما ائمه اطهار علیهم‌السلام هستم . ولایت یکایک شما را تا آخرینتان که وجود مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است قبول دارم. یعنی امام ششم ما در این عصر برما امامت دارند که از ایشان دو چیز به ما رسیده است : یکی منظومه فکری امام صادق علیه‌السلام و دوم سیره عملی ایشان است.

 وی بیان کرد: امروز در مقابل من سیره عملی امام صادق علیه‌السلام به‌عنوان رئیس مذهب شیعه قرار دارد که حاصل ۶۵ سال زندگی مبارک ایشان است و برحسب همان سیره رفتاریه ایشان ، تکلیف خود را تشخیص و انجام می‌دهم . بنابراین برادران و خواهران وقتی زندگی‌نامه امام صادق علیه‌السلام مطرح می‌شود باید از سیره رفتاری ایشان در زندگانی خویش استفاده کنیم .

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بابیان این سؤال که آیا امام صادق علیه‌السلام فقط در تدریس علوم بودند یا در سیاست هم دخیل بودند ؟ ابراز کرد: این‌گونه نبوده است که ایشان فقط مشغول تدریس باشند بلکه در مقابل ظلم و طاغوت ایستادگی می‌کردند. باوجوداینکه امام در عرصه‌ی سیاسی دخیل بودند اما این بیان می‌شود که چرا حکومت را به دست نگرفتند ؟

وی بابیان اهمیت ولایت‌پذیری شیعیان یادآور شد: در سرزمین منا امام صادق (علیه‌السلام) در خیمه نشستند، بزرگان و کبار اصحاب در محضر هستند مثل زکریا بن آدم، زرارة بن اعیون و محمد بن مسلم، دیدند پرده خیمه کنار رفت و آقاپسر جوانی که درست مو در صورتش نروییده بود، وارد شد، تا او وارد شد، امام صادق (علیه‌السلام) قد راست قیام کردند، فرمودند حشام آمدی، حضرت او را در آغوش فشردند، صورتش را بوسیدند و در کنار خودشان بالادست تمام این فقها و بزرگان اصحاب نشاندند و فرمودند «حشام برای این آقایان مباحثه خودت را در بحث امامت با «عنوان بصری» مطرح کن»؛ حشام درباره امامت با «عنوان بصری» بحث می‌کرد برای این‌که مسئله امامت به‌عنوان یک مسئله قطعی اصولی اسلام، یعنی تشکیل حکومت و قیام در مقابل بنی‌عباس و برهم زدن بساط کفر و ظلم عباسی مطرح بود.

 علم‌الهدی با اشاره به روایت سدیر صیرفی گفت: اینجا سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا باوجود فعالیت‌های امام صادق و مبارزاتشان جریان سدیر سیرفی وجود دارد؟

وی با بیان اینکه سدیر صیرفی یکی از اصحاب امام صادق علیه‌السلام است که از شیعیان خالص ایشان بود، ادامه داد: سدیر روزی به دیدار امام صادق علیه‌السلام می‌آید که مأمورین حکومتی به او اجازه ورود به خانه امام صادق علیه‌السلام را نمی‌دهند تا اینکه صبح بسیار زود به درب خانه امام صادق علیه‌السلام می‌آید و دیگرکسی مانع او نمی‌شود . وقتی وارد خانه امام صادق علیه‌السلام می‌شود به امام می‌گوید: چرا در این تنگنا زندگی می‌کنید ؟ شما اگر امر کنید تمام مسلمانان همراه شما می‌شوند تا با حکومت ظلم، مبارزه کنید. امام صادق علیه‌السلام سکوت می‌کنند و بعد به سدیر می‌گویند : من می‌خواهم به ینبع بروم . همراه من می‌آیی؟ سدیر باافتخار می‌پذیرد و همراه امام می‌شود . مسیر را طی می‌کنند تا اینکه وقت نماز می‌رسد و امام صادق علیه‌السلام به سدیر می‌گویند: جلوتر مزرعه هست می‌توانیم به آنجا برویم و وضو بگیریم و نماز بخوانیم . به آن محل که می‌رسند پسر چوپانی را می ببیند که چند دام را برای چرا آورده بود . امام صادق علیه‌السلام رو به سدیر می‌گویند: اگر شیعیان ما به تعداد این بزها بودند من می‌توانستم در مقابل ظلم ، مبارزه کنم .

شیعه باید ولایت‌پذیر باشد

 عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امام صادق علیه‌السلام چهار هزار شاگرد داشتند اما مقصودشان از این حرف این بود که ما نیازمند شیعه‌ای هستیم که در همه‌ی احوال از ما پیروی می‌کند و در کنار ما برای حکومت اسلامی مبارزه می‌کند . شیعه باید ولایت‌پذیر باشد.

وی یادآور شد: برای مردم این‌گونه بیان‌شده بود که سیاست و حکومت یعنی ظلم و مردم تصور می‌کردند که امام صادق علیه‌السلام که کتاب در دست دارند و اهل دانش هستند به درد حکومت و حکومت‌داری اسلامی نمی‌خورند.

دین‌داری را برای انتخاب ملاک قرار دهید

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بابیان اینکه دین‌داری ملاکی درست برای پذیرش مسئولیت سیاست است گفت: برادران و خواهران بدانید اگر بنا شد برای اداره کشور به دنبال فردی بروید که دیندار نیست، دچار مشکلات بسیاری خواهید شد، اما اگر شرط اول را دین‌داری فرد قرار بدهید ، بدانید جامعه پیشرفت خواهد کرد زیرا فردی که دین دارد به فکر کودکان بی‌بضاعت و یتیم است ، فردی که دین دارد در مقابل مستضعفان احساس مسئولیت می‌کند و می‌داند باید جهادی کار کند و به دیگران توجه کند.اگر بنا شد که مردم تصور کنند که فرد دیندار به درد اداره جامعه نمی‌خورد و نیازمند فردی است که در فلان دانشگاه خارجی درس‌خوانده باشد و دین ملاک نیست ، این مردم در استخدام شهوت و لذت دیگری درمی‌آیند، بنابراین ما باید با نگاه و مطالعه سیره سیاسی امام صادق علیه‌السلام اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

بایستی از گذشته عبرت بگیریم

 علم‌الهدی اذعان کرد: ما بایستی عبرت بگیریم و در زندگی به‌درستی تصمیم بگیریم . نمی‌شود کنار بکشیم و به دنبال معیارهای سیاست درست اسلامی نرویم. به دنبال فردی برویم که به دین‌داری او مطمئن هستیم . دشمن وقتی دید که امام صادق علیه‌السلام این‌گونه با او مبارزه می‌کند با فتنه‌های مختلف خواستند ایشان را گوشه‌گیر کنند و دست مردم را از ایشان کوتاه کنند که موفق نشدند و درنهایت منصور دوانقی ملعون در خانه امام ششم علیه‌السلام را آتش زد و ایشان را با زهر به شهادت رساند.

 

منبع: انتخاب