شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نشانه#انرژی#کارشناسان

یکی از نشانه های اولیه دیابت

دیابت از جمله بیماریهای مزمن است که بر فرآیند طبیعیِ تبدیل مواد غذایی مصرفی به انرژی تاثیر می گذارد و بنابر گفته کارشناسان سلامت، احتمال عدم تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بسیار زیاد است.

علائم متعددی وجود دارد که می تواند زنگ خطر ابتلا به بیماری دیابت باشد اما بروز عارضه ای در چشم ها یکی از نشانه های مهم در بالا رفتن سطح قند خون و احتمال ابتلای فرد به دیابت است.

به گفته پزشکان تاری دید می تواند نشانه اولیه بیماری دیابت باشد. تاری دید در افرادی که به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند متداول است. به طور خاص، تاری دید بعد از غذا خوردن عامل نگران کننده ای است که باید در صورت مشاهده حتما به پزشک مراجعه شود.

بالا رفتن ناگهانی قند خون به دنبال مصرف یک وعده غذایی می تواند منجر به تاری دید شود زیرا افزایش سریع قند خون باعث تورم بخش جدایی ناپذیر چشم یعنی عدسی می شود. ورم بر اثر حرکت مایع به داخل و خارج چشم ایجاد می شود و منجر به تغییر در شکل عدسی و در نتیجه تغییر در بینایی می شود.

طبق بررسی های انجام شده هنگامیکه سطح قند خون به حد نرمال رسیده و شکل عدسی به اندازه اصلی خود باز می گردد، قدرت بینایی می تواند به حالت قبل بازگردد. اما اثرات این تاری دید می تواند در طی چند روز تا تقریبا شش هفته از بین برود.

همچنین درصورتیکه بیماری دیابت تحت کنترل قرار نگیرد می تواند به مشکلات جدی در وضعیت بینایی فرد منجر شود.

دیابت بیماری است که با گذشت زمان به تدریج پیشرفت می کند. اگر دیابت نوع دو درمان نشود، قند خون بالا می تواند سلول ها و اندام های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این عوارض شامل آسیب کلیه و نیاز به انجام دیالیز است یا به چشم ها آسیب وارد می شود که می تواند منجر به نابینایی شود یا افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی را به همراه دارد.

زمانی که دیابت، سلامت چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد، احتمال بروز رتینوپاتی- بیماری که منجر به رشد غیرطبیعی عروق خونی در شبکیه چشم می شود- وجود دارد.

بنابر اعلام مرکز تخصصی مایو کلینیک، رتینوپاتی دیابتی همچنین می تواند منجر به خونریزی در نواحی پشت چشم، جدا شدن شبکیه و کاهش شدید بینایی، گلوکوم و از بین رفتن کامل بینایی شود.

به گزارش ایسنا به نقل از msn، همچنین بیماری دیابت ممکن است با علائم دیگری خود را نشان دهد که باید از آنها آگاه بود. هنگامیکه قند خون به سطح بالایی می رسد، افراد مبتلا به دیابت نوع دو کنترل نشده یا تشخیص داده نشده می توانند علائم مختلفی غیر از تاری دید داشته باشند. تشنگی مفرط، تکرر ادرار، خستگی شدید، عفونت پوستی مکرر و روند کند بهبود زخم می تواند از علائم بیماری دیابت باشد. از دیگر علائم این بیماری همچنین می توان به کاهش بی دلیل وزن، احساس کرختی یا گز گز شدن در دستها یا پاها، خشکی شدید پوست و احساس شدید گرسنگی اشاره کرد.