شهر خبر

بی‌اشاره به نقض تعهدات از سوی واشنگتن؛

وزیر خارجه آلمان مذاکرات وین را «در مرحله پایانی» توصیف کرد

وزیر خارجه آلمان مذاکرات وین را «در مرحله پایانی» توصیف کرد

وزیر امور خارجه آلمان امروز بی‌اشاره به نقض تعهدات از سوی واشنگتن در سخنانی مذاکرات وین را «در مرحله پایانی» آن توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان امروز دوشنبه در سخنانی خواستار تسریع تلاش های دیپلماتیک برای احیای توافق بین المللی برجام شد.

وزیر امور خارجه آلمان بی اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گفت که امیدواریم تهران با استفاده از اراده سیاسی لازم در راستای تسریع مذاکرات احیای برجام «در خط پایانی» آن اقدام کند!

این در حالیست که در آخرین نشست سه ماهه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) با پشتیبانی ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کردند که در آن از ایران انتقاد شد؛ اما این قطعنامه به طور رسمی به این شورا ارائه نشد.

یکی از دیپلمات‌های آگاه با اشاره به برجام گفت که «گزارش سی و یکم ماه می را نمی‌توان صرفاً به این دلیل که گفتگوها (برای احیای) برجام در جریان است، نادیده گرفت، اما (صدور) یک قطعنامه در حال حاضر محتمل نیست».

پنج دیپلمات آگاه به این موضوع نیز گفتند که قطعنامه‌ای در کار نخواهد بود و کشورهای عضو شورای حکام به صدور بیانیه‌هایی اکتفا خواهند کرد.

هنوز روشن نیست که آیا قطعنامه‌ای علیه ایران از حمایت لازم برای تصویب در شورای حکام برخوردار می‌شد یا خیر.

گفتنی است، گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده برای بازگشت هر دو کشور به پایبندی کامل به تعهدات خود ذیل برجام، از اواخر این هفته بار دیگر آغاز خواهد شد.