شهرخبر

زاکانی:

ایجاد دو میلیون شغل با ظرفیت‌های خالی پتروشیمی شدنی است!

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری کشور وجود دارد که استفاده از آن سبب ایجاد دو میلیون شغل در مدت دو سال می‌شود.

ایجاد دو میلیون شغل با ظرفیت‌های خالی پتروشیمی شدنی است!

به گزارش منیبان، «علیرضا زاکانی» امروز دوشنبه و پس از ضبط برنامه تبلیغاتی خود که قرار است ۲۴ خردادماه با موضوع رییس جمهور و جوانان از شبکه سوم سیما پخش شود، به خبرنگاران گفت:  ما می‌توانیم در اقتصاد مسیری را برویم که وابستگی به نفت نداشته باشیم و از طرفی شاید نفت ما به طور اسمی در تحریم باشد، اما رسما بالغ بر یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید تحریم را با بی اثر کردن آن در داخل و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برداریم. اما اینکه چه میزان زمان نیاز است تا این موضوع محقق شود

باید گفت که ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری وجود دارد که کارخانه آن مستقر است ولی به دلیل فرسودگی نیازمند بازسازی تجهیزات و فناوری است.

زاکانی ادامه داد: ۸.۱ میلیون تن، ظرفیتی برای ما ایجاد می‌کند که مثلا ارزش افزوده ۱۰۰ تا ۱۶۰ دلار مواد خام را به ۴۶۰ دلار تبدیل و  از فروش نفت بی نیاز شویم.

وی با اشاره به اینکه ارزش افزوده فقط در پول و امکانات نیست بلکه به اشتغال زایی نیزبستگی دارد، افزود: بر اساس اظهاراتی که آقای جهانگیری هم اعلام کرده است هر یک میلیون تن ظرفیتی که ایجاد می‌شود ۱۷۵ تا ۲۰۰ هزار شغل به طور مستقیم و ۱۵۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند که مجموع این اشتغال‌ها ۳۵۰ هزار مورد می‌شود که در مدت ۸ سال دو میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد. اما ما هم اکنون ۲.۵ میلیون نفر افراد در صف اشتغال داریم.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه ظرفیت و قابلیت‌های کشور  بالا است، عنوان کرد: دلیل رخ ندادن این موضوع به دلیل تعارض منافع و فساد است. زیرا در بخش

بالادستی پتروشیمی شاهدیم که بخشی از آدم‌هایی که خارج کشور سرمایه گذاری کردند، آن جنس را به بورس عرضه نمی‌کنند یا به سختی یا کم عرضه می‌کنند و به خارج کشور صادر می کنند.

زاکانی درباره مدت زمانی که سبب برداشتن موانع خواهد شد، گفت:  ما ۹ پیشران برای اقتصاد معرفی کردیم  و فقط یکی از آن‌ها نفت و گاز و پتروشیمی و معادن است.

وی با اشاره به این موضوع که کشور در بخش معادن از رتبه هفتم به بیستم رسیده است، ‌ افزود: این درحالی است که ما ۷ متر کاوش می‌کنیم ولی دنیا ۷۰ متر کاوش می‌کند؛ ما زیر ۷۰۰ متر اسکن می‌کنیم و دنیا بالای ۷۰۰ متر اسکن می‌کند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: در سال ۹۸ در کشور با بودجه ۶ میلیون دلاری، حدود ۱۳۹ هزار کیلومتر کاوش در بخش معادن انجام داد در حالی که چین در سال

۲۰۱۶  با ۱.۵ میلیارد دلار برابر ۵ میلیون کیلومتر مربع و کانادا با بودجه ۳ میلیارد دلار حدود ۳ میلیون کیلومتر مربع کاوش  انجام دادند. دلیل آن است که انگیزه‌ای وجود ندارد و تعارض منافع هم نمی‌گذارد.

زاکانی با اشاره به اینکه در نشست با تولید کنندگان و صادر کنندگان مشکلات بخش پتروشیمی را رصد کرده است، گفت: تولیدکنندگان در این جلسات قسم می‌خورند که ظرف سه سال می‌توانند این ۸ میلیون تن را فعال کنند.

وی گفت: بنده مدعی  هستم که آنقدر ظرفیت داخلی در کشور وجود دارد که اگر عرضه فعال کردن توانمندی‌ها را داشته باشیم نیازمند نیروی کار از خارج کشور هستیم نه اینکه جوان ما بخواهد گردن خم کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اشتغال زایی نیز گفت: ما در ۶ ماه اول حداقل ۵۰۰ هزار شغل و در سال بعد ۱.۵ میلیون شغل و از سال بعد دو میلیون شغل می‌توانیم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲.۵ میلیون نفر در انتظار شغل هستند و علاوه بر این ۳.۵ میلیون نفر زنان سرپرست خانوار و کارگران فصلی و ساختمانی را هم داریم که با احتساب آنها حجم زیادی از متقاضیان جدید وارد بازار کار می‌شوند.

زاکانی خاطرنشان کرد: ما در کشورمان امروز مشکل کار داریم، چون تعارض منافع، فساد و خودباختگی نمی‌گذارد که مسئول، نوکر مردم باشد، اما ما به فضل الهی برای آینده اینگونه مشکلات را نخواهیم داشت.