شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویروس کرونا#اعتبار#مجوزهای#چاپ#نشر#قرآن#یکساله

معاون نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن در گفتگو با مهر :

اعتبار مجوزهای چاپ و نشر قرآن یکساله شد

اعتبار مجوزهای چاپ و نشر قرآن یکساله شد

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن از ۶۲ مجوز چاپ ونشر قرآن از ابتدای سال۱۴۰۰ توسط این سازمان خبر داد و گفت:به علت شیوع ویروس کرونا مجوزهای شش ماهه به مدت یکسال اعتباردارد.

میثم معافی معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چاپ قرآن از ابتدای سال تاکنون گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۶۲ مجوز چاپ و نشر توسط معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم صادر شده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال قبل، شاهد رشد ۱۰۰ درصدی در صدور مجوزهای چاپ هستیم. در سال قبل تعداد صدور مجوز در حوزه چاپ و نشر ۳۳۰ مورد با شمارگان سه میلیون ۸۰۰ هزار نسخه بوده است.

وی ادامه داد: تغییر خاصی در تعداد مجوزهای نشر صادره و شمارگان چاپ و نشر نداشته‌ایم. از آنجایی که در سال قبل نیز شرایط متأثر از ویروس منحوس کرونا را داشته‌ایم، به نظر در مجموع با آمار قابل توجهی روبرو هستیم.

اعتبار مجوز چاپ و نشر تا یکسال

معافی افزود: هم اکنون اعتبار یک‌ساله مجوزهای صادره نیز پابرجاست. تا اطلاع ثانوی تمامی مجوزهای صادره به مدت یکسال برای اقدام مقتضی ناشران، اعتبار خواهند داشت؛ در سالیان قبل این مجوزها ۶ ماه از زمان صدور، اعتبار داشتند که پس از بررسی شرایط موجود و در راستای کمک بیشتر به فعالان این حوزه، چنین تصمیمی اتخاذ و عملیاتی شده است.

ایجاد کارگروه مشترک با سه نهاد قرآنی مرتبط با چاپ و نشر قرآن

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن با اشاره به دیگر فعالیت‌های این معاونت اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای در دست اقدام نیز، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده برای تشکیل کارگروه‌های مشترک و تخصصی با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز طبع و نشر قرآن کریم به منظور هم‌افزایی و تجمیع ظرفیت‌های متولیان و دست‌اندرکاران این حوزه است که بزودی در چرخه اقدامات قرار خواهد گرفت.

وی گفت: آنچه به عنوان دغدغه اصلی این معاونت وجود دارد، روشن نگه داشتن چراغ فعالیت‌های چاپ و نشر قرآن کریم در این برهه خاص زمانی است که به یاری خدا و تلاش فعالان دلسوز چاپ و نشر قرآن کریم، این امر به خوبی در جریان است.

معافی افزود: معاونت نظارت چاپ و نشر از دو اداره کل تصحیح قرآن کریم و اداره صدور مجوز و ارزیابی ناشران تشکیل شده است. در اداره تصحیح ۷۰ نفر فعالان قرآنی با تجربه فعالیت می‌کنند. ناشرین زمانی که تقاضای صدور مجوز چاپ دارند در قالب فایل و نسخه کاغذی برای معاونت ارسال می‌کنند همزمان دو گروه بر روی نسخه ارسالی کار کرده و پایش در این مرحله صورت می‌گیرد و در نهایت مجوز چاپ صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در اداره صدور مجوز نشر قرآن، ممکن است در پروسه چاپ هر کتابی اشکالاتی به وجود بیاید بهم ریختگی‌هایی مربوط به چاپ و ترتیب بندی صفحات پدیدار شود و به ناشران بازگردانده و نسخه نهایی دوباره ارسال می‌شود.مجوز نشر بدین معناست که این قرآن دارای استانداردهایی برای عرضه در بازار است که به ناشران اعطا می‌شود. این مرکز با اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت قرآن و عترت و مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تعاملات خوب و هم افزایی وجود دارد.

نظارت چاپ و نشر بر تمامی قرآن‌های ورودی و خروجی از کشور

معافی با اشاره به صدور مجوز قرآن‌های ورودی و خروجی از کشور گفت: طبق تفاهم نامه‌ای با وزارت صمت صدور مجوز قرآن‌های ورودی و خروجی باید با نظارت معاونت نظارت چاپ و نشر سازمان دارالقرآن انجام شود.

وی در پایان گفت: براساس مراجعات و آمار در حوزه چاپ و نشر قرآن نسبت به سالهای قبل رشد داشته ایم و با تلاش قرآن دوستان این امر درجهت ارتقا و رشد دنبال می‌شود. همچنین تدوین آئین نامه در جهت تسهیل و تسریع فرایندهای کاری طبق روال انجام و پیگیری می‌شود.