شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رزمایش#الجزایر

رزمایش مشترک مغرب و آمریکا در صحرای غربی


رزمایش مشترک مغرب و آمریکا در صحرای غربی

رزمایش نظامی مغرب با ۸ کشور جهان از جمله آمریکا از امروز در صحرای غربی و نزدیک مرزهای الجزایر شروع ‌شد.

به گزارش گروه بین‌ا‌لملل خبرگزاری تسنیم به نقل روزنامه الرای الیوم، ارتش مغرب با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد: رزمایش « شیر آفریقا 2021 » از امروز در صحرای غربی ( مورد مناقشه با جبهه پولیساریو) با مشارکت مغرب و 8کشور جهان از سه قاره شروع می‌شود.

این رزمایش به مدت 11 روز در شمال صحرای غربی و نزدیکی مرزهای مشترک مغرب با الجزایر برگزار می‌شود و طی آن از سلاح و تجهیزات پیشرفته در نیروی زمینی ، هوایی و دریایی استفاده خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: رزمایش شیر آفریقا 2021 بزرگترین رزمایش نظامی در قاره سیاه است که در آن یگان‌هایی از ارتش مغرب، آمریکا، انگلیس، برزیل،  کانادا ، تونس، سنگال، هلند و ایتالیا شرکت دارند. همچنین ناظرانی از 30 کشور آفریقایی و اروپایی بر این رزمایش نظارت دارند.

هدف از رزمایش شیر آفریقا 2021  تقویت قدرت نظامی و همکاری‌های مشترک ارتش‌های شرکت کننده در رزمایش،  افزایش توانمندی جهت برنامه ریزی و اجرای عملیات‌های مشترک عنوان شده است.

از زمانی که آمریکا حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را در پائیز سال گذشته به رسمیت شناخت، این اولین باری است که در صحرای غربی رزمایش مشترک نظامی برپا می‌شود.

نخستین رزمایش مشترک مغرب و آمریکا تحت عنوان «شیر آفریقا» در سال 2007 برگزار شد که در آن تعدادی از کشورهای اروپایی و آفریقایی حضور داشتند.

صحرای غربی منطقه‌ای است که  در جنوب مغرب قرار دارد و جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی درباره تعیین سرنوشت این منطقه است اما دولت رباط آن جزیی از خاک مغرب می‌داند و تنها با خودمختاری صحرای غربی تحت حاکمیت رباط موافقت کرده است.

با ورود ارتش مغرب به منطقه کرکراک واقع در جنوب صحرای غربی در آبان ماه سال گذشته توافقنامه آتش بس 30 ساله میان دولت رباط و جبهه پولیساریو نقض و حملات این جبهه علیه نظامیان مغربی از سرگرفته شد.

رزمایش شیر آفریقا 2021 درحالی در نزدیکی مرزهای مغرب با الجزایر برگزار می‌شود که این دو کشور اختلافات مرزی و سیاسی عمیقی با یکدیگر دارند.

از زمان استقلال مغرب (1956) و الجزایر (1965) از سلطه  پاریس، این دو کشور با یکدیگر اختلاف داشتند،  به طوری که در دهه 60 قرن گذشته آتش جنگ بین الجزایر و مغرب برافروخته شد. این جنگ به دلیل اختلافات مرزی در گرفت و به  نبرد الرمال معروف شد.

موضوع صحرای غربی از مهم‌ترین موضوعات چالش برانگیز بین مغرب و الجزایر محسوب می‌شود. به نوشته روزنامه‌ هسپرس چاپ رباط،  رهبران جبهه پولیساریو در الجزایر مستقرند و این کشور از این جبهه حمایت می‌کند.

انتهای پیام/