شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#ایتالیا#تیم ملی#قدیمی#داور

عجیب‌ترین داستان جام ملت‌های اروپا/ وقتی سکه به کمک قهرمان آمد

تیم ملی ایتالیا فقط یک مرتبه قهرمان جام ملت‌های اروپا شده و آن یک قهرمانی را هم مدیون یک سکه قدیمی است که از جیب داور آلمانی بیرون آمد!

عجیب‌ترین داستان جام ملت‌های اروپا/ وقتی سکه به کمک قهرمان آمد

خبرورزشی - پنجم ژوئن ۱۹۶۸، یعنی ۵۳ سال پیش در ورزشگاه سن‌پائولو (دیگو آرماندو مارادونای فعلی) شهر ناپل، اتفاقی خاص در تاریخ فوتبال و رقابت‌های جام ملت‌های اروپا رخ داد.

ایتالیا که برای نخستین مرتبه به یورو رسیده بود و میزبان هم بود، مقابل شوروی که برای سومین دوره در مسابقات شرکت می‌کرد به میدان رفت و در نهایت تن به تساوی بدون‌گل داد. آب و هوا در بندر ناپل چندان مساعد نبود و دو تیم به‌شدت محتاط بازی می‌کردند. موقعیت چندانی خلق نشد و طبیعتاً گلی هم به ثمر نرسید.

در کمال تعجب قانون پنالتی وجود نداشت و کورت شنشر داور آلمانی جاسینتو فاکتی و آلبرت شترنیوف، کاپیتان‌های دو تیم را به رختکن فراخواند تا برای تعیین برنده سکه بیندازد. فاکتی ستاره پیشین اینتر که سال ۲۰۰۶ درگذشت، درباره آن بازی تعریف کرده بود: «من و کاپیتان روسی به اتاق رختکن داوران رفتیم. داور یک سکه قدیمی بیرون آورد و من هم خط را انتخاب کردم.»

در نهایت بازی شیر یا خط را فاکتی و یارانش بردند و به فینال راه پیدا کردند. ایتالیا فینال را از یوگسلاوی با ۲ گل برد تا تنها قهرمانی آتزوری در جام ملت‌های اروپا به این شکل رقم بخورد.