شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#زنگنه#دولت#مناظره#تولید نفت

گفت‌وگو| از اقدام خنده‌دار زنگنه تا آدرس غلط دادن/ ادعای تولید بیش‌از ۶ میلیون بشکه نفت عوام فریبی است


گفت‌وگو| از اقدام خنده‌دار زنگنه تا آدرس غلط دادن/ ادعای تولید بیش‌از 6 میلیون بشکه نفت عوام فریبی است

مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادعای زنگنه و دیگر مسئولان دولت فعلی برای تولید نفت بیش از ۶ میلیون بشکه در روز را ادعایی غیرکارشناسی و عوام فریبانه دانست و گفت: آمادگی داریم که با هرکدام از آقایان در این خصوص به صورت کاملا فنی مناظره کنیم.

علیرضا دانشی مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و عضو کمیته نفت ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:‌ متأسفانه به دلیل عدم آگاهی آقایان از مهندسی مخازن، حرف‌هایی را در خصوص ظرفیت‌های بالای تولید نفت کشور به زبان می آورند، که مبتنی بر فکر و اندیشه و کار کارشناسی و فنی نیست.

* بی‌اطلاعی زنگنه از مسائل فنی مهندسی مخازن نفتی کشور

وی افزود: اینکه آقای زنگنه عنوان می کند می توانیم 6.5 میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته باشیم، آقای جهانگیری رقمی بالغ بر 7 تا 10 میلیون بشکه را بیان می کند و آقای روحانی نیز حرفهای مشابهی می زند، این اظهارات نشان می دهد این آقایان از مسائل فنی مهندسی مخازن نفتی کشور به هیچ عنوان اطلاعی ندارند و حرف‌های غیرکارشناسی می زنند که متأسفانه گاهی می بینیم همین اظهارات غیرکارشناسی و غیرفنی، ملاک برنامه ریزی و تصمیم گیری کلان کشور قرار می گیرد.

دانشی: با بیان اینکه "تمام بدنه کارشناسی صنعت نفت که مباحث مهندسی مخازن زیرزمینی را پیگیری می کنند بر روی غیرفنی بودن این میزان از تولید نفت در کشور اتفاق نظر دارند"، گفت: نزدیک به 70 درصد سنگ‌های مخازن نفت ایران کربناته است و از نوع مخازن شکافدار که از شبکه شکستگی طبیعی بسیار کم تا بسیار زیاد تشکیل شده‌اند؛ یعنی تولید نفت از این سنگ‌ها در عین حال که فرصت است، برای حالتی که بخواهیم انرژی مخزن را با تزریق سیالات حفظ کنیم با دشواری‌های زیاد و ریسک‌های عملیاتی همراه است. ، علاوه بر آن، غالب مخازن و همه میادین بزرگ ما در نیمه دوم عمر خود قرار گرفته اند که پیچیدگی تولید از آنها بیشتر هم شده است.

* خارجی‌ها با تولید 6 میلیون بشکه‌ای نفت پیش از انقلاب آسیب جدی به مخازن نفتی ما زدند

وی ادامه داد: مطالب فنی در خصوص مهندسی مخازن نفتی ایران بسیار زیاد است و بنده تقاضا دارم که مسئولین کشور و از جمله دولت آینده به حرف‌های کارشناسان خبره در این حوزه توجه کنند، نه آنکه همچون آقای زنگنه و جهانگیری بدون تفکر، حرف‌های غیرکارشناسانه بزنند.

این کارشناس صنعت نفت با اشاره به اینکه "قبل از انقلاب به مدت حدود 2 ماه تولید 6 میلیون بشکه ای از مخازن نفتی کشور انجام شد"، گفت: این تولید غیرصیانتی توسط شرکت‌های خارجی، آسیب جدی به برخی از مخازن نفتی ایران وارد کرد که اگر پیروزی انقلاب به وقوع نمی‌پیوست و این روند ادامه پیدا میکرد، فشار تولید غیرصیانتی شرکت‌های خارجی بر مخازن نفتی ایران، تبعات سنگین‌تری برای کشور به دنبال داشت و هم اکنون باید وارد کننده نفت می شدیم.

* آماده مناظره با مدعیان تولید بالای 6 میلیون بشکه‌ای نفت هستم

وی افزود: آقای زنگنه و دیگر دولتمردان مثل او که بدون مطالعه از رقم‌های بالای قابل تولید نفت در کشور سخن می گویند، اول آنکه بیان کنند مبنای مطالعاتی این اظهار نظرشان چیست؟ و در چه مجموعه ویا نهاد علمی و کارشناسی آن را انجام داده اند؟ و دوم آنکه در کدام نهاد کارشناسی واقعی و مورد وثوق کشور مورد بحث وبررسی و مورد قبول و تایید واقع شده است؟ مستندات فنی خود را ارائه دهند، ما یک حرف اساسی می زنیم حرف کارشناسی و عقلایی و انتظار داریم حرف عقلایی و کار شناسی بشنویم. بنده و کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب که سهم حدود 75 درصدی تولید نفت کشور در این مجموعه است همیشه اعلام کرده آمادگی داریم که با هر کدام از آقایان در این خصوص به صورت کاملا فنی و میدان به میدان مناظره کنیم.

* آقایان با آدرس غلط دادن در مسیر اهداف دشمن حرکت می‌کنند

دانشی با بیان اینکه "تأکید بر امکان تولید نفت بالای 6 میلیون بشکه در روز، آدرس غلط دادن و بردن کشور به ناکجاآبادهاست"، گفت: حرکت کشور در مسیر یک سراب و با برنامه‌های نشدنی و بدون پشتیبانی فنی، خواست دشمن است و این‌ آقایان بدون اطلاع فنی، با حرف‌های غیرکارشناسی خود در مسیر تحقق اهداف دشمن حرکت می کنند.

وی ادامه داد: آقای زنگنه 24 سال عملا وزیر نفت است، چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم؛ چرا که از زمان حضور ایشان در وزارت نفت تا امروز، رگ و ریشه‌ها، مهره‌چینی‌ها و برنامه‌های وی در وزارت نفت دیده می شود و جریان دارد.

مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: چطور ایشان در تمام سالهایی که وزیر نفت بوده و به خصوص در 8 سال گذشته، علی‌رغم وعده‌های متعددی که داده، ظرفیت تولید نفت کشور را به ارقامی که ادعا می کند نرسانده؟ آقای زنگنه در دوره اول صدارتشان بر نفت، خود برنامه ریز برنامه چهارم کشور در دولت خاتمی در بحث تولید نفت بود؛ چرا به برنامه 5 میلیون بشکه تولید روزانه تعریف شده خودشان نرسیدند؟!! ایشان که خود همه کاره بود و در آن زمان کشور، در تحریم نبود و همه امکانات در اختیار ایشان بود.

* زنگنه حق ندارد با مدیریت ناکارآمد برای آینده تعیین تکلیف کند

وی ادامه داد: لازم بذکر است، ما و جمیع کارشناسان با ظرفیت سازی بر اساس اصول علمی مخازن مخالف نیستیم بلکه کاملا موافقیم؛ اما اگر امکان پذیر باشد. اصلا چرا 6.5 و یا 7 میلیون بشکه تولید نفت در روز بگوییم. بفرمایید40و یا50 میلیون بشکه در روز تولید شود، مگر کارشناسان مخالف هستند اصلا ما خوشحال هم می شویم ولی آیا شدنی است؟!!  تصمیم با حاکمیت کشور است. سخن این است اگر این حرف ها مبنای علمی و عقلی نداشته باشد بهمان میزان و شدت بر علیه کشور خواهد بود، چرا که این حرف ها دنیایی ملزومات و امکانات و مقدمات می خواهد که سرمایه گذاری برای تامین آن امکانات و هدف گذاری برای آن، کشور را به پرتگاه خواهد برد و آقای زنگنه حق ندارد با مدیریت ناکارآمد خود برای آینده ای که حضور ندارد تعیین تکلیف نماید.

*کم‌کاری و ترک فعل دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه میادین مشترک

دانشی با بیان اینکه "ادعای ظرفیت تولید 6.5 میلیون بشکه و 7 و 10 میلیون بشکه‌ای تولید نفت کشور، ادعاهایی عوام‌فریبانه و غیر فنی است"، گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با حضور آقای زنگنه در وزارت نفت، شاهد کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌های متعدد و گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف زنجیره فعالیت ها در وزارت نفت و از جمله در تولید نفت و گاز در میادین مشترک بوده‌ایم.

وی افزود: بحث میادین مشترک و بی‌برنامگی‌های حاکم برآن بحثی مفصل است که در مجالی دیگر و مفصل می طلبد؛ لکن مختصر آنکه میدان مهم و مشترک آزادگان را که در انتهای دولت دهم دارای تکلیف توسعه بود، در سال 92 از دست پیمانکار چینی خارج کردند؛ چرا که امید واهی به برجام‌ها و دست غربی‌ها برای توسعه داشتند و شاهد بودیم که تا آخرین روزهای دولت نیز در میدان آزادگان توفیقی حاصل نشد و حتی امضای تفاهم‌نامه مطالعات این میدان نیز با چند شرکت، مشکلات فنی و ایرادات مضحک دارد که جهان به چنین تدابیری در صنعت نفت ایران می خندد.

* اقدام خنده‌دار زنگنه در تقسیم‌بندی آزادگان از مدیریت غیرکارشناسی وی به یادگار می‌ماند

وی خاطرنشان کرد: تقسیم بندی میدان مشترک آزادگان به شمالی، مرکزی و جنوبی و حالا تقسیم بندی آزادگان جنوبی به بخش های شمالی و جنوبی، اقدام غیرفنی و خنده‌داری است که از مدیریت غیرکارشناسی زنگنه به یادگار می‌ماند.

مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه حدود 28 میدان مشترک گازی و نفتی داریم، گفت: 16 میدان مشترک بین ایران و عراق داریم که در بسیاری از این میادین، برنامه توسعه‌ای متمرکز نداریم و اشکال اصلی در این بخش از سوی آقای زنگنه و دولت‌های یازدهم و دوازدهم، این است که برای میادین مشترک، شاهد یک انسجام برنامه‌ریزی و توسعه صحیح نیستیم.

* برخلاف ادعای تعین تکلیف همه میادین مشترک، میادین بسیاری بدون اقدام موثر مانده‌اند

وی افزود: علی رغم ادعای آقایان برای تعیین تکلیف همه میادین مشترک، میادین متعددی داریم که تقریبا کارموثری برای توسعه آنها تا همین روزهای پایانی دولت نشده؛ میادینی چون فرزاد A و B، اسفندیار و آرش؛ و بلکه در جاهایی روند برنامه کاری آنها توسط پیمانکار ایرانی متوقف شد؛ مثل فاز 11 پارس جنوبی که اخیرا مجددا به همان پیمانکار سپرده شده، یا میدان آزادگان و چندین و چند میدان مشترک دیگر، جزو میادینی هستند که در سایه غفلت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در این میادین عدم‌النفع‌ها و زیان‌های گسترده‌ای برای ایران به جا مانده است.

انتهای پیام/