شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پوتین

پوتین به آمریکا: می‌دانید مشکل از کجاست؟/ به عنوان شهروند اتحاد جماهیر شوروی سابق،می‌توانم بگویم...

کدخبر: 417424
اقتصاد نیوز : ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که ایالات متحده اشتباه می‌کند که فکر می‌کند "به اندازه کافی قدرتمند است" که بتواند با تهدید کشورهای دیگر کنار بیاید؛ اشتباهی که منجر به سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مواجهه و انتقاد آمریکا و اروپا نسبت به تظاهرات ضددولتی در بلاروس و روسیه را ریاکارانه خواند و هشدار داد که آمریکا با همان تهدیدی مواجه است که گریبان‌گیر اتحاد جماهیر شوروی شد.

وی با مقایسه «آمریکای بسیار مطمئن از خود» گفت: «میدانید مشکل از کجاست؟ به عنوان شهروند اتحاد جماهیر شوروی سابق،[می‌توانم بگویم] مشکل امپراتوری‌ها این است که فکر می‌کنند به قدری قدرتمند هستند که می‌توانند [به راحتی] از پس اشتباهات و خطاهای کوچک بر بیایند. ما مردم را می‌خریم، آنها را اذیت و آزار می‌کنیم، با آنها معامله می‌کنیم، گردنبندهایی به آنها می‌دهیم، آنها را با کشتی‌های جنگی تهدید می‌کنیم و این همه مشکلات را حل خواهد کرد. اما وقتی شمار مشکلات زیاد شد وقتی فرا می‌رسد که دیگر توان رویارویی با همه آنها نیست. آمریکا با گامی مطمئن و مستحکم مستقیم به همان راهی می‌رود که اتحاد جماهیر شوروی رفت».

پوتین که در یک مجمع اقتصادی بین‌المللی در سن پترزبورگ سخنرانی می‌کرد، روابط فعلی مسکو و واشنگتن را «به شدت در سطحی پایین» توصیف کرد.

رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه و همچنین ادعاهای مربوط به دخالت مسکو در انتخابات آمریکا گفت که واشنگتن و بروکسل در انتقاد از سرکوب معترضان در مسکو و مینسک استانداردی دوگانه اتخاذ کرده‌اند.

وی با بیان این سخن که «ما هیچ مشکلی با آمریکا نداریم. این آمریکاست که با ما مشکل دارد» افزود: «آمریکا می‌خواهد مانع توسعه ما شود و علناً در مورد آن صحبت می‌کند. تلاش آنها با ایجاد محدودیت‌های اقتصادی و تاثیرگذاری بر سیاست‌های داخلی کشورمان با تکیه بر نیروهایی که متحدان خود را در داخل روسیه می‌دانند، از همین امر ناشی می شود.»

روابط مسکو و واشنگتن در پی الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، اتهام حملات سایبری روسیه و نیز اتهام دخالت مسکو در انتخابات آمریکا و همچنین حمایت واشنگتن و بروکسل از الکسی ناوالنی، منتقد پوتین، تیره شده است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با اعلام این که عملیات لوله گذاری یکی از دو خط لوله پروژه انتقال گاز نورد استریم ۲ به آلمان تکمیل شده است، انتقاد غرب از احداث این خط لوله با هدف دور زدن اوکراین و محروم کردن کی‌یف از درآمد حاصل از ترانزیت گاز را مردود دانست.

پوتین با بیان این که مسکو دلارزدایی از اقتصاد را پیگیری می‌کند گفت که پرداخت بهای گاز صادراتی روسیه به اروپا با یورو ممکن، قابل قبول و انجام شدنی است.

ولادیمیر پوتین با رد اتهامات آمریکا مبنی بر دخالت کشورش در انتخابات آمریکا، گریزی هم به واکنش و مواجهه واشنگتن با حمله سال گذشته حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین به ساختمان کنگره آمریکا زد و با انتقاد از رویکرد واشنگتن گفت: «آنان فقط جماعتی دزد و اغتشاش‌گر نبودند. آنان خواسته‌های سیاسی داشتند».

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اوج تیرگی روابط دو کشور ۱۶ ژوئن در شهر ژنو، دیدار خواهند کرد.