شهر خبر

اتمر: طالبان با اعلام آتش‌بس زمینه اجرای پروژه‌های زیربنایی را فراهم کند


اتمر: طالبان با اعلام آتش‌بس زمینه اجرای پروژه‌های زیربنایی را فراهم کند

وزیر امور خارجه افغانستان در پایان نشست هرات از طالبان خواست تا با پذیرش آتش‌بس زمینه اجرای پروژه‌های ملی از جمله پروژه‌های مشترک با ترکمنستان را فراهم کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، نشست دو روزه وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان و هیئت‌های همراه آن‌ها برای پیشرفت پروژه‌های مشترک توسعه‌ای و زیرساختی پایان یافت و مهمترین توافقات صورت گرفته به شرح ذیل اعلام شد:

هیئت‌های دو کشور در مورد آغاز کار عملی خط انتقال لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) به توافقاتی دست یافتند و همچنین نمایندگان دو کشور در مورد آغاز کار عملی پروژه انتقال برق 500 کیلووات ترکمنستان-افغانستان-پاکستان (تاپ 500) و بهره‌برداری مردم افغانستان از برق تا تکمیل پروژه نیز توافق کردند.

در مورد آغاز و تسریع کار عملی پروژه خط آهن تورغندی-هرات نیز برای تقویت اتصال منطقه‌ای با معیارهای بین‌المللی و پیوند آن با راه لاجورد بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

در مورد سرمایه‌گذاری ترکمنستان در معدن‌های سنگ مرمر هرات و صادرات آن به ترکمنستان جهت ساخت شهرهای جدید، طرف ترکمنستان آمادگی‌اش را برای خرید سنگ مرمر افغانستان اعلام کرد و قرار است توافقتنامه‌ای در زمینه به امضا برسد.

در رابطه با پروژه راه لاجورد، نیز دو طرف روی ایجاد مرکز مشترک لوجستیکی، تسهیل در امور گمرکی و طرح نقشه دیجیتالی و برگزاری نشست سه‌جانبه افغانستان-ترکمنستان-آذربایجان توافق کردند.

ترکمنستان در این نشست درباره روند صلح افغانستان، حمایت خود را از موضع دولت کابل در رابطه به تامین آتش‌بس دایمی، تامین صلح پایدار و همچنان برنامه مشترک تامین امنیت پرو‌ژه‌های انتقال انرژی و اتصال منطقه‌ای تاکید کرد.

در پایان این نشست نیز وزیر خارجه افغانستان بار دیگر از طالبان خواست تا از خشونت دست کشیده و با تامین آتش‌بس بگذارد زمینه تحقق این پروژه‌های ملی فراهم شود.

انتهای پیام/.