شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#جدید#همزمان#شبه

شمال سوریه آبستن تحولات جدید


شمال سوریه آبستن تحولات جدید

همزمان با آرامش شکننده در شهر «منبج» و احتمال شعله ور شدن مجدد قیام مردم علیه شبه نظامیان آمریکایی، در الرقه هم ساکنان آماده انتفاضه علیه شبه نظامیان «قسد» می‌شوند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا)، منابع سوری اعلام کردند که بر اثر بمب کارگذاشته شده در غرب دیرالزور که در مسیر عبور خودرو شبه نظامیان «قسد» منفجر شد، چهار شبه نظامی زخمی و به بیمارستان «الکسره» برای درمان اعزام شدند.

اما از شهر «منبج» و حومه آن در شمال شرق حلب خبر به گوش می‌رسد که آرامش شکننده‌ای به دنبال وقوع تظاهرات و رویارویی‌های روزهای گذشته علیه شبه نظامیان «قسد» و جدایی طلب حاکم است.

منابع سوری اعلام کردند که شبه نظامیان جدایی طلب وابسته به آمریکا به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.

پس از تظاهرات «جمعه الشهداء» که در شهر «منبج» و حومه آن به دنبال برگزاری نماز جمعه برگزار شده بود، عصر روز گذشته هم عشایر و سرشناسان و روشنفکران خواستار برگزای اعتصاب سراسری و تظاهرات و گردهمایی همبستگی در همه مناطق تحت کنترل شبه نظامیان جدایی طلب در «منبج» و دیگر مناطق شرق رود فرات به ویژه در «جرابلس» و «الرقه» شدند.

این در حالی است که شبه نظامیان «قسد» که پنجشنبه گذشته بیش از 4 هزار نظامی به منبج آورده بودند، مواضع خود را در ورودی و داخل شهر و مراکز حساس آن به ویژه در بخش شمالی که شاهد تظاهرات و رویارویی گسترده بود و نیز حومه شرقی، تقویت کرده‌اند.

منابع سوری اعلام کردند که شبه نظامیان مدت منع آمد و شد را 48 ساعت دیگر تمدید کرده‌اند و این پس از آن رخ می‌دهد که دو بار به منظور مهار تظاهرات و عدم شعله ور شدن آن، اینکار را انجام داده‌اند.

دستور تیراندازی با گلوله جنگی به سوی تظاهرات کنندگان در صورت خارج شدن کنترل امور از دست این شبه نظامیان به آنها داده شده است.

این در حالی است که این شبه نظامیان جدایی طلب به تیراندازی هوایی برای ترساندن ساکنان ادامه می‌دهند.

منابع وابسته به عشیره «البوشعبان» در منبج اعلام کردند: اوضاع همچنان ملتهب است و مردم و عشایر به شدت مخالفت حضور شبه نظامیان «قسد» هستند و سیاست‌های جنایتکارانه آنها که حقوق، کرامت و روزی ساکنان و آینده آنها را نشانه گرفته است، مورد مخالفت قرار می‌دهند.

این منابع بیان کردند: شبه نظامیان می‌کوشند که خواسته‌های ساکنان به بحران نان و سوخت و زیرساخت‌ها تقلیل دهند؛ اما خواسته‌های مردم سیاسی است و به مبارزه خود تا بیرون راندن این شبه نظامیان ادامه خواهند داد.

منابع مذکور تاکید کردند: وعده‌هایی که آنچه شورای نظامی منبج وابسته به شبه نظامیان قسد نامیده می‌شود برای راضی کردن عشایر داده است، هرگز عملی نشده است و همچنان بازداشت‌ها ادامه دارد و بازداشت شدگان هم آزاد نشده‌اند.

این منابع بیان کردند: همچنان بیش از 200 نفر در بازداشت به سر می‌برند و منطقه تحت محاصره قرار دارد و با ورود مواد غذایی و سبزیجات و میوه به آن جلوگیری می‌شود.

این منابع تاکید کردند: کمیته تحقیق برای بازخواست کسانی که اقدام به تیراندازی به سوی تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز می‌کنند، تشکیل نشده و به خانواده‌های شهیدان و زخمی شدگان توجه نشده است. ما به وعده‌های سرکرده‌های شبه نظامیان جدایی طلب درباره توقف سربازگیری اجباری اعتمادی نداریم.

منابع مذکور احتمال دادند که روند جدا شدن عشایر داوطلب در صفوف شبه نظامیان «قسد»، در همبستگی با ساکنان و یاری آنها ادامه یابد به ویژه که طی روزهای گذشته شماری از «قسد» در اعتراض به سیاست‌های آنها و سرکوبگری این شبه نظامیان جدا شده‌اند.

این در حالی است که سران عشایر منبج در نشستی بر ادامه اعتراضات و مبارزه تا درهم شکستن شبه نظامیان وابسته به آمریکا و بیرون راندن آنها از مناطق خود تاکید کردند.

از سوی دیگر منابع محلی در منبج اعلام کردند: ساکنان منبج چند روز است که به علت نرسیدن سوخت به این شهر با توجه به بستن همه پمپ بنزین‌ها و عدم وجود بنزین در بازار سیاه با مشکل روبرو هستند.

این منابع این اقدامات شبه نظامیان را به مثابه مجازات جمعی ساکنان منبج دانسته و اعلام کردند که این شبه نظامیان همچنان به اعمال محدودیت‌ها علیه آنها ادامه داده و مانع از خرید و فروش ساکنان می‌شوند.

تظاهرات در منبج و حومه آن تاکنون به کشته شدن هشت تظاهرات کننده و زخمی شدن بیش از 40 نفر منجر شده است و این به سبب تیراندازی شبه نظامیان قسد بوده است.

«الرقه» هم آماده انتفاضه علیه شبه نظامیان آمریکایی می‌شود

به موازات آن شهر الرقه هم مشابه شهر منبج، آماده انتفاضه مردمی علیه شبه نظامیان «قسد» و تصمیمات و اقدامات ظالمانه آنها به ویژه سربازگیری اجباری می‌شوند.

اقدامات سرکوبگرانه شبه نظامیان «قسد» علیه ساکنان تشدید شده است و آنها دست به بازداشت‌های گسترده زده‌اند و صدها جوان را با خود برده‌اند.

در همین راستا تعدادی از بزرگان و شیوخ عشیره «العفادله» در «مله المشلب» در شهر الرقه نشستی برگزار کردند تا راه‌های مقابله با اقدامات سرکوبگرانه قسد را بررسی کنند.

این اولین نشست از نوع خود محسوب می‌شود و در نتیجه خواسته‌های متوالی ساکنان هست تا صفی واحد علیه سربازگیری اجباری شبه نظامیان «قسد» انجام شود.

در این نشست بر ضرورت  توقف بازداشت‌ها و بازنگری در این تصمیمات تاکید شده است.

انتهای پیام/