شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودروسازان
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 17خرداد

ساخت اولین پلت‌فرم ملی بدون خودروسازان

کدخبر: 417378
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات17 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

ساخت اولین پلت‌ فرم ملی بدون خودروسازان

 

17 خرداد 1351؛ فروش قسمتی از سهام بانک بیمه بازرگانان به کارکنان

مدیرعامل بانک بیمه بازرگانان رسما اعلام کرد که تعدادی از سهام را در اختیار کارکنانش قرار خواهد داد.

حسین شرافت، مدیرعامل بانک بیمه بازرگانان اولین مدیر بانک خصوصی است که موافقت خود را نسبت به فروش تعدادی سهام این بانک بین کارکنان این بانک امروز رسما اعلام داشت.دکتر شرافت گفت: بانک بیمه بازرگانان آمادگی کامل دارد تا تعدادی از سهام خود را با شرایط سهل به کارکنان خود عرضه کند و بفروشد و کارکنان این بانک را در سهام بانک مشارکت دهد.

مدیرعامل بانک بیمه بازرگانان توضیح داد: وی از موقعی که شاهنشاه آریامهر مدیران و صاحبان صنایع را در مورد پخش تعدادی از سهام کارخانجات بین کارگران و کارکنان و سایر طبقات مردم ارشاد فرمودند، بانک بیمه بازرگانان نیز به پیروی از منویات شاهنشاه آریامهر موضوع پخش تعدادی از سهام این بانک را بین کارکنانش مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار داده است و اکنون که این مساله به وسیله نمایندگان بانک‌ها مطرح شده است، رسما موافقت این بانک را با عرضه و فروش تعدادی از سهام اعلام می‌دارد.

17 خرداد 1361؛ نحوه پرداخت قیمت زمین به مالک پس از اصلاحات ارضی اسلامی

محمد سلامتی، وزیر کشاورزی درباره استفاد هاز احکام ثانویه در قانون اصلاحات ارضی گفت: ما در قانون اصلاحات ارضی اسلامی محور را این قرار دادیم که اصلاحات ارضی اسلامی انجام شود و بند «ج» و «د» که مبین گرفتن یا خریدن مقداری زمین از مالک و واگذاری آن به کشاورزان بی‌زمین و کم‌زمین است، لازمه اجرایش این است که از قوانین یا احکام ثانویه استفاده شود.

وقی که محور این است، تکیه بر این تبصره و مساله «امکان» ممکن است زمینه‌های سوء‌استفاده را به‌وجود بیاورد و در عمل پیچیدگی‌ها و اشکالات زیادی را به‌وجود آورد.

وی در مورد پرداخت پول زمین به مالکان که در طرح اصلاحات ارضی اسلامی پیش‌بینی شده است، گفت: اولا زمین‌هایی که از مالکان گرفته می‌شود قبل از اینکه به مالک پولی پرداخت شود، حساب می‌شود که آیا مالک وجوهات شرعیه و مالیاتش را پرداخته یا نپرداخته است. اینها که حساب شد، از کل بهای زمین کم می‌شود و بعد از اینکه مشخص شد مالک چقدر طلبکار است، آن مبلغ است که باید به مالک پرداخت شود. لذا پرداخت بهای زمین به مالک پس از کسر وجوهات شرعیه و مالیات‌ها است.

17 خرداد 1371؛ میزان تولید گندم 2.5 میلیون تن افزایش می‌یابد

طرح محوری گندم، امسال در سطح یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی کشور به اجرا گذاشته شده است.

عیسی کلانتری با اشاره به عملکرد مثبت پوشش طرح که سال گذشته در سطح 980 هزار هکتار به اجرا درآمد، اظهار امیدواری کرد: امسال در اجرای این طرح حدود 4 تن گندم در هکتار برداشت شود.

وزیر کشاورزی اجرای طرح محوری گندم را یکی از موفق‌ترین طرح‌ها در بخش کشاورزی دانست و گفت: این طرح با کمترین هزینه در سطح کشور به اجرا گذارده شده است.

وی گفت: با اجرای این طرح که امسال بالغ‌بر 10 میلیارد ریال هزینه در بر داشته است، حدود 2.5 میلیون تن گندم اضافی تولید خواهد شد که ارزش ریالی آن به قیمت روز بالغ‌بر 400 میلیارد ریال است.

17 خرداد 1391؛ساخت اولین پلت‌فرم ملی بدون خودروسازان

به گفته محمدحسن شجاعی‌فرد، رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، پلت‌فرمی که قرار است به واسطه این دانشکده و با مشاوره متخصصان خارجی ساخته شود با حمایت‌های مالی دولت و همچنین شرکتی خصوصی سرانجام پیدا خواهد کرد.

وی افزود: متاسفانه بعد از 45 سالی که کار کرده‌ایم، هیچ وقت به‌دنبال طراحی یک خودرویی که برند ایرانی باشد، نبوده‌ایم. یک وقتی هم که روی سمند کار کردیم، آمدیم روی پلت‌فرم پژو خودروی ملی ساختیم. پولی هم که برای سمند هزینه کردیم تقریبا 2.5 برابر طراحی از صفر تا صد یک خودرو در اروپا بود.

شجاعی‌فرد ادامه داد: در پروژه‌ای که به‌دنبال آن هستیم یعنی تولید خودروی ملی، می‌خواهیم با طرحی و تولید پلت‌فرم ملی به صنعت خودرو سازمان بدهیم؛ به‌گونه‌ای که  پلت‌فرمی داشته باشیم که متعلق به خودمان باشد و ویژگی‌هایش به‌گونه‌ای باشد که اگر مشکلی پیش آمد، مثل تحریم بین‌المللی، تحت‌تاثیر شرکت‌های خارجی نباشیم.