به گزارش برنا؛ بسیاری از افراد معتقدند خیانت عاطفی بی‌ضرر است اما بیشتر کارشناسان ازدواج خیانت عاطفی را خیانتی مخرب ولی بدون داشتن رابطه جنسی می‌دانند در واقع، خیانت عاطفی دروازه‌ای است که به خیانت جنسی منجر می‌شود. تقریبا نیمی از این درگیری‌های عاطفی در نهایت به خیانت کامل و رابطه جنسی با فردی خارج از رابطه زناشویی تبدیل می‌شود بنابراین می‌خواهیم بدانیم خیانت عاطفی دقیقا چیست و آیا می‌تواند به زندگی مشترک آسیب برساند یا خیر؟

محمدرضا احمدی، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به تعریف خیانت عاطفی گفت: برای برخی از افراد، آسیب‌زاترین و دردناک‌ترین نتایج خیانت عاطفی احساس فریب‌خوردگی، مورد خیانت واقع شدن و دروغ‌ شنیدن از شریک زندگی است، هر بخشی از زندگی فرد که از شریک زندگی مخفی نگه داشته شود اعتماد بین همسران را از بین می‌برد.

او افزود: خیانت عاطفی زمانی شکل می‌گیرد که فرد نه‌تنها بیشترِ انرژی عاطفی‌اش را در خارج از رابطه زناشویی‌اش و با نفر سومی صرف می‌کند بلکه از رابطه‌ جدید حمایت عاطفی و همراهی نیز دریافت می‌کند. در خیانت عاطفی، فرد احساس می‌کند به فرد خارج از رابطه ازدواجش نزدیک‌تر است و ممکن است افزایش تمایل جنسی نسبت به آن فرد را هم تجربه کند بنابراین اگر فردی گمان کند انرژی عاطفی فرد مقابلش محدود شده یا اگر همسرش افکار و احساسات صمیمی‌اش را با شخص دیگری تقسیم می‌کند، در این صورت احتمالا خیانت عاطفی شکل گرفته است.

احمدی تصریح کرد: اگرچه افراد خیانت‌کار معمولا در این خیانت عاطفی احساس گناه نمی‌کنند، چون هیچ رابطه جنسی‌ای معمولا در این خیانت وجود ندارد اما همسران آنها معمولا از خیانت عاطفی به‌اندازه خیانت جنسی آسیب می‌بینند درواقع بیشترِ درد و نگرانی ناشی از خیانت عاطفی به‌دلیل احساس فریب‌خوردگی، دروغ‌شنیدن و احساس مورد خیانت واقع شدن است.

این روانشناس با اشاره به نشانه‌های هشداردهنده خیانت عاطفی گفت: مخفی‌نگه‌داشتن دوستی خود، بی‌علاقگی به صمیمیت با همسر، دادن هدایای شخصی به دوست، صرف‌نظر کردن و دورشدن از همسر، کاهش‌دادن وقتی که با همسر گذرانده می‌شود، راضی‌کردن خود با جمله «ما فقط دوست هستیم»، شیفتگی یا خیال‌پردازی در طول روز درمورد دوست، باور به اینکه دوست بهتر از همسر شما را درک می‌کند، درنظرگرفتن زمان زیاد برای تنهایی یا برای برقراری ارتباط با دوست، درمیان‌ گذاشتن افکار، احساسات و مشکلات با دوست به‌جای همسر از جمله هشدارهایی است که نشان می‌دهد شریک زندگی، در حال خیانت عاطفی است.

او در پاسخ به این سوال که آیا ارتباط پیامکی هم خیانت عاطفی محسوب می‌شود؟ بیان کرد: بله. البته این مسئله به شرایط بستگی دارد. ارسال پیام‌های متنی برای جنس مخالف ممکن است خیانت عاطفی را در دسترس‌تر کند چون می‌تواند بسیار ساده شروع شود و بی‌ضرر به نظر برسد ولی به‌راحتی به روابط عمیق‌تری منجر شود؛ به‌خصوص اگر مداوم و در طول روز با کسی گفت‌وگو داشته باشید.

احمدی ادامه داد: راحتی در پیام‌دادن باعث می‌شود به‌آسانی وقت زیادی را با فرد موردنظر بگذرانید، بسیار بیشتر از مدتی که با همسر خود رابطه دارید. اگر فرد دیگر تمایلی به صحبت‌کردن با همسرش ندارد ولی در طول روز سعی می‌کند به‌سرعت پاسخ دوستش را دهد، وقت آن رسیده که کمی دست نگه دارد و یک بار دیگر هر دو رابطه خود را بررسی کند حتی درست مثل پیام متنی، رابطه در شبکه‌های اجتماعی نیز ممکن است به‌راحتی زمینه‌ساز خیانت شود.

این مشاور خانواده درباره اینکه چگونه می‌توان ازدواج را حفظ کرد، گفت: راجع‌به اینکه چطور رابطه زناشویی را از خیانت عاطفی حفظ کنیم یا نجات دهیم، نظرات مختلفی مطرح می‌شود. رابطه زناشویی زمانی از خیانت عاطفی در امان می‌ماند که هر دو برای حفظ آن تلاش کرده و پایه و بنیاد رابطه‌ را بر مبنای دوستی و اعتماد بنا کنند. داشتن گفت‌وگوی طولانی‌مدت با یکدیگر؛ داشتن قرارهای عاشقانه و رمانتیک و وقت گذاشتن برای یکدیگر یکی از بهترین راه‌هایی‌ست که باعث می‌شود از خیانت عاطفی جلوگیری شود.

او درپاسخ به این سوال که چگونه می‌توان رابطه زناشویی آسیب‌دیده را ترمیم کرد؟ ادامه داد: خیانت عاطفی لزوما به‌معنی مرگ رابطه زناشویی نیست اما برای مدتی ممکن است باعث آسیب‌های شدید در زندگی زناشویی شود. رابطه زناشویی می‌تواند نجات پیدا کند اما نیازمند این است که دوباره از ابتدا بین هر دو طرف اعتماد ایجاد شود و لازمه این کار این است که به سؤالات همسرتان پاسخ دهید، درمورد آنچه در خیانت عاطفی‌تان رخ داده با همسرتان صادق باشید و شفاف و دقیق به او پاسخ بدهید،  اقدامات خود را برای حل این مشکل مشخص کنید، برای بررسی‌های آینده برنامه‌ریزی کنید.

احمدی ضمن توصیه به زوجین جوان عنوان کرد: برای اینکه رابطه‌تان از هر نوع خیانت در امان بماند، باید همراه با یکدیگر برای ایجاد رابطه دوستانه و سرشار از اعتماد تلاش کنید برای مثال به یکدیگر احترام بگذارید، حامی و پشتیبان یکدیگر باشید، بیاموزید چطور باید جروبحثی سالم داشته باشید، برای داشتن زندگی متعادل در کنار هم برنامه‌ریزی کنید، آسیب‌ها و ناراحتی‌ها را هوشمندانه و سریع ترمیم و به آنها رسیدگی کنید، از قرارهای ملاقات باهم لذت ببرید و روش‌هایی برای خوش‌گذرانی پیدا کنید، روزانه باهم گفت‌وگو کنید و درمورد اهداف، برنامه‌ها، رویدادها و احساسات فردی‌تان صحبت کنید.

//انتهای پیام:۳