«محسن کوهکن» نماینده سابق مجلس و از فعالان سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص مناظرات گفت: یک مناظره که انجام می شود، از چند جهت باید به آن نگاه و ارزیابی کرد. ما در نظام جمهوری اسلامی  زندگی می کنیم و اصل بر این است که کسانی که خود را رجل سیاسی مذهبی دیدند مقید باشند و عامل به این باشند که آنچه را که مذهب و سیاست صحیح می گوید، در قرائت مسائل مراعات کنند.

او افزود: اولین بخشی  که می خواهیم نمره بدهیم این است که آیا از نظر مراعات ادب، اخلاق، متانت، احترام متقابل و زدن حرف هایی که مسئول هستیم رعایت شد؟ در مناظره یک مطلب که کاملا کمی و قابل اندازه گیری است، یک داوطلبی به داوطلب دیگری در حضور چشم و گوش میلیون ها انسان می گوید مدرک تحصیلی شما ششم ابتدایی است. بلافاصله ستاد آن کاندیدا تصویر مدرک تحصیلی وی  ارائه می دهند.

کوهکن ادامه داد: اصلا این مدرک هم نباشد، آیا یک رجل مذهبی در این کشور نمی داند که این قانون هم هست همه جای دنیا هم هست که شما در یک جای دیگر درس می خوانید و بعد مدرک شما را ارزیابی و معادل سازی می‌کنند. وقتی داوطلب اینگونه حرف ها را می گوید، شنونده چه فکر  می کند؟ شنونده یا بیننده فکر می کند که  نکند بقیه حرف های دیگر هم به همین شکل است. دوباره همان مذهبی که قرار است داوطلب ریاست جمهوری باشد یکی از ویژگی های او این است که خود را محاسبه بکنند. داوطلبی که مسئولیت داشته و بعد هم هیچ مسئولیتی از قبل خروجی رفتار و گفتار و کردار عمل در همان حوزه که مسئولیت داشته را هم  نمی‌پذیرد.

او اضافه کرد:  از او از عالم غرب سوال می کنند و از عالم شرق پاسخ می دهد. سوال می کنند ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند، جالب این است که از نظر قرعه این سوال به نام کسی می افتد که سال ها آن سازمانی بوده که مادر بانک های کشور است. حالا امکان داشت که این سوال را از  داوطلبانی بکنند که هیچ گونه مسئولیتی در بانک مرکزی نداشته یا به قول آن آقا، تخصصی هم در رشته اقتصاد ندارد. پس ببینید مذهب به ما می گوید شما خود را محاسبه بکن قبل از اینکه دیگران  شما را محاسبه کنند.

کوهکن افزود: در بین کسانی که مناظره کردند اگر بخواهیم مراعات کف مسائل اخلاقی به حکم دین و به حکم مذهب را  ارزیابی کنید تعداد قابل توجهی از این آقایان در این بخش نمره بالایی ندارند. بعضی ها شاید، نمره منفی داشته باشند.

این فعال سیاسی اصول گرا عنوان داشت: نکته دوم این است که همه آقایان از برنامه حرف می زنند، این که ما بگوییم شما ها نگذاشتید فلان تعهد تصویب بشود، این برنامه است؟ معنا و مفهوم برنامه این است که فرد  وقتی می خواهد صحبت کند می گوید؛ من رشته ام اقتصاد است، اگر نظام به این جمع بندی رسید که fatf اجرا شود، محاسن و معایب آن این است اما من اگر رئیس جمهور بشوم و نظر مخالفم داشته باشم اگر از راه قانونی تصویب شد باید با همه قدرت برای اجرا جلو بروم. یعنی مردم متوجه شوند طرف نیامده اینجا به هر شکل ممکن رای جمع کند. 

او تصریح کرد: بعضی از این آقایان تراز مناظره ریاست جمهوری را از  تراز مناظره یک شورای اسلامی که در یک روستای بزرگ بخواهد اجرا شود، پایین آوردند. از بین این آقایان کسانی بودند که سعی کردند آنچه را تهیه کرده اند به عنوان بخشنامه ارائه بدهند. من بالاترین ایرادی که به اولین مناظره وارد می‌دانم این است که رفتیم سراغ این که به چه صورت می‌توان دو رای درست کرد و  سراغ این که به چه صورت  از این فرصت می شود استفاده کرد و مردم را نسبت به مشکلات کشور در بخش اقتصادی آگاه کرد و مطرح کرد اگر قرار است این ایرادات و اشکالات کاهش پیدا کند باید چکار کنیم.

کوهکن گفت: چون زمان رای گیری است و از مردم می خواهیم رای بگیریم در صحبت ها هیچ اشاره ای نشد که اگر اصلاحات اقتصادی انجام شود سهم مردم بخش ها و طبقات مختلف در این اصلاح ساختار اقتصادی چه چیزی است. به جای برنامه دادن شعارهای پوپولیستی و حرف های اتهام آورانه ارائه شد.

او متذکر شد: این آقایان متوجه نیستند که مردم وقتی مجموعه ای از این صحبت ها را می بینند می گویند؛ پیداست که دنبال دعوا هستند، ما که مایوس بودیم می خواستیم رای ندهیم گفتیم مناظره را ببینیم بلکه امیدوار بشویم ولی از این صحبت هایی شما می کنید امیدی بیرون نمی آید. اولین سوالی که از داوطلبان شد دقت کنید ببینید یک نفر پاسخ آن سوال را داد؟ خوب نباید به فهم مردم توهین کرد.