شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#تاریخ

قتل عام نژادی تالسا؛ وحشتناک‌ترین تروریسم نژادی تاریخ آمریکا

فیلم| قتل عام نژادی تالسا؛ وحشتناک‌ترین تروریسم نژادی تاریخ آمریکا

در قتل عام موسوم به تالسا در آمریکا بیش از ۳۰۰ نفر قتل عام شده و بیش از هزار خانه ویران شدند.

به گزارش مشرق، تنها چند دهه پس از آنکه برده داری در آمریکا  سیاه پوستان این کشور را با ضعف اقتصادی و اجتماعی روبرو کرده بود، یک نقطه روشن در محله «گرین وود» شهر تالسا در ایالت اوکلاهما، معروف به «وال استریت سیاه» ظاهر شد؛ جایی که سیاه پوستان کسب و کار به راه انداختند و صاحب خانه شدند.

به گزارش «اِن بی سی نیوز»، اما ۱۰۰ سال پیش، در تاریخ ۳۱ می ۱۹۲۱، و در روز بعد، یک گروه اوباش سفیدپوست، آن منطقه را ویران کردند.

کارشناسان این حادثه را وحشتناک‌ترین حادثه تروریسم نژادی در تاریخ آمریکا از زمان برده داری می‌دانند.

قتل عام نژادی تالسا؛ وحشتناک‌ترین قتل عام نژادی تاریخ آمریکا

به گزارش دیده بان حقوق بشر، در این حمله بیش از ۳۰۰ نفر قتل عام شدند، بیش از هزار و ۲۰۰ خانه ویران شدند، دستکم ۶۰ محل کسب و کار سوختند و ده‌ها کلیسا، مدرسه و کتابخانه به آتش کشیده شدند.

پس از این حادثه برآورد شد که این حمله و قتل عام خسارتی معادل حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار را در برداشته که به نرخ امروز حدود ۲۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

بازماندگان هرگز کمکی از دولت آمریکا و یا هزینه جبران خسارات خود را دریافت نکردند.

عامل آغاز درگیری‌ها

در روز ۳۱ می‌ سال ۱۹۲۱، پلیس تالسا یک جوان ۱۹ ساله سیاه پوست به نام «دیک رولاند» را به اتهام حمله به یک زن سفیدپوست بازداشت کرد، اما شواهد کافی برای این موضوع یافت نشد.

روزنامه‌های تالسا این موضوع را در صفحات حوادث خود چاپ کردند و پس از آن گروهی از اوباش سفیدپوست به سمت دادگاه تالسا به راه افتادند و قصد «لینچ کردن» رولاند را داشتند.

گروهی از سیاه پوستان که از این موضوع مطلع شده بودند به صورت مسلح برای مقابله با اوباش سفیدپوست به سمت دادگاه به راه افتاده بودند که پلیس تالسا از آن‌ها خواست تا صحنه را ترک کنند و آن‌ها هم از دستور پلیس تبعیت کردند.

قتل عام نژادی تالسا؛ وحشتناک‌ترین قتل عام نژادی تاریخ آمریکا

هر لحظه بر تعداد افراد حاضر در گروه اوباش سفیدپوست اضافه می‌شد و در نهایت به حدود ۲ هزار نفر رسیدند، اما پلیس آن‌ها را متوقف نکرد.

پس از آن دوباره سیاه پوستان مسلح برای حفاظت از رولاند به صحنه برگشتند و درگیری زمانی آغاز شد که یکی از اوباش سفید پوست قصد داشت یکی از افراد سیاه پوست مسلح را خلع سلاح کند.

منبع: میزان