وزیر انرژی آمریکا از حملات بسیار به شبکه انرژی از جمله شبکه توزیع برق این کشور از سوی دشمنان ایالات متحده خبر داد.

وزیر انرژی آمریکا هشدار داد که ایالات متحده با تهدید مداوم هدف قرار گرفتن بخش‌های مهم شبکه برق  و انرژی روبرو است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت» «جنیفر گرانهلم» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که دشمنان آمریکا توانایی مختل کردن تمام یا بخشی از شبکه انرژی ایالات متحده را دارند و بسیاری تلاش می‌کنند این کار را انجام دهند.

وزیر انرژی آمریکا بدون شاره به کشور خاصی گفت: «دشمنان آمریکا این کار را می‌کنند. من فکر می‌کنم بازیگران بسیار بدخواهی وجود دارند. هزاران حمله به تمام بخش انرژی چه دولتی چه خصوصی صورت می‌گیرد.»

سخنان گرانهلم در حالی صورت گرفت که در هفته‌های اخیر حملات باج افزار در آمریکا پس از حمله یک شرکت نفت و موارد دیگر از جمله حمله به اداره پلیس در واشنگتن دی سی، شدت گرفت.

مقام‌های عالی وزارت دادگستری روزهای گذشته گفتند که حملات باج افزار در سیستم جدیدی دسته بندی اولویت مشابه حملات تروریستی را دارند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، بزرگترین تولید کننده گوشت گاو در ایالات متحده اخیرا حمله باج افزار را تجربه کرد.

کاخ سفید نیز به تازگی  از شرکت‌ها خواسته به منظور محافظت بهتر از خودشان در برابر حملات سایبری اقدام فوری انجام دهند.  بعد از حملات باج‌افزاری گسترده به یک شرکت خط لوله نفتی و یک عرضه‌کننده عمده گوشت، کاخ سفید از شرکت‌های خصوصی خواسته «گام‌هایی فوری» برای محافظت بهتر از خودشان در برابر چنین حملاتی بردارند.

«آنی نوبرگر»،  معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور سایبری در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت‌‌های خصوصی، مبارزه با حملات سایبری را جزو اولویت‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دانسته اما گفته بخش خصوصی نیز از وظایف و مسئولیت‌های مهمی در این زمینه برخوردار است.

کاخ سفید در این نامه که به رویت روزنامه واشنگتن‌پست رسیده به شرکت‌ها چندین توصیه کرده و از جمله از آنها خواسته از داده‌هایشان فایل پشتیبان تهیه‌ کنند.

 رسانه‌های آمریکا در روزهای گذشته گزارش داده‌اند بزرگترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات مسافرت دریایی در ایالت ماساچوست هدف حمله باج‌افزاری قرار گرفته است. «شرکت خدمات مسافرت دریایی ماساچوست» که خودش را بزرگترین شرکت ارائه‌دهتده خدمات روزانه تفریحی-باری از منطقه «دماغه کاد» (Cape Cod) به جزایر مجاور ماساچوست معرفی می‌کند هدف این حمله قرار گرفته است. 

این شرکت اعلام کرد که تیمی متشکل از افراد متخصص در زمینه فناوری اطلاعات در حال بررسی اثرات این حمله سایبری هستند. این حمله، همزمان با عزیمت گردشگران به ایالت ماساچوست برای سفر به مناطق تفریحی این ایالت انجام شد.

حملات باج‌افزاری از ویروس‌هایی استفاده می‌کنند که اسناد موجود در یک دستگاه یا شبکه را رمزگردانی کرده و فعالیت آن را مختل می‌کنند. عاملان این نوع حملات سایبری سپس اقدام به باج‌خواهی در ازای ارائه داده‌ها می‌کنند.