مرتضی علوی، امیر مهدوی و امیر پسندپور در کلاب هاوس خبرآنلاین به بحث و بررسی اولین مناظرات انتخابات ریاست جمهوری پرداختند.

«مهندسی صداوسیما برای مناظرات؛ عمدی یا تصادفی» عنوان سوالی بود که در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین به بحث و بررسی گذاشته شد.

بخش هایی از این نشست مجازی را بخوانید؛

* سید مرتضی علوی، فعال رسانه ای

در این که صداوسیما در جا می‌زند و اصلا به پیشرفت علاقه‌ای ندارد شکی نیست. تنها چیزی که یاد گرفتند از مناظرات آمریکا پشت به دوربین بودن مجری است. سال ۱۳۹۲ وقتی داستان سرهنگ و حقوقدان اتفاق افتاد، ما در ستاد آقای رضایی نامه‌ای به صداوسیما نوشتیم که مناظره چهارم برگزار بشود. به هر دری زدیم موافقت نشد.

آقای رضایی بعد از آقای سوفی پرسیدند که چرا این اتفاق رخ نداده است، گفتند بحث زیادی انجام دادند و جمعبندی مخالفت دستگاه‌های امنیتی با مناظرات است و استدلالشان هم مناظرات سال ۸۸ بود. یک باندی هم در صداوسیما مستقر شدند که آدم‌های خوش فکر را حذف کردند و گوش به حرف دستگاه‌های امنیتی هستند. واقعا هیچ چیز از برنامه دیروز شبیه مناظرات نبود.

عمدا سوالات درجه ۲ و ۳ مطرح شده که مناظرات داغ نشوند

* امیر مهدوی

در این نوع برگزاری مناظرات به عمد این حس القا می‌شد که امر مهمی قرار نیست رخ بدهد. عالی‌ترین قاضی این کشور در این مناظره نشسته است، بعد آقای حیدری می‌گویند بعد پایان وقت میکروفن خودش قطع می‌شد. انگار همه چی جوری بود که ریاست جمهوری تضعیف بشود.

درباره سوالات هم به این شکل است، در کشور آمریکا که مناظره را از آن یاد گرفتیم، تعیین شبکه میزبان و سوال‌ها براساس نظرسنجی‌ها با همکاری ستادها صورت می‌گیرد.  در سوالات این عمد وجود داشت که در حد مشاور رئیس جمهور یا معاون سازمان برنامه باشند.

از آقای جلیلی درباره بهره برداری معادن سوال می‌شود و هیچ سوالی از مسائلی اصلی اقتصادی مطرح نمی‌شود. عمدا سوالات درجه ۲ و ۳ مطرح شده که مناظرات داغ نشوند. هشت سال پیش هم وضعیت همین بود و عین مسابقه هفته بود، اما یک اتفاق اصلی سیاسی بیرون جامعه رخ داد و مناظره سوم به یک مناظره واقعی تبدیل شد.

یک بخشی از این که جامعه از مناظره به عنوان ماده خام طنز استفاده می‌کند به خود جامعه واقعی برمی‌گردد.

چنین انتخاباتی چنین مناظره‌ای را می‌طلبد

* امیر پسندپور

کاملا چنین انتخاباتی چنین مناظره‌ای را می‌طلبد. این سطح از تنازل به دلیل انحصارگرایی و بسته بودن فضاست و طبعا خروجی ندارد. بیش از این هم از این سازمان نمی‌توان انتظار داشت. ما در حال حرکت به یک فضای بسته ای هستیم که جمهوریت را ذبح می‌کند.

همچنین حضرات هیچ دغدغه‌ای برای مذاکرات ندارند، چون خودشان می‌دانند که این نوع برنامه‌ها هیچ تاثیری در پرشور شدن انتخابات ندارد.

مهندسی مناظرات عمدی است

*عماد حسینی، نماینده اسبق مجلس

یکی از موضوعات اساسی و مهم بحث کروناست که دامنگیر کشور شده است. انتخاباتی که برگزار می‌کنیم بخاطر کرونا باید تمهیداتی برای آن اندیشه می‌شد اما در صداوسیما برنامه مثل قبلی است و حتی مثل سال‌های گذشته کاندیداها آزادی عملی داشتند.

این سوال باید مطرح شود که سیاست گذاری کمیسیون تبلیغات به چه شکلی است. در سوالات تصادفی یک سوالات متفاوتی مطرح می‌شد. در یک دبیرستان هم چند سوال مشترک از افراد مطرح می‌شود. چهار سوال مشترک مطرح می شد هم کافی بود. یک سوال سه خطی از آقای زاکانی مطرح شد که ایشان اصلا یک جواب دیگری دادند. 

اگر بحث مهندسی باشد این اتفاق عمدی است، این که چون نمی خواهیم دوقطبی در کشور ایجاد شود هرکاری کنیم جفاست. انتخابات خودش یک بحث اصولا سیاسی است بگذارید این‌ها بیایند و ارزیابی بشوند. اجازه بدهید موضوعات مشترک به بحث گذاشته بشود. اصلا و ابتدا درباره بحث نفت و انرژی که مرتبط به مسائل کلان اقتصادی است، سوالی مطرح نشد.

آقای رئیسی گفتند که دو میلیون فالوئر دارند و خوب بود، اما درباره بحث کسب و کار در حوزه آی‌تی سوالی مطرح نشد. فکر نکنم کل کاندیدها بدانند برنامه چندم توسعه در حال اجراست. این همه بحث درباره خصوصی‌سازی مطرح شده، این بحث کجا بود؟

اصولا صداواسیما خودش هم نمی‌دانست دنبال چیست، سوال تصادفی یعنی به شانس آن فرد ربط دارد و من چنین چیزی نشنیده بودم، امیدوارم کمیسیون تبلیغات در این رابطه فکر کند.