شهر خبر

شکاف طبقاتی علت پرداخت یارانه ها است/توزیع یارانه اشکال اساسی دارد


شکاف طبقاتی علت پرداخت یارانه ها است/توزیع یارانه اشکال اساسی دارد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت:نحوه توزیع یارانه در کشور ما یک اشکال اساسی دارد چون برمبنای تعدیل قیمت ها، تولید پول می کند و یارانه را توزیع می کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی ویژه خبری که شامگاه امروز از شبکه 2 سیما پخش شد، در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت خود "سلام" در پرداخت یارانه ها اظهار داشت: در داستان یارانه از زوایای مختلفی می توان به مسئله نگاه کرد. اجازه می خواهم موضوعی را توضیح دهم و آن اینکه چرا مردم اصلا یارانه می خواهند.

وی افزود: یارانه وقتی مورد نیاز است و دولت باید آن را بپردازد که شکاف طبقاتی باشد. وقتی قدرت خرید در یک جامعه فاصله زیادی گرفته باشد، مانند کشور ما که بنا به گزارش هایی بر اساس نسبت درآمد دهک بالاتر به پایین حدود 15.5 برابر است. البته خود آن دهک بالا باز تبدیل به صدکی بکنیم تا صد برابر بعضا ذکر می کنند.

نماینده مشهد در مجلس، گفت: وقتی شکاف طبقاتی زیاد می شود وقتی اقتصاد توزیعش ناعادلانه است وقتی ساختارها استضعاف‌گر است و شکاف بین طبقات مختلف اجتماعی و میان مناطق مختلف کشور داریم مجبوریم جبران کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: منتها نحوه توزیع یارانه در کشور ما یک اشکال اساسی دارد چون برمبنای تعدیل قیمت ها، تولید پول می کند و یارانه را توزیع می کند. یعنی به عبارت بهتر گرانی خلق می کند و هزینه ها را بالا می برد. هزینه های عمومی را از این محل یک منابعی را ایجاد می کند و بعد توزیع می کند.

وی افزود: مخالف هدفمند کردن یارانه های پنهان عجیب و غریب نیستم. یعنی ما چند ده برابر یارانه مستقیمی که می دهیم الان یارانه پنهان می دهیم. هر چقدر ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند این شکاف هم افزایش پیدا می کند. زمانی مثلا در گاز 600 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می دادیم الان تا دو برابر عنوان می کنند که ما یارانه پنهان می دهیم. ما باید قله ها را بتراشیم و دره ها را پر کنیم.

این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/