شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#رئیسی

رئیسی چگونه می خواهد سالی ۱ میلیون مسکن بسازد؟

به گزارش مشرق یک کاربر در توئیتی نوشت: رئیسی وعده داده در صورت رئیس‌جمهور شدن هر سال یک میلیون مسکن خواهد ساخت. برخی معتقدند توان فنی ساخت یک میلیون مسکن در سال در کشور وجود ندارد و حداکثر می‌توان سالی ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار مسکن ساخت. اما اینکه چطور می‌توان به ساخت یک میلیون مسکن در سال رسید را در توئیت‌های بعدی بخوانید:

به گواه کارشناسان با گرایش‌های سیاسی مختلف، ساخت مسکن سه مشکل اساسی تأمین نقدینگی، تأمین زمین و تأمین مصالح ارزان قیمت دارد. در صورتی که دولت بتواند این سه مشکل را مدیریت کند به راحتی بیش از یک میلیون مسکن در سال در کشور ساخته خواهد شد.

مشکل تأمین نقدینگی: روشهای مختلفی که منجر به چاپ پول نمی‌شود، جهت تأمین نقدینگی ساخت مسکن وجود دارد. روشهایی چون مانده تسهیلات صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان،صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، حساب‌های امانی، بازار رهن ثانویه، واسپاری مسکن، توسعه‌ای شدن بانک مسکن و...

مشکل تأمین زمین: حدود ۹۰درصد مساحت کشور در اختیار دولت است و محدودیتی از این جهت برای تخصیص زمین مناسب،جهت ساخت مسکن وجود ندارد.اگر دولت اراده ساخت مسکن در داخل شهرهای فعلی را داشته باشد نیز زمین‌های قابل‌توجهی در اختیار وزارتخانه‌ها برای ساخت مسکن وجود دارد.

وزارتخانه‌هایی نظیر جهاد کشاورزی، کشور، راه و شهرسازی، دفاع و... همچنین بنا به آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۵۰ هزار هکتار بافت فرسوده در سطح شهرهای کشور وجود دارد. با ساماندهی این بافت‌ها نیز می‌توان درصد بسیار قابل توجهی از زمین مورد نیاز جهت ساخت مسکن را تأمین کرد.

مشکل تأمین مصالح ساختمانی:تمامی مصالح اصلی ساخت مسکن مثل فولاد،سیمان و...در کشور در حال تولید است و ظرفیت تولید نیز بسیار بیشتر از نیاز داخل است و به کشورهای مختلف صادر میشود.این قابلیت وجود دارد که با ایجاد هماهنگی میان وزارت صمت و اقتصاد مصالح با قیمت مناسب بدست سازندگان برسد.

ضمن اینکه در وضعیت فعلی که اقدام قابل توجهی از سوی دولت جهت ساخت صورت نمی‌گیرد نیز سالانه ۴۰۰الی ۵۰۰هزار مسکن در کشور ساخته میشود.۲برابر کردن این میزان از سوی دولت با ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مختلف امکان‌پذیر است. کما این‌که مثلا در سال۹۱ بیش از ۹۰۰هزار واحد مسکونی ساخته شد.

رئیسی چگونه می خواهد سالی ۱ میلیون مسکن بسازد؟
رئیسی چگونه می خواهد سالی ۱ میلیون مسکن بسازد؟

رئیسی چگونه می خواهد سالی ۱ میلیون مسکن بسازد؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.