شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت علوم

درخواست وزارت علوم برای واکسیناسیون دانشگاهیان

معاون آموزشی وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری از درخواست این وزارتخانه برای انجام واکسیناسیون دانشگاهیان در ماه‌های مرداد و شهریور خبر داد.

درخواست وزارت علوم برای واکسیناسیون دانشگاهیان

علی خاکی صدیق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت:‌ مذاکرات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی ادامه دارد و هنوز زمانی برای شروع واکسیناسیون اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان بخش آموزش عالی اعلام نشده است.

وی تاکید کرد: وزارت علوم در تلاش است قبل از شروع سال تحصیلی آینده واکسیناسیون دانشگاهیان انجام شود چرا که کلاس های حضوری باید برگزار شود و دانشجویان در این زمینه آسیب دیده اند.

معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرد که کلاس های ترم جدید تحصیلی به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری برگزار می شود.

خاکی صدیق درباره نحوه اجرای آموزش های حضوری و ترکیبی در صورت واکسیناسیون دانشگاهیان، اظهار داشت: وزارت علوم در سال ۹۹ نظام نامه آموزش الکترونیکی را در شورای گسترش آموزش عالی تصویب کرد که به دانشگاه ها ابلاغ شد. هدف از این نظام نامه، حفظ و استمرار تجارب ارزشمند آموزش های الکترونیکی بود.

وی ادامه داد: دانشگاه ها مصرانه به دنبال برگزاری کلاس های حضوری هستند. معاون آموزشی وزیر علوم، گفت: شروع آموزش حضور به معنای متوقف شدن آموزش الکترونیکی نیست بلکه به کمک آموزش حضوری می آید.

به گفته این مسوول وزارت علوم، نحوه اجرای آموزش های حضوری و الکترونیکی بر اساس نظام نامه یاد شده اجرا می شود و به یک معنا وارد آموزش ترکیبی می شویم.

ویژگی نظام نامه آموزش الکترونیکی

این روش آموزشی، چارچوبی مدون برای تامین محیط آموزش با ویژگی هایی به شرح زیر و بر بستر اینترنت است:

وجود سکوی دستیابی به مجموعه، منابع و فعالیت های برنامه‌ریزی و مدیریت رخدادهای آموزشی

امکان ثبت و ضبط رفتارها و فعالیت ها و زمان آموزش و تعیین نحوه کنترل دانشگاه‌ها توسط یادگیرنده و یاد دهنده

امکان دسترسی مستقیم به مستندات دیجیتال و ذخایر اطلاعاتی مورد نیاز

تهیه محتوای الکترونیکی مبتنی بر سرفصل های برنامه درسی مصوب توسط یاددهنده

امکان تعاملات برخط پویایی یاددهنده و یادگیرنده به صورت همزمان و ناهمزمان امکان

انجام تعامل و به کارگیری ابزارهای برخط در راستای پژوهش و نوآوری

فرایند یاددهی و یادگیری

بر اساس این نظام نامه، فرایند یاد دهی- یادگیری مشتمل بر مولفه های زیر است:

محتوا

ارایه محتوای تدوین شده با هدف آموزش الکترونیکی برای هر یک از دروس برنامه درسی(مبتنی بر ضوابط و مقررات مصوب شورای گسترش آموزش عالی) که مشتمل بر محتوای اصلی و منابع تکمیلی در اختیار یادگیرنده قرار می گیرد.

فعالیت های فردی و گروهی

تشکیل کلاس های برخط همزمان و ناهمزمان که امکان تعامل یاددهنده و یادگیرنده را در ارتباط با تعیین سرفصل های درسی، گفت و گو و تحلیل مباحث درسی، رفع اشکالات احتمالی و ارزیابی شفای فراهم می‌سازد. در همین ارتباط، استفاده از نرم‌افزارهای کلاس و کتاب های الکترونیکی از جمله ابزارهای کمکی برای یادگیرنده به شمار می رود. با این تاکید که فعالیت‌های فردی و گروهی یادگیرندگان بخش مهمی از فرایند یاددهی یادگیری را تشکیل می‌دهد.

محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم هم روز پنج  شنبه از ارسال نامه وزیر علوم به رییس جمهوری در خصوص تخصیص سهمیه واکسن بیماری کووید-۱۹ برای دانشگاهیان سراسر کشور اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها و خانواده آنان خبر داد.

پیش از این روسای دانشگاه های تهران، فنی و حرفه ای و فرهنگیان  تقاضای واکسیناسیون دانشگاهیان را مطرح کرده بودند.

منبع: ایرنا