بررسی اتفاقات عجیب باشگاه استقلال

چهارشنبه هفته گذشته جلسه اعضای مدیران استقلال با حضور مسعود سلطانی‌فر ، وزیر ورزش و جوانان برای پایان دادن به اختلاف‌ها بین اعضای هیئت مدیره و احمد مددی برگزار شد.

در این نشست، از مدیرعامل استقلال خواسته شد که مصوبات هیئت مدیره را اجرا کند. حمیدرضا آصفی، مهدی عبدیان و حجت نظری سه عضو هیئت مدیره بودند که به دلیل عدم اجرای مصوبات هیئت مدیره از سوی مددی از سمت خود استعفا کرده بودند.

به دنبال جلسه اعضای هیئت مدیره استقلال با وزیر ورزش، شایعات زیادی مطرح شد که خواسته هیئت مدیره از مدیرعامل، تأمین منابع مالی، تمدید قرارداد بازیکنان و ... بود. پیگیری‌ها اما نشان می‌دهد بحث تأمین منابع مالی توسط مدیرعامل صحت ندارد.

از جمله موارد مصوب شده در هیئت مدیره استقلال، برکناری ناصر فریادشیران از مدیریت آکادمی، تعویض چمن ورزشگاه امام رضا (ع)، ارائه گزارش شفاف از صورت‌های مالی و ... بود. در روزهای گذشته فریادشیران از آکادمی کناره‌گیری کرد و مددی نیز گزارش‌ مالی دوره مدیریت خود را تحویل داد.

فارغ از این مسائل، دلایل مختلفی از طرف اعضای هیئت مدیره برای نارضایتی از عملکرد مددی مطرح شد که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

اعضای هیئت مدیره استقلال در نامه به وزیر ورزش مدعی شدند با وجود اینکه با مدیرعاملی مددی مخالف بودند، حاضر به پذیرش این موضوع شده‌اند، در صورتی که باید این سؤال را از آنها پرسید که اگر واقعا مخالف چنین موضوعی بودند، چرا در همان مقطع تصمیم به کناره‌گیری نگرفتند و حرفی در این باره نزدند؟

مورد بعدی، مبهم بودن عملکرد مالی مدیرعامل استقلال بود که با توجه به گزارش او به وزارت ورزش مشخص شد صورت‌های مالی مشکلی نداشته است. نکته دیگری که اعضای هیئت مدیره به آن اشاره کرده‌اند، تمدید قرارداد با بازیکنان پیش از شروع بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا بود. مددی پیش از مسابقات در چند نوبت از فرهاد مجیدی خواسته بود اگر لیستی دارد، ارائه کند، اما سرمربی استقلال در پاسخ گفته بود عجله‌ای ندارد و نمی‌خواهد در آستانه لیگ قهرمانان آسیا تمرکز بازیکنان به هم بخورد. مجیدی وقتی در نشست خبری هم با این سؤال مواجه شد واکنشی مشابه نشان داده بود. مدیرعامل استقلال نیز به هیئت مدیره توضیح داد تا زمانی که سرمربی لیست ندهد، امکان مذاکره با بازیکنان وجود ندارد.

انتقاد دیگر هیئت مدیره، عدم تمدید قرارداد هروویه میلیچ بود. مذاکرات با میلیچ خوب پیش رفته بود و مسئول مذاکره مهدی عبدیان، عضو هیئت مدیره استقلال شد، اما وکیل مدافع کروات استقلال درخواست‌های عجیبی مطرح کرد که با مخالفت مددی روبه‌رو شد. با توجه به اخطاری که وکیل این بازیکن اخیرا به باشگاه استقلال داده، این ادعا بیراه نیست، چرا که او علاوه بر پرداخت مطالبات موکلش خواهان دریافت سود ضرر و زیان شده که چیزی حدود 550 هزار دلار است، در واقع اگر قرارداد میلیچ تمدید می‌شد، باشگاه استقلال امروز نزدیک به یک میلیون دلار باید به این بازیکن پرداخت می‌کرد.

تعویض چمن مصنوعی ورزشگاه امام رضا (ع) که محل تمرین تیم‌های رده‌های پایه استقلال است، از دیگر درخواست‌های هیئت مدیره بود. مددی باید توضیح دهد که چرا این اتفاق تاکنون نیفتاده، اما طبق شنیده‌ها، بنا بود زمین دیگری پیدا شود تا تیم‌های پایه دچار مشکل نشوند.

سفر بدون دستاورد مدیرعامل استقلال به عربستان برای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و جریمه 21 هزار دلاری به دلیل نبود افسر امنیتی همراه تیم، موارد دیگری بود که از سوی هیئت مدیره مطرح شد. این  در حالی است که مددی بر این اعتقاد است که استقلال در گروه دشواری قرار داشت و بدون حاشیه راهی دور بعد شد. همچنین بحث جریمه 21 هزار دلاری استقلال به دلیل نبود افسر امنیتی صحت نداشت و تنها جرایمی برای فرهاد مجیدی و وریا غفوری به دلیل شرکت نکردن در نشست خبری و اظهاراتی که در کنفرانس خبری به زبان آوردند در نظر گرفته شد که بخشی از آن تعلیقی است.

با توجه به شرح واقعه، اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا موارد ذکر شده از سوی هیئت مدیره استقلال دلیل موجهی برای استعفا بوده یا صرفاً این موارد برای تحت فشار گذاشتن مدیرعامل انجام شده است؟ نکته دیگر اینکه رسانه‌ای شدن موضوع و انتشار نامه در فضای مجازی نیز جزو مسائلی است که بر ابهامات افزوده است. موضوع سوم اینکه آیا غیر این است که عزل و نصب برعهده مدیرعامل است، پس چرا هیئت مدیره خواهان برکناری فریادشیران بود و اصولاً این سؤال مطرح می شود مدیر آکادمی که تیم‌های پایه آن بهترین نتایج تاریخ باشگاه را کسب کرده، باید تغییر کند؟ سؤال نهایی این است که اعضای هیئت مدیره امروز به استقلال آرامش دادند یا دنبال خوب جلوه دادن خود نزد هواداران بودند؟ قطعاً عملکرد احمد مددی جای نقد جدی دارد و وی باید به عنوان مدیرعامل پاسخگوی بسیاری از اتفاقاتی که رخ داده باشد اما در اینجا بحث درباره دلایل استعفای اعضای هیئت مدیره آن هم در این مقطع حساس است. آیا دلایل این استعفا موجه بوده یا اهرمی برای تحت فشار گذاشتن مدیرعامل؟