شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جدید

گفت‌وگو| بیش از ۱۰ میدان گازی توسعه نیافته در کشور داریم


گفت‌وگو| بیش از 10 میدان گازی توسعه نیافته در کشور داریم

مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران با اشاره به توسعه نیافتن بیش از ۱۰ میدان گازی کشور گفت: علاوه بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فعلی تولید، پالایش و انتقال گاز، توسعه میادین جدید گازی که در فرآیند توسعه مغفول مانده‌اند، گام مهم بعدی است.

جواد اوجی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران و عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: استفاده حداکثری از ظرفیت فعلی که شامل برداشت گاز از میادین گازی و همچنین گاز همراه نفت، برداشت حداکثری از میادین مشترک، برداشت حداکثری و صیانتی از میادین مستقل گازی، استفاده حداکثری از ظرفیت پالایشگاه‌های گازی، استفاده از حداکثر ظرفیت خطوط انتقال گاز کشور و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، از مهمترین گام‌های قابل برداشت در جهت رفع چالش تراز منفی گاز کشور است.

وی افزود: علاوه بر استفاده حداکثری از میدان توسعه داده شده، پالایشگاه احداث شده و خطوط انتقال نصب شده، توسعه میادین جدید گازی که در فرآیند توسعه مغفول مانده‌اند، گام مهم بعدی است.

* از 60 میدان گازی کشور نزدیک به 47 یا 48 میدان توسعه پیدا کرده‌اند

مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: یک میدان گازی مثل میدان کیش که ظرفیت بالایی در تولید گاز دارد، در صورت توسعه، به عنوان پشتیبان ظرفیت تولید گاز کشور قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما 60 میدان گازی در کشور داریم که نزدیک به 47 یا 48 میدان گازی توسعه داده شده و در حال بهره برداری است و بقیه این میادین توسعه نیافته باقی مانده‌اند.

اوجی با بیان اینکه "همزمان با حفظ نگهداشت ظرفیت فعلی تولید و حداکثر استفاده از ظرفیت برداشت، پالایش و خطوط انتقال باید سراغ توسعه میادین گازی برویم"، گفت: به طور مشخص، اولویت توسعه باید میادین گازی مشترک و سپس میادین مستقل گازی باشد.

* ضرورت نصب ایستگاه‌های تقویت فشار روی تمامی فازهای پارس جنوبی

وی با اشاره به اینکه هر میدان گازی سالانه 50 تا 70 PSI افت فشار گاز پیدا می‌کند، افزود: در برداشت از حوزه پارس جنوبی، با توجه به برداشتی که سالانه از این مخزن مشترک صورت می گیرد و افت فشار چاه‌ها و مخزن را داریم، بایستی سیستم تقویت فشار روی سکوهای پارس جنوبی نصب شود؛ همین برنامه‌ای که قرار بود برای فاز 11 پارس جنوبی اجرا شود.

این کارشناس باسابقه صنعت گاز با اشاره به اینکه در حوزه استان بوشهر دو میدان گازی نار و کنگان داریم، گفت: میدان گازی کنگان بزرگترین میدان گازی خشکی ایران است؛ این میدان نزدیک به 40 یا 50 درصد ذخایر آن تا امروز برداشت شده؛ میدان نار نیز که مجاور میدان کنگان است، بیش از 78 درصد گاز آن برداشت شده است؛ در اواسط دهه 80 با نصب ایستگاه تقویت فشار در میدان نار، افت تولید این میدان تا حد قابل توجهی جبران شد.

وی ادامه داد: پالایشگاهی مثل پالایشگاه ولیعصر کنگان که رکورد ظرفیت پالایش 125 میلیون مترمکعب در روز را در کارنامه خود دارد، به لحاظ اینکه بخش بالادست آن، یعنی میادین نار و کنگان افت فشار پیدا کردند، در عمل از ظرفیت اسمی خود فاصله گرفت تا اینکه با نصب ایستگاه تقویت فشار گاز، افت تولید از این میادین تا حدودی جبران شد و ظرفیت پالایشگاه کنگان نیز بهینه‌ترمورد استفاده قرار گرفت.

* سهم 64 درصدی گاز در تأمین انرژی کشور / نیروگاه اتمی یا بادی چندانی در کشور نداریم

اوجی با بیان اینکه "کار مشابهی را برای نصب ایستگاه‌های تقویت فشار گاز باید در تمامی فازهای پارس جنوبی اجرایی کنیم"، گفت: امروز بیش از 64 درصد سبد انرژی کشور گاز طبیعی است؛ امروز سبد انرژی کشور تنوع زیادی ندارد، به طور مثال ما آنچنان نیروگاه اتمی در کشور نداریم، نیروگاه‌های اتمی یا بادی آنقدر توسعه پیدا نکردند که بتوانند سهم قابل توجهی را در سبد انرژی کشور داشته باشند.

وی افزود: عمده تأمین انرژی کشور از طریق گاز طبیعی صورت می گیرد؛ پس برای تأمین امنیت پایدار انرژی لازم است در بخش حفظ نگهداشت، برداشت بهینه و توسعه میادین گازی به عنوان پشتیبانی تولید، ورودی جدی و برنامه محور داشته باشیم.

فیلم بخش دوم مصاحبه با جواد اوجی، معاون وزیر اسبق نفت و عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی در ادامه آمده است.

 

شرکت ملی گاز ایران ,

انتهای پیام/