شهر خبر

بازار سرمایه تا انتخابات به کدام سمت پیش می رود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته جاری مستقل از منفی‌ها و مثبت‌ها تا حدودی هفته بهتری برای سرمایه‌گذاران در بورس خواهد بود اما تا برگزاری انتخابات هیچ پیش‌بینی درستی نمی‌توان برای بازار ارائه داد و اکنون بازار در وضعیت غیرقابل پیش‌بینی قرار دارد.

بورس

همشهری آنلاین، نجمه احمدبیگی: شاخص کل بورس، روزهای ابتدایی هفته گذشته را با افزایش آغاز کرد و پیش‌بینی‌ها مبنی برآن بود که این اتفاق تا پایان هفته هم ادامه‌دار باشد اما این طور نشد و روزهای دوشنبه و سه شنبه شاخص کل بورس افت کرد و در روز چهارشنبه اما مثبت شد.

اتفاقی که اغلب کارشناسان بازار سرمایه دلیل آن را انتشار خبرهایی می‌دانند که برای بهبود بازار سرمایه منتشر می‌شود این خبرها اگر چه اغلب مثبت هستند اما هر کدام به نوعی بازار را متحول می‌کنند.

به عنوان نمونه قرار بود معادل ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود که تاکنون معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار آن واریز شده و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است در حال رایزنی‌ برای واریز مابقی آن هستند.  

اقدام دیگر، مصوبات سران قواست که این مصوبه‌ها هم برای بهبود وضعیت بازار سرمایه موثر خواهد اما اکنون در حال طی کردن برخی فرآیندهای اداری است  که پس از تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به دفتر رهبری ارجاع داده می‌شود و پس از تایید دفتر رهبری برای اجرا ابلاغ می‌شود که اکنون این ابلاغ انجام نشده است. همه این اخبار تا اجرایی شدن و حتی بعد از اجرایی شدن تا حدودی بازار را دستخوش تحولات گوناگون اعم از مثبت و منفی می‌کنند.

یوسف هاشمی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با همشهری آنلاین با اشاره به تحولات بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت گفت: دلیل مثبت شدن در بعضی از روزها این است که خیلی از قیمت‌ها با توجه به افت شدیدی که داشتند از نظر بنیادی به ارزش‌های ذاتی خود نزدیک و به نوعی قیمت‌ها ارزنده شدند و بازار به همین دلیل تمایل به خرید روی سهام‌ها دارد. از طرفی علت منفی‌های پی در پی هم به دلیل اتفاقاتی است که در چندماه گذشته رخ داده است.

وی با اشاره به وقایعی که در بازار سرمایه رخ داده است، افزود: از مهم‌ترین این وقایع دستکاری در دامنه نوسان که باعث شد بیشتر سهام‌ها قفل شوند، اتفاق دیگر عرضه یک سری از شرکت‌های حقوقی بود یا وعده‌های حمایتی که اغلب آنها هنوز درحال طی کردن مراحل اداری هستند و محقق نشده‌اند.

هاشمی بیان کرد: این قبیل اتفاق‌ها منجر به بی‌اعتمادی بسیاری از سهام‌داران شد. به همین دلیل وقتی کوچکترین مثبتی در بازار رخ می‌دهد و یک سهمی برای چند روز مثبت می‌شود همین مساله برای سهام داران نگرانی به وجود می‌آورد که ممکن است به هر دلیلی در روزهای آینده ریزش برای سهامشان به وجود آید. همین موضوع است که مثبت‌ها دوام نمی‌آورند.  

وی اضافه کرد: بی‌اعتمادی به وجود آمده در میان سرمایه‌گذاران و ترس و دلهره آنان به دلیل از دست دادن بخشی از سرمایه‌شان باعث می‌شود سهام خود را با مثبت شدن بلافاصله عرضه کنند و همین مساله بازار را یک روز درمیان مثبت و منفی می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اقداماتی که اخیرا سازمان بورس  برای بازار سرمایه انجام داده اگر چه در کل اقدامات مثبتی بوده اما اجرا کردن آنها در بازار تحول ایجاد کرده است. به عنوان نمونه یکبار دامنه نوسان را محدود کردند و بعد از مدتی دوباره آن را باز کردند. یا زیاد و کم کردن حجم مبنا هم از دیگر این اقدامات بوده است.

وی با اشاره به لزوم ثبات قوانین در بازار سرمایه، گفت: نباید قوانین مدام تغییر کنند و هر روز سرمایه گذار با پدیده جدید روبرو شود. تغییرات شدت ریسک بازار را بالا می برد. بازار کلا ریسک‌پذیر است و تغییر در قوانین هم یک ریسک دیگر را اضافه می‌کند که لزوما سیگنال‌های خوبی نیستند و ثبات رویه در قوانین مهم است.  

هاشمی افزود:‌ ما نباید از سازمان بورس توقع داشته باشیم که بازار بورس را سروسامان دهد چون یک ارگان نظارتی است. نکته مهم  در این زمینه سیاست‌های کلان اقتصادی است که توسط دولت‌ها اتخاذ می‌شود.

وی ادامه داد: دولت‌ها باید کاری انجام دهند که سرمایه گذاری در کشور یک گزینه ارزشمند محسوب شود و همه منابع به سمت سرمایه گذاری سوق داده شود و شرکت‌ها بتوانند با کسب سود بیشتر اشتغال زایی ایجاد کنند. از طرفی افرادی هم منابع خود را وارد بازار سرمایه کنند. اینکه فقط سهام بخریم یا دامنه نوسان را ببندیم عملا کاری انجام ندادیم باید ریشه‌ای کاری کنیم که شرکت داری و سرمایه گذاری و خدمات در کشور ارزشمند شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار بورس به غیر از مسائل اقتصادی تحت تاثیر مسائل سیاسی هم قرار می گیرد و بسیار حساس به اخبار سیاسی است.

هاشمی ادامه داد: اکنون در زمانی قرار داریم که اخبار سیاسی بسیار متنوع است انتخابات را در پیش رو داریم، مساله برجام و مذاکراتی که در این زمینه در حال انجام است، اظهار نظر کاندیداها در مورد بورس و مسائل اقتصادی  و نوسانات دلار همه از مواردی است که بازار را کاملا تحت الشعاع قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هفته جاری مستقل از منفی‌ها و مثبت‌ها تا حدودی هفته بهتری برای سرمایه‌گذاران در بورس خواهد بود اما تا برگزاری انتخابات هیچ پیش‌بینی درستی نمی‌توان برای بازار ارائه داد و اکنون بازار در وضعیت غیرقابل پیش‌بینی قرار دارد.

به گفته وی، تا این موارد مشخص نشود در مورد آینده بازار هیچ پیش‌بینی نمی‌توان انجام داد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: البته اکنون بازار در شرایط خوبی از لحاظ قیمت‌ها قرار دارد. سرمایه‌گذارهایی که در حال حاضر وارد بازار می‌شوند نسبت سود به ضررشان یکی است.

هاشمی تاکید کرد: نباید انتظار داشته باشیم که مانند سال گذشته سهامداران روزانه از این بازار سود ببرند. اما بازار اکنون از نظر بنیادی در موقعیتی قرار دارد که می‌توان سود خوبی از آن به دست آورد.