شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

تاثیر انتخابات بر بازار رمز ارز‌ها

این کارشناس بازار رمز ارز‌ها گفت: انتخبات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاثیری بر قیمت ارز‌های دیجیتال نخواهد گذاشت.

تاثیر انتخابات بر بازار رمز ارز‌ها

به گزارش منیبان،  رمزارز (یا رمزپول، یا ارز رمزپایه) گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و معمولاً به‌طور نامتمرکز (بدون وابستگی به یک بانک مرکزی) کار می‌کند. با توجه به تعدد تعاریف و تغییرات در مصادیق رایج رمزارز این عبارت از نظر حقوقی دقت کافی ندارد. طبق اعلام الیپتیک، در حال حاضر چیزی در حدود ۴.۵ درصد از فعالیت‌های استخراج جهانی در ایران انجام می‌گیرد و این موضوع می‌تواند میلیارد‌ها دلار درآمدزایی برای ایران داشته باشد. آمریکا تحریم‌های اقتصادی همه‌جانبه‌ای را علیه ایران وضع کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تحریم حوزه واردات و تحریم مؤسسات مالی ایرانی اشاره کرد. صادرات نفت ایران در ده سال گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. در مقابل این تحریم‌ها، ایران به یک راه‌حل دور از ذهن روی آورده است: استخراج بیت کوین.
همزمان با فرازونشیب‌های قانون‌گذاری در حوزه ارز‌های دیجیتال در ایران، گزارش تازه شرکت الیپتیک (Elliptic) نشان می‌دهد که فعالیت‌های قانون‌گذاری‌شده ماینینگ در ایران می‌تواند به سود ۱ میلیارد دلاری ایرانی منجر شود.

در این گزارش آمده است که نفت در ایران در دسترس و ارزان است؛ از همین رو استخراج ارز‌های دیجیتال که کاری پرهزینه است، در ایران با هزینه بسیار کمتری اجرایی می‌شود. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران خارجی، مخصوصاً از چین، به‌سمت ایران کشیده می‌شوند. این گزارش در این خصوص می‌نویسد:


چندین کسب‌وکار چینی مجوز استخراج ارز‌های دیجیتال در ایران اخذ کرده‌اند و فعالیت‌های خود در این کشور را آغاز کرده‌اند. تأسیسات منطقه آزاد اقتصادی رفسنجان از جمله این تأسیسات است. تأسیسات استخراج ارز‌های دیجیتال بیت کوین تولید می‌کنند که می‌توان از آن به‌عنوان تسهیل‌کننده دریافت درآمد‌های نفتی استفاده کرد. در واقع ایران حالا از مازاد نفت و انرژی خود برای درآمدزایی استفاده می‌کند. اواخر ماه گذشته میلادی، دولت ایران قانونی را تصویب کرد که به بانک‌ها اجازه می‌داد با بیت کوین اقدام به واردات کنند. مجلس هم مدتی است به‌دنبال قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال و مبادلات ارز‌های دیجیتال در کشور است.
در همین رابطه ایوب ترابی متخصص امنیت رمز ارزهااظهار کرد: یک میلیارد دلاری که گفته شده است عدد پرتی است، ممکن است بیت کوین طی یک ماه بسیار رشد میکند و دو برابر می‌شود، اما ممکن است در عرض یک ماه هم نصف شود.


وی افزود: اقتصاد کشور بر پایه مبنای ریسکی نیست، نمیتوانیم قدرت اقتصادی که نفت یا زیرساخت‌های استراتژی که در کشور وجود دارد را با صنایع نو پا و پرریسک یکسان دانست.
ترابی در ادامه گفت: کشوری که منابع طبیعی بسیاری دارد و میخواد از خام فروشی جلوگیری کند، نیاز دارد که صنایع خود را با انرژی ارزان قیمت توسعه دهد تا بتواند با کشور‌های خارجی رقابت کند.


این کارشناس بازار رمز ارز‌ها به خبرنگار پول نیوز گفت: اگر صنایع در کشور تغییر رویکرد دهند، آن موقع یک صنعت بسیار وابسته خواهیم داشت. زیرا در کشور ما تولید ماینر وجود ندارد و همه آن‌ها وارداتی هستند و این به خودی خود یک وایستگی صنعتی ایجاد میکند.


وی ابراز کرد: مدل فروشی هم که در کشور وجود دارد، فقط در بازار‌های داخل به فروش می‌رسد و هیچ کدام از ماینر‌ها پول خود را در خارج از کشور بفروش برسانند، تبدیل به دلار کنند و به خزانه بانک مرکزی وارد کنند که این نوعی ارز آوری است.


ترابی در ادامه بیان کرد: فرایند ماینینگ به این شکل بیشتر کمک به ارز بری میکند زیرا سوخت و انرژی و ارزش افزوده داخل کشور به راحتی و بدون هیچ کنترلی به راحتی میتواند صرف ارزبری شود درصورتیکه اقتصاد نفتی اقتصاد ارزآوری هست مخصوصا که از خام فروشی اش هم جلوگیری شود همچنین نباید گفت که کریپتوکارنسی برای دور زدن تحریم‌ها است همچنین کریپتو کارنسی شاید به عنوان ابزار کمکی بخواد در خرید های خارج کمک کند ولی در اشل واقعی نمیتواند به عنوان ابزار اصلی دور زدن تحریم از آن استفاده کرد.

 

کارشناس بازار رمز ارز‌ها عنوان کرد: نباید گفت که کریپتوکارنسی برای دور زدن تحریم‌ها است همچنین انتخبات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاثیری بر قیمت ارز‌های دیجیتال نخواهد گذاشت.