شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#مناظره#انتخابات#اقتصاد مقاومتی

زاکانی در اولین مناظره انتخاباتی: آمده ام تا حق مردم را بگیریم/ هیچ کس مسئولیت این دولت را نمی‌پذیرد


زاکانی در اولین مناظره انتخاباتی: آمده ام تا حق مردم را بگیریم/ هیچ کس مسئولیت این دولت را نمی‌پذیرد

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: قرار بود که قرارگاه اقتصاد مقاومتی فعال شود در کشور ولی آقای همتی شما برای مدیریت بازار قرارگاه مرغ زدید. در بحث نهاده‌ها یکی از کسانی که متهم است، همتی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی که با موضوع اقتصادی برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص کنترل نقدینگی گفت: ما علی الظاهر داریم با هم مناظره می‌کنیم ولی دوستان دارند انشا می‌خوانند، اینجا کلاس انشا نیست. اینجا وقت پاسخ گفتن و مستدل صحبت کردن و راست گفتن است. آقای همتی! خیلی زشت است که شما متهم می‌کنید که ما دروغ می‌گوییم. ما که هنوز حرفی نزدیم. آیا شما غیب می‌دانید یا اینکه دارید خلاف واقع می‌گویید.

علیرضا زاکانی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 ,

وی خطاب به همتی ادامه داد: سال 98 گفتید که FATF هیچ تاثیری در اقتصاد ایران ندارد. چرا به مردم دروغ گفتید؟ ایشان می‌فرمایند ما اقتصاددان هستیم ولی به نظر من باید به ایشان نوبل شیمی بدهند. پول ملی این ممکلت را ایشان نابود کرده و صحبت از توزیع فقر می‌کند در حالی که فقر را توزیع کرده است. ما باید سر مسائل درست صحبت کنیم و خواهش می‌کنم که به دیگران تهمت نزنید چون اگر بنا باشد که تهمت بزنید آن زمان ما حقایقی را می‌گوییم که هم اوقات جنابعالی تلخ می‌شود و هم مردم عزیز. ناظر به عدم تایید صلاحیت صحبت کردید که اگر قرار بود کسان دیگری را تایید صلاحیت کنند قاعدتا شما نباید الان اینجا می‌بودید چراکه به هر حال هرکس یک حد و اندازه و ظرفیت‌هایی را دارد.

علیرضا زاکانی بیان داشت: ‌الان 85 میلیون نفر در برابر شما قرار دارد. ما 5 نفر یا 6 نفر نیستیم شما 85 میلیون نفر را نابود کردید و الان در مقابل شما قرار دارند. حجم نقدینگی بیش از 3هزار و 500 هزار میلیارد تومان است که علت آن تولید پول پرقدرت در کشور است و بانک‌ها بدون نظارت بانک مرکزی در حال خلق پول هستند و عملا امکانی ایجاد کردند که ما به ازای آن ما ابربدهکارانی داریم. ما الان 11 ابربدهکار داریم که 90 هزار میلیارد تومان بدهی دارند. راه حل ماجرا حل نقدینگی و متصل کردن بانکها و اطلاعات را در خدمت نظام مالیاتی قرار دادن است که وظیفه اصلی آقای همتی و وزیر اقتصاد بوده که این کار را انجام ندادند. خیلی‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند که بدهکار بانکی هستند و این پول را در جایی دیگر هزینه می‌کنند.

* آقای همتی پاسخگو باشد که چرا کشور با این اختلال اقتصادی در حال اداره شدن است؟

علیرضا زاکانی در بخش دوم سخنان خود خطاب به همتی اظهار داشت: سوالی که از جناب همتی شده بود این بود که ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و این بی انضباطی که در بانکهای مختلف است از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ در حالی که بزرگترین اشکال در این حوزه بانک مرکزی و عدم نظارت بانک مرکزی ناشی می‌شود. سال گذشته از 5400 هزار میلیارد سپرده بانکی 1600 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده که از این میزان دو سوم آن استمهال بوده و به کسانی داده شده است که بدهکار بانکی هستند.

علیرضا زاکانی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 ,

وی ادامه داد: متاسفانه این حجم بالا عمده آن متعلق به کسانی است که هیچ نقش فعالی در اقتصاد نه تنها ندارند بلکه در سفته بازی فعالیت می‌کنند. بزرگترین خدمتی که آقای همتی می توانست بکند، نظارت در حوزه پولی بانکی بود ولی متاسفانه آقای همتی این کار را نکرده بلکه بالعکس عامل مهم نقدینگی در جامعه باز پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت در بازار عرضه کرده و باز هم با عدم صداقت قریب 34 هزار میلیارد تومان اعتبار را به دولت آینده منتقل کردند. اینجا آقای همتی باید پاسخگو باشند که کشور چرا با این اختلال در حال اداره شدن است؟

زاکانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر ناظر به بحث ارزش پول ملی جنبه تورمی مسئله اصلی است. موضوع قیمت دلار به شکل منطقی باید اداره شود نه دستوری که بگویند نه 3800 و نه 4800، 4200 تومان و همه صلوات بفرستند. آقای همتی کشور را نمی‌توان اینگونه اداره کرد. اگر واقعا اقتصاد و اقتصاددانی این چیزی است که شما می‌فرمایید به نظرم همه ملت ایران از اقتصاد و اقتصاددانی تبری می‌جویند. از این جهت معتقدم که پارامترهای تورمی و نقدینگی و افزایش پایه پولی سه پارامتری است که آقای همتی باید مستقیما پاسخگوی آن باشد.

*  به دنبال خلق ثروت و جهش تولید هستم

علیرضا زاکانی در بخش سوم سخنان خود و در تشریح دیدگاه‌های اقتصادی‌اش، تصریح کرد: بنده خواهشم از آقای همتی این است که علمی، دقیق و کارشناسی صحبت کنند و تهمت نزدند. اینکه آقای همتی می‌فرمایند ما کاندیدای پوششی هستیم، این راهبرد ستادهای تبلیغاتی علیه بنده است. نسبت به خودم خانواده‌ام و فرزندانم رحم نکردید لااقل رعایت انصاف را بکنید. به هر حال اگر می‌ترسید و می‌‌دانید که من با مفاسد به شکل جدی برخورد می‌کنم و با معاون رئیس جمهور، برادر رئیس‌جمهور، وزیر نفت، فرزند رئیس‌ مجمع تشخیص، رئیس دانشگاه آزاد، وزیر اطلاعات، دادستان تهران، ‌مدیران قضایی در خصوص کرسنت و دیگران برخورد کردم بدانید که آمده ام تا حق مردم را بگیریم و این یک امر قطعی است و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان به در کنید.

علیرضا زاکانی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 ,

وی ادامه داد: بنده نه در حوزه اقتصاد بلکه معتقدم حتما باید در حوزه مدیریت و اقتصاد به عنوان فوریت، فرهنگ و اجتماع به عنوان اولویت و سیاست و امنیت به عنوان ضرورت و سیاست خارجی مدنظر قرار گیرد. لذا ابعادی که دنبال می‌کنم حتما به شکل تک بعدی نیست. ناظر به اقتصاد اساس را ایجاباً بر جهش تولید گذاشته‌ام و در کنار آن تمرکززدایی و حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک را در مدیریت پیش‌بینی و در نظر گرفته‌ام.

زاکانی خاطرنشان کرد: از منظر سلبی نیز مبارزه با مفاسد اقتصادی و دیوان‌سالاری را هدف اصلی قرار داده‌ام. از سوی دیگر رشد اقتصادی پایدار و اشتغال زا و بسط عدالت در خلق ثروت و توزیع آن هدفگذاری شده است.

 

وی ادامه داد: نکته بعد اینکه ما برای جهش تولید حتما مقررات زدایی و تسهیل در مجوزها و تامین مالی و مواد مورد نیاز تولید و سیاست‌های با ثبات و برداشتن سد مالیات و بیمه از سر راه تولید را در نظر داریم. دولت بزرگترین مانع تولید است و ما از جلوی تولید کنار خواهیم رفت و از سوی دیگر بانک بزرگترین رقیب تولید است که ما در جهت تولید آن را همراه خواهیم کرد.

زاکانی بیان داشت: برای اساس تولید هم ما 9 پیشران اقتصادی را اختیار کردیم که نفت،‌ گاز و پتروشیمی و زیرساخت‌های ریلی را در نظر گرفته‌ایم به طوری که ما اگر فقط کریدور جنوب به شمال را سرمایه گذاری کنیم و آن را راه‌اندازی کنیم سالی 30 میلیارد دلار به نفع مردم است. بحث کشاورزی، توسعه روستایی و گردشگریی از دیگر پیشران‌های مطرح است. همچنین بنگاه‌های خرد کوچک و متوسط را ایجاد می‌کنیم و مابازای خلق ثروت بسته‌های جدی توزیع مناسب ثروت را نیز داریم. بنابراین این تهمت بزرگی که آقای همتی گفتند ما به دنبال توزیع فقر هستیم، بنده اصلا به دنبال این نیستم بلکه به دنبال خلق ثروت و جهش تولید هستم.

علیرضا زاکانی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 ,

*  هیچ کس مسئولیت این دولت را نمی‌پذیرد

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره بیان کرد: دولت آقای روحانی با پول جیب مردم خود را اداره کرد و از تورم ارتزاق کرد. از این بابت من از طرف آقای روحانی و همتی از مردم عذر می‌خواهم. هیچ کس مسئولیت این دولت را نمی‌پذیرد نه ایشان (همتی) و نه آقای روحانی؛ گویی که از فضا آمده‌اند و این بلا را سر مردم آورده‌اند.

وی ادامه داد: ما امروز راهی نداریم جز اینکه از طریق جهش تولید و بهره‌مندی از ظرفیت‌های جدی کشور و خلق ثروت و توزیع آن استفاده کنیم. برای همچنین کاری ما باید مالیات از تولید،‌ خدمات و عناصر مختلفی که در جامعه وجود دارد، بتوانیم کشور را اداره کنیم.

زاکانی گفت: امروز متاسفانه ما 320 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی، 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و 200 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم. در شرایطی که مشاغل 9 درصد مالیات را به خود اختصاص می‌دهند، 37 درصد تولید ناخالص را در اختیار دارند. لذا به جای 9 درصد باید ما حدود 37 درصد از مشاغل مالیات بستانیم و از این راه می‌توانیم حدود 70 هزار میلیارد تومان مالیات بدست بیاوریم.

وی عنوان کرد: دولت نباید دست در جیب مردم کند، دولت باید با اقتصاد سالم این مسیر را دنبال کند. بنده عرض کردم که برنامه ما چند جانبه است چرا که برنامه تک بعدی اقتصادی به درد نمی‌خورد. برنامه ما اقتصادی،‌ فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و سیاسی امنیتی و سیاست خارجی است آنهم با اولویت اقتصاد. 70 درصد اقتصاد امروز در دنیا دانش‌بنیان و وابسته به مدارس و دانشگاه‌ها است. لذا ما بسته جامعی را طراحی کردیم و در این بسته جامع آنچه که مهم است این است که ما با مفاسد اقتصادی و مفاسد اداری و بروکراسی به اشد مجازات برخورد می‌کنیم.

علیرضا زاکانی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 ,

*  10 درصد بودجه را به شهرستان‌ها اختصاص می‌دهیم

علیرضا زاکانی در پاسخ به این سوال که «برنامه شما برای بومی گزینی و بهره‌گیری از نیروی انسانی بومی در حوزه خدماتی تولیدی و اداری چیست؟»، گفت: بنده 4 رویکرد را اختیار کرده بودم که رویکرد اول تحول در عرصه اقتصادی و مدیریت بود. در این عرصه 4 راهکار عملیاتی را طراحی کرده بودم که شامل جهش تولید، حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک،‌ تمرکززدایی و مبارزه با فساد اقتصادی بود. تمرکززدایی این است که ما مبتنی بر یک آمایش مجدد ایران اسلامی و هویت دادن به 451 شهرستان و تعریف معلولیت درست مقوله عملیات و تلاش و کوشش برای تحول در قاعده هرم اجتماعی فعال کنیم.

وی ادامه داد: ما از صددرصد بودجه‌ای که مصوب می‌کنیم 10 درصد آن به شهرستان‌ها اختصاص پیدا می‌کند. 12 درصد ماده 75 قانون محاسبات است و الباقی آن 78 درصد مربوط به طرح‌های ملی و استانی است و ما در حالت بدبینانه 90 درصد بودجه را ما در مرکز کشور تصمیم‌گیری می‌کنیم. این تحول در دادن اختیارات به شهرستان‌ها،‌ توجه به محور قرار دادن شهرستان برای اقدام مناسب و تحول و تلاش در جهت انتقال ظرفیت اعتباری به خود شهرستان‌ها امکانی را ایجاد می‌کند که ما 450 نقطه کشور را به رقابت با هم تشویق می‌کنیم.

*  همتی آمده تا 8 سال افتضاح دولت را پوشش بدهد

زاکانی گفت: مردم عزیز بنده به عنوان یک رزمنده جرمم این است که از طریق عناصری که در حال تخریب بنده هستند در مقابل مفسدین ایستاده‌ام و به خاطر همین تنها جرم انتصابی بنده مبارزه با فساد، فقر و تبعیض است. اتهاماتی هم به بنده می‌زنند و می‌گویند که در دو درس تجدید آورده‌ام. در حالی که من 15 روز بود از جنگ برگشته بودم و آمدهم خودم امتحان دادم و در دو درس تجدیدی آورده‌ام. یا اینکه می‌گویند یک ترم مشروطی داری. در حالی که من 11 ماه با ماشین مسافرکشی می‌کردم و زن و بچه داشتم. اینها آنچیزهایی است که انسان را آزار می‌دهد. می‌فرمایند محل تحصیل بنده کجاست؟ بنده در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس خواندم، اگر شما به خارج از کشور رفتید و تحصیل کردید و برگشتید، بنده کنکور امتحان دادم و رزیدنت شدم و بخاطر اینکه دستم معلولیت داشت مجبور شدم به پزشکی هسته‌ای بروم. اگر می‌دانید این مسئله را نگویید و اگر این موضوع را نمی‌دانید،‌ حالا بدانید و دیگر تکرار نکنید.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که شما می‌فرمائید بنده نامزد پوششی هستم. ان‌شاءالله که بار آخری باشد که این عبارت را بکار می‌برید. اگر بنا باشد کسی پوششی باشد، شما اصلی‌ترین نامزد پوششی هستید که آمده‌‌اید 8 سال افتضاح دولت را پوشش بدهید. مردم عملکرد شما را می‌بینند. قرار بود که قرارگاه اقتصاد مقاومتی فعال شود در کشور ولی شما برای مدیریت بازار قرارگاه مرغ زدید. در بحث نهاده‌ها یکی از کسانی که متهم است، آقای همتی است. بنده با عدد و رقم عرض می‌کنم که بی‌تدبیری آقای همتی بود که قیمت مرغ را به 35 هزار تومان رساند.

علیرضا زاکانی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 ,

زاکانی خاطرنشان کرد: مردم یادتان می‌آید که ما از رکود رد شدیم، از پیک کرونا گذشتیم، تحریم لغو شد،‌ رونق اقتصادی ایجاد شد، چرا به مردم دروغ گفتید، مردم صداقت، دانش و عرضه می‌خواهند. 102 هزار میلیارد پول چاپ کردید و در بازار ریختید و پدر مردم را درآوردید و حالا می‌گویید که کاندیدای معمولی هستید؟ شما با استقلال بانک مرکزی موافق هستید؟ اگر موافق هستید به من بگویید تا بگویم که در ارتباط با استقلال بانک مرکزی در مجلس چه گفتید.

وی ادامه داد: ما دولت را از مقابل ملت کنار می‌کشیم و در خدمت ملت قرار می‌دهیم. بانک را در خدمت تولید قرار می‌دهیم. بازار سرمایه را خط تلاش اصلی سرمایه گذاری در کشور قرار می‌دهیم و برای او منابع و عناصر توسط ملت تامین می‌شود اما دولت خود را پشتیبان بازار سرمایه می‌داند نه اینکه دست در جیب ملت کند. وزیر اقتصاد گفته است که دولت 300 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برای خود برداشته است. دولت آقای روحانی به چه اجازه دست در جیب مردم کرده است؟ مسیر غلط گذشته باید اصلاح شود.

زاکانی در پایان گفت: باید همگی به میدان تغییر و تحول بیاییم و بدانیم که ابتدا باید خودمان را اصلاح کنیم. من توقع‌ام از دوستان این است که وعده‌های مختلف ندهیم و بگوییم که چکار می‌خواهیم بکنیم که یک تحول بزرگ ایجاد کنیم. ما برنامه جامعی داریم که سال اول تغییر و سال چهارم یک تحول را رقم می‌زنیم.

انتهای پیام/