شهر خبر

جلیلی: همتی تنها جزئی از یک رویکرد غلط است

سعید جلیلی نمایه

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در این هشت سال خود آقای همتی می‌گوید 90 هزار میلیارد دست 11 نفر است. بعد می‌گویند این‌ها مربوط به قبل است.پس شما چکاره‌اید؟

به گزارش مشرق، سعید جلیلی در ادامه صحبت مردم یک سوال اساسی دارند. آن سؤال این است که مسائل اقتصادی که پاسخ‌هایش مشخص است پس چرا انجام نمی‌شود؟

 به نظر من در همین جلسه برخی موضوعات خود را نشان داد که چرا پاسخ مشکلات دنبال نمی‌شود. یک راه این است که مسئله را بدانید و پاسخش را هم بدانید. بحث بعد این است که اراده و باور داشته باشید.

 آقای همتی می‌گوید FATF مشکل ایجاد کرده است. اگر شما مسئله را اینطور ببینید همین وضعیتی است که با آن مواجه هستیم. شما رفته‌اید با FATF ، چهل و یک بند بسته‌اید، 39 مورد را هم اجرا کردید و دو مورد مانده است. آن‌ها هنوز آن مواردی که اجرا کرده‌اید را نپذیرفته‌اند. کشورهای دیگر همینقدر هم انجام نداده‌اند. شما می‌گویید من نمی‌توانم. حتماً نمی‌توانید.

 با این عدم فهم صحیح مسئله به شما نمی تواند در پاسخ مشکل کمک کند. شما در رویکرد هم اشتباه دارید. البته معتدم آقای همتی جزئی از این رویکرد غلط است که می‌خواهد عوض کار واقعی، کشور را با نمایش اداره کند. کشور با نمایش اداره نمی‌شود.

 در سال 91 هفتاد هزار میلیارد معوقات بانکی داشتیم. آن زمان که در شورای‌عالی امنیت ملی مسئولیت داشتم، مدیران عامل بانک‌ها را دعوت کردم که آقای همتی هم که مدیرعامل بانک سینا بودند حضور داشتند. ما آن زمان به مدیران عامل بانک‌ها گفتیم شما بگویید چه باید کرد که این معوقات را پس گرفت. چرا شکایت نکردید؟ همان موقع همین دوستان چرا اقدام نکردند؟

 در این هشت سال خود آقای همتی می‌گوید 90 هزار میلیارد دست 11 نفر است. بعد می‌گویند این‌ها مربوط به قبل است.پس شما چکاره‌اید؟

مردم عزیز می‌بینند که امروز دو نگاه وجود دارد. یک نگاه می‌گوید همینطور کشور را به زور اداره کنیم. بعد هم موضوع FATF را مطرح کنیم و یک بهانه دیگر بیاوریم.

ما کشور را هشت سال سایه به سایه دنبال کرده ایم. کشور ظرفیت‌ها و توانایی‌های خوبی دارد. جوانان و متخصصان خوبی دارد که نه‌تنها می‌توان کشور را اداره کرد بلکه جهش داد. دوستان می‌گویند نمی‌شود، نه؛ شما نمی‌توانید. اتفاقاً منظاره برای همین است؛ بگویید نمی‌شود. سال ۹۲ هم در زمان برجام من گفتم تحریم‌ها رفع نمی‌شود و دوستان گفتند می‌شود. حالا مردم قضاوت کنند که شد یا نشد.

منبع: فارس