شهر خبر

هشدار: آنچه باید از بلا‌های ناشی از کورتون بدانید

هشدار: آنچه باید از بلا‌های ناشی از کورتون بدانید

هشدار: آنچه باید از بلا‌های ناشی از کورتون بدانید
یک فوق تخصص بیماری‌های غدد اظهار کرد: مصرف بی رویه کورتون در جریان اپیدمی کرونا افزایش پیدا کرده و در آینده منجر به عوارض جبران ناپذیری می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم، در خصوص بلا‌هایی که داروهای حاوی کورتون (گلوکوکورتیکوئید) به سر ما می‌آورند گفت: طی یک سال اخیر و با فراگیری پاندمی کرونا در جهان، مصرف کورتون و داروهای حاوی کورتون، به عنوان یکی از درمان‌های مناسب بیماری کووید، افزایش بسیاری پیدا کرده است. 

 

اسدی افزود: گفتنی است که این دارو (کورتون) مثل یک شمشیر دولبه عمل می کند و  افرادی که آن را مصرف می کنند حتما از عوارض آن آگاهی کامل داشته باشند.

 

او ادامه داد: کورتون در درمان بیماری‌های دیگر مثل بیماری‌های التهابی و عفونی و برخی سرطان‌ها و بیماری‌های روماتیسمال و خود ایمنی نیز، مورد استفاده قرار می گیرد و صرفا به درمان کرونا، محدود نمی شود اما در این ایام، شاهد افزایش مصرفش هستیم.

 

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم، در مورد عوارض مصرف نادرست کورتون اظهار کرد: مصرف نادرست این دارو می تواند باعث عوارضی مثل پوکی استخوان و یا حتی شکستگی، نکروز آواسکولار سرفمور (کاهش خون‌رسانی سراستخوان ران که باعث لنگش و نهایتا ناتوانی فرد می‌شود)، ضعف عضلانی، اختلالات الکترولیتی (پتاسیم)، بیماری بنام کوشینگ (که با گرد شدن صورت و استریای پوستی و بوفالوهامپ و. می‌تواند همراه باشد)، آسیب به چشم به صورت افزایش فشار داخل چشم و یا آب مروارید، اختلالات رشد و نمو در اطفال و اختلالات جنسی و قاعدگی، اختلالات روانی، ضایعات پوستی به شکل شکنندگی پوست و کبودی خود به خودی و آکنه، ریزش مو، افزایش وزن و ورم بدن، افزایش فشار خون و قند و ریسک بیماری‌ها قلبی عروقی شود.

 

اسدی بیان کرد: در تمام موارد، جهت تنظیم دز و نهایتا کم و یا حتی قطع کردن دارو  ضروری است که بیمار حتما تحت نظر فوق تخصص غدد این تنظیمات را انجام دهد تا عوارض دارویی که به آن‌ها اشاره شد، به حداقل ممکن برسد.

 

قارچ سیاه؛ یکی از عوارض خطرناک مصرف کورتون 

 

اسدی در مورد یکی دیگر از عوارض جدید و خطرناک مصرف کورتون بیان کرد: از دیگر عوارض مصرف کورتون که اخیرا در موردش بسیار صحبت می‌شود و باعث ایجاد نگرانی و اضطراب در بین مردم شده، ابتلا به موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه است.

 

او ادامه داد: موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه بیماری خطرناکی که درگیری سینوس و پوست و مغز و ریه‌ها را شامل می شود.

 

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم اظهار کرد: عارضه قارچ سیاه، در بیماران کرونایی با مصرف دز بالای کورتون یا قند‌های کنترل نشده و یا نقض سیستم ایمنی می تواند رخ دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان