شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#منابع

نقد منصفانه / آیا وعده یارانه 450 هزار تومانی شدنی است؟

نقد منصفانه / آیا وعده یارانه 450 هزار تومانی شدنی است؟

در حالی که پرداخت یارانه 450 هزار تومانی به 40 میلیون نفر به منابع 200 هزار تومانی نیاز دارد، تامین این منابع برای یک سال با ابهاماتی مواجه شده است.

به گزارش تحریریه‌، مجموع یارانه‌های نقدی و غیرنقدی در سال ۹۹ برابر با ۱۰۸ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بود. این رقم در کنار وام ۲۸ هزار و ۲۱۲ میلیارد تومانی کرونا در سال گذشته مجموع کمک‌های نقدی دولت در سال گذشته بوده است.

در سال ۹۹ مجموعا ۴۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت به حساب ۲۰ میلیون و ۱۸۶ هزار سرپرست خانوار واریز شد که با احتساب خانوارهای ۴ نفره به طور متوسط نفری ۴۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.

مقایسه کل مبلغ یارانه نقدی سال ۹۹ (۱۰۸ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان) با دیگر اجزای بودجه در این سال نشان از اختلاف یارانه نقدی با اجزای مهم در بخش‌های دیگر داشته است.

نکته جالب توجه اینکه این یارانه‌ها در قالب یارانه نقدی به 80 میلیون نفر و در قالب یارانه معیشتی به 60 میلیون نفر پرداخت می شود اما اگر قرار باشد این ارقام به 40 میلیون نفر یا 5 دهک پایین در قالب یارانه پرداخت شود، به هر نفر ماهیانه 200 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

گفتنی است،  در حالی که پرداخت یارانه 450 هزار  تومانی به 40 میلیون نفر به منابع 200 هزار تومانی نیاز دارد، تامین این منابع برای یک سال با ابهاماتی مواجه شده است. بر این اساس باید گفت رقمی نزدیک به 108 تا 110 هزار میلیارد تومان از محل تجمیع یارانه های پراکنده فعلی قابل پرداخت است. اما از محل حذف ارز 4200 تومانی و رساندن قیمت ارز کالاهای اساسی به 20 هزار تومانی و افزایش 16 هزار تومانی قیمت ارز به ازای 10 میلیارد دلار واردات در یک سال منابع 160 هزار میلیارد تومانی ایجاد می شود که این منبع نیز با ارقام قبلی قابل تجمیع است. به هر حال انچه که مسلم است اینکه به دلیل فقدان منابع و تخصیص بخش مهمی از منابع ارز دولتی در سال جاری امکان پیاده سازی طرح پرداخت یارانه 450 هزار تومانی در سال جاری امکان پذیر نیست.

پایان/