شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#غزه

پنجاه و چهارمین سالروز «نکسه» و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی


پنجاه و چهارمین سالروز «نکسه» و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی

امروز شنبه پنجم ژوئن ۲۰۲۱، مصادف با پنجاه و چهارمین سالروز «نکسه» است و این در شرایطی است که حملات نظامیان صهیونیست در کرانه باختری و اراضی ۴۸ و غزه به فلسطینی‌ها ادامه دارد و روز گذشته کرانه باختری شاهد شدیدترین درگیری‌ها بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از فلسطین الیوم، امروز شنبه 5 ژوئن مصادف است با 54امین سالروز نکسه که طی آن قدس، کرانه باختری، نوار غزه، بخش‌هایی از سینا و بلندی‌های اشغالی جولان به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد.

پنجم ژوئن سال 1967 جنگی میان  رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن روی داد که به جنگ شش روزه معروف شد. این جنگ از 5 ژوئن آغاز شد و تا 10 ژوئن 1967 ادامه یافت. در این جنگ نیروهای عراقی هم از کشورهای عربی پشتیبانی می‌کردند.

رژیم صهیونیستی ابتدا پایگاه‌های هوایی مصر و کانال سوئز را بمباران کرد و پس از آن حملات علیه دو جبهه اردن و سوریه را آغاز کرد. نیروی هوایی اردن و سوریه و البته عراق نیز حملاتی را علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی برای کاهش فشارها بر جبهه مصر آغاز کردند.

در پنجمین روز جنگ، نیروی هوایی مصر، سوریه و اردن به کلی از عرصه جنگ خارج شد و رژیم صهیونیستی توانست بخش‌های وسیعی از اراضی عربی از جمله بلندی‌های جولان سوریه، صحرای سینا در مصر و کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه را اشغال کند.

اشغال این مناطق موجب تشدید عملیات شهرک‌سازی رژیم اشغالگر و مهاجرت هرچه بیشتر یهودیان به اراضی اشغالی شد.

از آن زمان رژیم صهیونیستی به شیوه‌های مختلف درصدد یهودی‌سازی شهر قدس برآمد، چه با مصادره اراضی فلسطینیان و شهرک‌سازی در آن و چه از طریق کوچاندن ساکنان اصلی این شهر و اجرای طرح‌های امنیتی، نظامی و راهبردی در آن.

شهر قدس که بخش غربی ان سال 1948 به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده بود، به کلی به تصرف این رژیم درآمد و بدین گونه قدس شرقی نیز اشغال شد. رژیم صهیونیستی به چپاول کرانه باختری به ویژه منابع آبی آن پرداخت و به یهودی سازی به شکل برنامه ریزی شده روی آورد و بر اراضی گسترده از کرانه باختری چنگ انداخت و اوضاع استراتژیک و امنیتی و نظامی خود را بهبود بخشید وهر گونه خطر ممکن و تهدید کننده آن از سوی هر ارتش عربی و مسلح در کرانه باختری را قلب جغرافیای فلسطین محسوب می‌شود، از بین برد.

فاجعه نکسه منجر به آوارگی 300 هزار فلسطینی شد که بیشتر آنان در اردن ساکن شدند.

طی 6 روز جنگ، 15 تا 35 هزار عرب به شهادت رسیدند و در مقابل 800 صهیونیست هم کشته شدند و کشورهای عربی 70 الی 80 درصد از تجهیزات و توان نظامی خود را از دست دادند.

درباره آمار اسیران و مفقودان جنگ شواهد و امار مختلفی وجود دارد از جمله «عارف العارف» پژوهشگر فلسطینی بر این باور بود که بیش از شش هزار فلسطیین بازداشت شدند و هزاران نفر به خارج از فلسطین رانده شدند

رژیم صهیونیستی از سال 1967 تا به امروز همچنان به جنایات خود علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهد و مصادره اراضی فلسطینی و شهرک‌سازی در آن برای اشغالگران یهودی با سرعت بیشتری ادامه دارد.

بازداشت یک میلیون فلسطینی از زمان نکسه

هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین در گزارشی به مناسبت 54امین سالروز نکسه (اشغال قدس شرقی، کرانه باختری و نوار غزه) در سال 1967 تا به امروز یک میلیون مرتبه دست به بازداشت فلسطینیان زدند.

در این گزارش آمده که در این مدت بیش از 17 هزار زن و دختر و بیش از 50 هزار کودک بازداشت شده‌اند.

همچنین طی 54 سال گذشته، 226 اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

اعتصاب غدای خضر عدنان امروز هم ادامه یافت

«خضر عدنان» و «غضنفر ابوعطوان» امروز شنبه هم به اعتصاب غذای خود در اعتراض به بازداشت ادامه دادند.

خانواده «شیخ خضر عدنان» اعلام کرد: فرمانده «خضر» به اعتصاب غذای نامحدود خود برای هفتمین روز متوالی ادامه داد.

این زندانی فلسطینی در زندان «مجدو» به سر می‌برد و مدت بازداشت وی تا هفتم ژوئن جاری تمدید شده است. وی 12 بار زندانی شده است و حدود هفت سال در زندان سپری کرده است.

همزمان، «غضنفر ابوعطوان» زندانی دربند صهیونیست‌ها هم برای سی و یکمین روز متوالی به اعتصاب غذای خود ادامه داد.

ویرانی منازل فلسطینی‌ها در جنوب جنین

اشغالگران تصمیم به ویرانی 6 مغازه در روستای «ام الریحان» در جنوب جنین در کرانه باختری را دارند.

بازداشت 90 فلسطینی در کرانه باختری طی 4 روز گذشته

باشگاه اسیران فلسطینی اعلام کرد که طی چهار گذشته بیش از نود فلسطینی در کرانه باختری بازداشت شده اند.

این در حالی است که روز جمعه برخی شهرهای کرانه باختری از جمله نابلس و قدس صحنه درگیری فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی بود. در این درگیری ها نزدیک به 300 فلسطینی زخمی شدند. کانون اصلی درگیری ها شهرک هایی در نزدیکی شهر «نابلس» بود.

این درگیری‌ها پس از آن به وقوع پیوست که نظامیان اسرائیلی به راهپیمایی‌های مسالمت آمیز فلسطینیان علیه شهرک سازی در جنوب« نابلس»، شرق «قلقیلیه» و غرب «رام الله» حمله کردند.

نظامیان رژیم صهیونیستی در درگیری با فلسطینیان از گلوله و گاز اشک آور برای سرکوب آنان استفاده کردند.

انتهای پیام/