شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#کانادا

سازمان ملل خواهان تحقیق درمورد فاجعه گور جمعی کانادا شد

کارشناسان سازمان ملل از دولت کانادا درخواست کردند تا هرچه سریع‌تر تحقیقات کاملی درباره فاجعه کشف گور جمعی حاوی بقایان اجساد 215 کودک بومی در مدرسه شبانه‌روزی «بریتیش کلمبیا» انجام دهد.

سازمان ملل خواهان تحقیق درمورد فاجعه گور جمعی کانادا شد

به دنبال کشف یک گور جمعی حاوی بقایای اجساد دست کم ۲۱۵ کودک بومی در یک مدرسه شبانه روزی سابق در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا، ۹ کارشناس سازمان ملل از «اتاوا» درخواست کردند تا تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهد.

چندی پیش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش کرد که یک گور جمعی حاوی بقایای اجساد دست کم ۲۱۵ کودک بومی که برخی از آن ها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه روزی کاتولیک در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا پیدا شده است.

روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به دنبال انتشار این خبر از دولت کانادا و واتیکان درخواست کردند که هرچه سریع تر تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهند.

گور جمعی فوق هفته گذشته با استفاده از رادارهای قابل نفوذ به زمین و زمانی کشف شد که یک کارشناس کانادایی در حال تحقیق و بررسی درباره محلی بود که زمانی مدرسه شبانه روزی مردم بومی شهر «کملوپس» بوده است.

طبق این گزارش، به دنبال افشای این رخداد غم انگیز، دولت کانادا از پاپ خواستار عذرخواهی شد.

در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بودمی از خانواده های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت های مادری اشان و تربیت آن ها به شیوه ای تحمیلی بود.

طبق این گزارش، بسیاری از این کودکان بومی در مدارس شبانه روزی مورد آزار جسمی و جنسی قرار می گرفتند و به اعتقاد بسیاری این گونه مدارس زخم ها و آسیب های ماندگاری را برجای گذاشت که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

بنا بر گزارش گاردین، ۹ کارشناس حقوق بشر سازمان ملل از دولت کانادا خواستار تحقیق درباره این رخداد شدند و گفتند: «ما از مقامات می خواهیم که تحقیقات کاملی را در مورد شرایط و مسئولیت های مربوط به این مرگ ها انجام دهد و از جمله این موارد شامل معاینات پزشکی قانونی از بقایای اجساد یافت شده می شود و همچنین کانادا می بایست برای تعیین هویت و ثبت کودکان ناپدید شده اقدام کند».

این کارشناسان سازمان ملل همچنین از دولت اتاوا درخواست کردند تا تحقیقات مشابهی را در تمامی دیگر مدارس شبانه روزی در کانادا که با هدف همسان سازی اجباری مردم بومی ایجاد شده اند، انجام دهد.

این کارشناسان سازمان ملل تأکید کردند: «دادگستری می بایست تحقیقات کیفری در خصوص تمامی مرگ و میرهای مشکوک و اتهامات شکنجه و خشونت های جنسی علیه کودکانی انجام دهد که در مدارس شبانه روزی اقامت داشتند و عاملان و مخفی کنندگان این قضیه که احتمالاً همچنان زنده هستند را تحت پیگرد و تحریم قرار دهد».

کارشناسان مذکور شامل گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق مردمان بومی، استثمار جنسی کودکان، رفتارهای تحقیرآمیز و رئیس کارگروه ناپدیدی اجباری می شدند.

این کارشناسان تأکید کردند: «غیرقابل تصور است که کانادا و سریر مقدس چنین جرایم شنیعی را بدون حساب و جبران خسارت کامل رها کند».

کارشناسان سازمان ملل همچنین از کلیسای کاتولیک درخواست کرده اند که به مقام های قضایی دسترسی کامل به آرشیو مدارس شبانه روزی را بدهد تا بتوانند تحقیقات کامل و مناسبی در خصوص اتهامات مطرح شده در خصوص مدارس شبانه روزی بومی های کانادا انجام دهند و نتیجه این تحقیقات را برای افکار عمومی منتشر کنند.

انتشار اخباری در خصوص کشف گور جمعی ۲۱۵ کودک بومی در مدارس شبانه روزی بریتیش کلمبیا واکنش های فراوانی را به همراه داشت به طوری که «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، کشف این گور دسته جمعی را نقطه ای تاریک و شرم آور در تاریخ کانادا توصیف کرد.

وی در این خصوص نوشت: «این یادآور دردناک از فصل تاریک و شرم آور از تاریخ کشور ما است. من به یاد تمامی آن هایی هستم که از این خبر ناراحت کننده، تحت تأثیر قرار گرفته اند».

ترودو همچنین از کلیسای کاتولیک درخواست کرد تا مسئولیت خود را در مدیریت مدرسه ای که بقایای ۲۱۵ کودک بومی در آن جا کشف شده، بپذیرد و عذرخواهی کند اما با این حال، کلیسای کاتولیک تاکنون پاسخی نداده و تنها اسقف کاتولیک ونکوور بابت این قضیه عذرخواهی کرده است اما واتیکان تاکنون برای چنین فاجعه ای هیچ گونه عذرخواهی انجام نداده است.

 

منبع: ایرنا