شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#الجزایر#رئیس جمهور

تبون: تظاهرات الجزیری‌ها قیام مردمی نیستند/ عادی سازی روابط با تل آویو هرگز


تبون: تظاهرات الجزیری‌ها قیام مردمی نیستند/ عادی سازی روابط با تل آویو هرگز

رئیس جمهور الجزایر تظاهرات در شهرهای این کشور را قیام مردمی ندانست و گفت : این تظاهرات از قیام اصلی مردم فاصله گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  قیام مردم الجزایر علیه نظام عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور این کشور در سال 2019 شروع شد، تظاهرات مسالمت الجزایری‌ها در شهرهای مختلفت سبب شد تا بوتفلیقه 92 ساله که بیش از 20 سال سکان امور این کشور را به دست داشت، از قدرت کناره‌گیری کند. این اقدام او سبب نشد تا مردم از تظاهرات خود دست بکشند. آنان خواستار اصلاحات بنیادین و برکناری تمام عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه از قدرت بودند لذا به تظاهرات هفتگی خود ادامه داند اما شیوع ویروس کرونا این تظاهرات را متوقف کرد.
در دسامبر 2019 انتخابات ریاست جمهوری الجزایر برگزار شد و از  25 میلیون افراد واجد شرایط رای دادن فقط حدود 4 میلیون نفر به عبدالمجید تبون  رای مثبت دادند و او به عنوان رئیس جمهور معرفی شد. رئیس جمهور کنونی الجزایر اصلاحاتی را در قانون اساسی این کشور ایجاد کرد و آن را به همه پرسی گذاشت اما  فقط  3 میلیون و 500 هزار نفر به این اصلاحات رای مثبت دادند.

با کاهش مقررات مربوط به قرنطینه کرونایی،  مردم الجزایر در شهرها مختلف این کشور بارها تظاهرات کرده‌ و خواستار برکناری تمام عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه و انجام اصلاحات بنیادین در ساختار حاکمیتی الجزایر شده‌اند.

رئیس جمهور الجزایر با اشاره به برپایی تظاهرات مسالمت آمیز در برخی از شهرهای این کشور گفت:  این تظاهرات با قیام اصلی مردم ( 2019 ) فاصله دارد  و نمی‌توان از آن به عنوان جنبش مردمی یاد کرد.

عبدالمجید تبون در گفت‌وگو با مجله « لوپوینت » فرانسه  افزود: در این تظاهرات برخی‌ها خواستار برپایی دولت اسلامی هستند و بعضی دیگر آن را رد  می‌کنند لذا این تظاهرات جنبش اصیل مردمی نیستند.

وی با بیان اینکه شرایط و اوضاع الجزایر تغییر کرده است، اظهار داشت: قیام مردمی اصیل همانی بود که میلیون‌ها الجزایری به طور خودجوش در خیابان ها حضور پیدا کردند. این جنبش مردمی بود که راه انتخابات برگزید و رئیس جمهور را انتخاب کرد.

تبون درباره نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری 2024 گفت: تاکنون به این موضوع فکر نکرده‌ام.

وی درباره همکاری دولت الجزایر با احزاب اسلامگرا در انتخابات مجلس قانونگذاری این کشور که در ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، تصریح کرد: عصر اسلامگرایانی که بخواهند همانند دهه 1990 عقاید خود را تحمیل کنند، گذشته است.  با وجود این، اسلام سیاسی تا زمانی  که قانون و مقررات جمهوری را  رعایت و اجرا کند، سبب نگرانی الجزایر نخواهد بود.

تبون با اشاره به عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: الجزایر تا زمانی که دولت مستقل فلسطینی تشکیل نشود،  هرگز اقدام به عادی سازی روابط با تل آویو نخواهد کرد.

انتهای پیام/