شهر خبر

مصرف منظم میوه، کلید پیشگیری از این بیماری

مصرف منظم میوه، کلید پیشگیری از این بیماری

مصرف منظم میوه، کلید پیشگیری از این بیماری
براساس یافته های به دست آمده در این مطالعه مشخص شد افرادی که حداقل دو وعده میوه در روز می خورند نسبت به افرادی که کمتر از نصف وعده میوه در روز مصرف می کنند، دارای حساسیت بیشتری به انسولین هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک مطالعه جدید در استرالیا نشان می دهد که مصرف دو وعده میوه در روز می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را تا ۳۶ کاهش دهد. نیکولا بوندونو پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی از انستیتوی تحقیقات تغذیه در دانشگاه ادیث کاوان استرالیا در این رابطه گفت: رژیم غذایی و سبک زندگی سالم  که شامل مصرف میوه های کامل باشد ، یک استراتژی عالی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو به شمار می رود.

اعضای این تیم تحقیقاتی برای ارزیابی ارتباط بین مصرف میوه و آب میوه با موارد دیابت طی بازه زمانی پنج ساله ، داده های نزدیک به ۷ هزار و ۷۰۰  استرالیایی را تجزیه و تحلیل کردند.

براساس یافته های به دست آمده در این مطالعه مشخص شد افرادی که حداقل دو وعده میوه در روز می خورند نسبت به افرادی که کمتر از نصف وعده میوه در روز مصرف می کنند، دارای حساسیت بیشتری به انسولین هستند. حساسیت به انسولین کلید توانایی بدن در استفاده از گلوکز برای انرژی برای انجام عملکردهای بدن و ذخیره آن برای استفاده در آینده است.

بوندونو در این رابطه اعلام کرد: ما ارتباطی بین مصرف میوه و نشانگرهای حساسیت به انسولین یافتیم که نشان می دهد افرادی که میوه بیشتری مصرف می کنند برای کاهش سطح گلوکز خون مجبور به تولید انسولین کمتری هستند. این مساله در ساختار بدن انسان بسیار مهم است زیرا مقادیر بالای انسولین در گردش خون (هایپرینسولینمی) می تواند به عروق خونی آسیب برساند و نه تنها به دیابت بلکه با فشار خون بالا ، چاقی و بیماری های قلبی نیز ارتباط دارد.

به گزارش سیناپرس، محققان در این رابطه خاطرنشان کردند: نوشیدن آب میوه باعث افزایش حساسیت به انسولین یا کاهش خطر دیابت نمی شود. این موضوع احتمالاً به این دلیل است که آب میوه دارای قند بسیار بیشتری و فیبر کمتری است.

البته هنوز مشخص نیست که میوه چگونه در حساسیت به انسولین نقش دارد اما احتمالاً برای این پدیده چندین توضیح علمی وجود دارد.

بوندونو در این رابطه گفت: میوه ها علاوه بر داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان ، منبع خوبی از مواد شیمیایی شیمیایی هستند که ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش دهند و همچنین فیبر موجود در میوه ها به تنظیم ترشح قند در خون کمک کرده و به افراد کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند. 

در خاتمه گفتنی است که بیشتر میوه ها به طور معمول دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند که این مساله به این معنی است که قند آنها هضم شده و با سرعت بیشتری جذب بدن می شود.  این پژوهش از آن جهت اهمیت دارد که بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع دو مبتلا بوده  و ۳۷۴ میلیون نفر دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست امده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

منبع: سیناپرس