شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#پایتخت

از تقابل با فتح‌الله‌زاده تا کناره‌گیری زرینچه

جزئیات ۵ جنگ داخلی در استقلال/ از انتخاب سرمربی بدون مدیرعامل تا استعفاهای جنجالی

دعواهای مدیریتی در استقلال مختص دوره اخیر نیست؛ جنگ‌های داخلی سال‌هاست به آبی‌های پایتخت ضربه زده است.

جزئیات ۵ جنگ داخلی در استقلال/ از انتخاب سرمربی بدون مدیرعامل تا استعفاهای جنجالی

خبرورزشی - استعفای دسته‌جمعی اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال و انتشار نامه فوق‌العاده تند آنها علیه احمد مددی بازتاب رسانه‌ای بسیار وسیعی در پی داشت و وزارت ورزش هم اعلام کرد با کناره‌گیری مدیران ارشد استقلال مخالف است.

اینکه دعوای فوق چه سرانجامی پیدا می‌کند و آیا مدیرعامل و هیئت مدیره استقلال با توجه به اتفاقات رخ داد باز هم حاضر به تحمل همدیگر می‌شوند یا خیر، مسئله دیگری است ولی نکته قابل توجه در این میان سابقه رویارویی‌های مدیریتی در استقلال است.

اختلافاتی که گاهی اوقات دامنه آن حتی تا برکناری مدیرعامل هم کشیده شده است.

به بهانه درگیری‌های اخیر هیئت مدیره با مدیرعامل نگاهی به دعواهای مدیریتی استقلالی‌ها در سالیان گذشته می‌اندازیم.

تقابل با فتح‌الله‌زاده

یکی از مهم‌ترین دعواهای مدیریتی استقلال تابستان سال ۸۷ به وقوع پیوست.

این تیم فصل را خوب شروع نکرده بود (فصل ۸۷ - ۸۸) و در جمع مدعیان قرار نداشت به همین خاطر فشار زیادی روی کادر فنی بود ولی ناگهان خبر آمد که علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه از سمت خود برکنار شده است!

اتفاقی بسیار عجیب که خیلی زود مشخص شد به دلیل اختلاف مدیر عامل وقت با گروهی از اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد سازمان تربیت بدنی رخ داده است.

مدیران ارشد منتقد فتح‌الله‌زاده در استقلال تأکید داشتند عدم استارت مطلوب مسابقات و کسب عنوان سیزدهم در فصل گذشته مهم‌ترین دلیل برکناری مدیرعامل بوده است ولی فتح‌الله‌زاده  جواب داد استقلال به موازات ناکامی در لیگ برتر، قهرمان جام حذفی شده و بحران نتیجه‌گیری هم کاملاً مقطعی خواهد بود.

همان زمان این شایعه مطرح شد که برکناری مدیرعامل وقت باشگاه استقلال با چراغ سبز محمد علی‌آبادی، رئیس سازمان تربیت بدنی صورت گرفته است. البته فتح‌الله‌زاده خودش معتقد بود اطرافیان علی‌آبادی باعث برکناری او شده‌اند.

محمد علی‌آبادی تا شهریور سال ۸۸ مرد شماره یک ورزش ایران تلقی می‌شد و تا زمانی که رئیس سازمان تربیت بدنی بود، فتح‌الله‌زاده جایی در استقلال پیدا نکرد.

نکته عجیب‌تر اینکه در همان شهریور ۸۷، هم‌زمان با برکناری مدیرعامل، منصور پورحیدری فقید هم از هیئت مدیره باشگاه استقلال کنار گذاشته شد تا راه برای حضور امیررضا واعظی آشتیانی و علی انصاری هموار شود.

جدایی زرینچه

پس از ناکامی استقلال در بهار سال ۹۱ (قهرمان نشدن در لیگ برتر و حذف از گردونه لیگ قهرمانان آسیا) پرویز مظلومی کنار گذاشته شد تا زمینه برای جذب یک سرمربی جدید فراهم شود.

در چنین شرایطی و هنگامی که علی فتح‌الله‌زاده همراه با محمد رویانیان و محمد عباسی وزیر وقت ورزش به ترکیه رفته بود ناگهان خبر آمد که هیئت مدیره باشگاه در ساختمان وزارتخانه جلسه گذاشته‌ و امیر قلعه‌نویی را به عنوان سرمربی جدید انتخاب کرده‌اند!

سرمربی در حالی انتخاب شد که مدیرعامل وقت باشگاه نه تنها در جلسه نبود بلکه اساساً داخل کشور هم حضور نداشت!

ساعاتی پس از این اتفاق، جواد زرینچه که یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال به حساب می‌آمد، از ادامه حضور انصراف داد و مدعی شد مشکلی با قلعه‌نویی ندارد ولی چنین روندی را نپسندیده است.

البته خود فتح‌الله‌زاده هم استعفا داد ولی ۷۲ ساعت بعد، پس از توافق مجدد با هیئت مدیره و مدیران ارشد وزارتخانه مجدداً به سمت خود بازگشت تا چند ماه بعد آخرین قهرمانی استقلال در رقابت‌های لیگ برتر را جشن بگیرد.

رویارویی افشارزاده با هیئت مدیره

استقلال در فروردین سال ۹۵ شکست سنگینی را با نتیجه ۴-۲ مقابل پرسپولیس تجربه کرد و گروهی از اعضای هیئت مدیره باشگاه دقیقاً در همان شب ناکامی خواهان برکناری پرویز مظلومی شدند.

در این میان مقداد نجف نژاد رئیس وقت هیئت مدیره باشگاه استقلال صراحتاً گفت این تیم با مظلومی به بن‌بست رسیده و بهتر است در اولین فرصت سرمربی جدیدی انتخاب شود.

نگاه سایر اعضا هم بیشتر به سمت تغییر سرمربی بود ولی بهرام افشارزاده که آن زمان مدیر عامل استقلال محسوب می‌شد، با این خواسته هیئت مدیره مخالفت کرد و به مظلومی تا پایان فصل فرصت داد تا اختلاف مدیریتی ایجاد شود.

آبی‌پوشان در نهایت قهرمان فصل ۹۴ - ۹۵ نشدند و جام حذفی را نیز در جدال نهایی از دست دادند تا داستان سرمربیگری مظلومی در استقلال خاتمه پیدا کند.

البته این پایان کار نبود چون هیئت مدیره استقلال هم دستخوش تغییر شد و اغلب افرادی که با همدیگر اختلاف نظر پیدا کرده بودند، دیگر توسط وزارت ورزش به کار گمارده نشدند. از خود افشارزاده گرفته تا مقداد نجف نژاد.

داستان استرا

حضور آندره آ استراماچونی در استقلال هم باعث اختلاف نظر درون هیئت مدیره وقت باشگاه شد.

هنگامی که این سرمربی ایتالیایی در آستانه عقد قرارداد قرار داشت، دو نفر از اعضای هیئت مدیره باشگاه (که میرشاد ماجدی یکی از آنها بود) صراحتاً اعلام کردند با توجه به مشکلات مالی و افزایش قیمت ارز، بهتر است استقلال در این فضا قید استفاده از سرمربی خارجی را بزند چون دردسر آن زیاد است ولی سایر اعضا زیر بار نرفتند و این اختلاف به قوت خود باقی ماند.

سرانجام پس از جدایی مرد ایتالیایی فضا به گونه‌ای شد که میرشاد ماجدی و کامران منزوی ترجیح دادند از هیئت مدیره کنار بکشند.

به طور کلی استقلال در اوایل زمستان سال ۹۸ هم به لحاظ مدیریتی و هم از نظر فنی روزهای بسیار تلخی را پشت سر گذاشت.

اخراج سعادتمند

روزهای پایانی مدیرعاملی احمد سعادتمند در استقلال نیز فوق‌العاده پرسروصدا بود. مردی که شهریور پارسال با فرهاد مجیدی دچار مشکل شد و همین مسئله زمینه برای تغییر سرمربی آبی‌ها در آستانه آغاز پیکارهای متمرکز لیگ قهرمانان آسیا را فراهم کرد.

سعادتمند پس از ناکامی استقلال در قطر دیگر مورد حمایت هیئت مدیره وقت قرار نگرفت و مهرماه گذشته  خبر کنار گذاشته شدن او به صورت رسمی توسط باشگاه استقلال اعلام شد.

بیانیه هیئت مدیره کاملاً بیانگر عمق اختلافات میان طرفین بود و وزارت ورزش هم با بی‌طرف ماندن در ماجرا، عملاً دست هیئت مدیره استقلال برای تغییر مدیرعامل را باز گذاشت.

درواقع می‌توان این‌طور گفت پس از کنار گذاشته شدن احمد سعادتمند، جاده برای مدیرعاملی احمد مددی صاف شد .