رئیس‌‌جمهور ترکیه گفت که این کشور توانسته یک میدان گازی بزرگ در آب‌های دریای سیاه کشف کند که ترکیه را از واردات انرژی بی نیاز می‌کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه (دیروز) در یک کنفرانس خبری در استان زونگولداغ در مجاورت دریای سیاه گفت که این کشور توانسته یک میدان گازی ۱۳۵ میلیارد متر مکعبی گاز طبیعی در سواحل دریای سیاه کشف کند.

به نوشته وبسایت شبکه الجزیره، اردوغان گفت که با کشف این میدان گازی در منطقه نفتی «آماسرا ۱»، کل ذخیره گاز اکتشافی ترکیه به ۵۴۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد. او چندی پیش گفته بود که در روز جمعه می‌خواهد خبر خوشی را درباره کشف میدان گازی و نفتی جدید در دریای سیاه بدهد.

به گفته اردوغان عملیات اکتشاف در منطقه «آماسرا ۱» ادامه دارد و باید منتظر اخبار جدیدی در خصوص اکتشافات جدید باشیم.

با این حال خبرگزاری بلومبرگ نوشته است که گزارش‌های اولیه نشان از وجود مقادیری گاز در میدان «آماسرا ۱» خبر می‌دهند اما حجمی که ترکیه از آن سخن می‌گوید، از سوی هیچ نهاد مستقلی تأیید نشده است.

ترکیه در سال گذشته از کشف بزرگترین حجم گاز طبیعی در دریای سیاه به مقدار ۴۰۵ میلیارد متر مکعب در میدان «تونا ۱» در مجاورت «اماسرا ۱» خبر داد.

اردوغان می‌گوید که اکتشافات جدید در حوزه انرژی می‌تواند برخی مشکلات اقتصادی این کشور از جمله نیاز به واردات انرژی را از بین ببرد. وارداتی که فشار زیادی بر ذخایر ارزی ترکیه تحمیل کرده است.