شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت نفت

جهش ۴ درصدی قیمت نفت در معاملات هفته گذشته

قیمت نفت در جریان معاملات هفته گذشته، تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس برای حفظ سطح تولید و پایبندی ۱۱۴ درصدی اعضای آن به توافق کاهش تولید، با جهشی بیش از ۴ درصدی همراه شد.

جهش ۴ درصدی قیمت نفت در معاملات هفته گذشته

به گزارش منیبان، سه شنبه هفته گذشته کشورهای عضو اوپک پلاس هفدهمین نشست خود را به صورت وبینار برگزار کردند.

این جلسه در ادامه جلسات اجرایی برای توافق کاهش تولیدی برگزار شد که اردیبهشت سال گذشته توسط اعضای اوپک پلاس به تصویب رسیده بود.

اعضای اوپک پلاس سال گذشته در یک اقدامی بی‌سابقه تصمیم گرفتند تا ۹.۷ میلیون بشکه از تولیدات خود را از بازار خارج کنند و این حجم از تولید خارج شده بر اساس توافق، به صورت تدریجی به بازارهای جهانی بازگردد.

این تصمیم باعث شد تا قیمت نفت حدود ۳ برابر شود و تاثیر کاهش تقاضا برای نفت که به دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان ایجاد شده بود تا حد زیادی جبران شود.

اگرچه اغلب فعالان بازار نفت تصور می‌کردند با رشد قیمت‌ها، کشورهای تولید کننده نفت عضو اوپک پلاس، تولید خود را افزایش دهند، اما در عمل این کشورها ثابت کردند که حفظ قیمت‌ها از افزایش صادرات برای آنها مهمتر است.

حتی عربستان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان، فراتر از تعهد توافق کاهش تولید، یک میلیون بشکه از تولید نفت خود را به صورت داوطلبانه از بازار خارج کرد.

اعضای اوپک پلاس در جلسه هفته گذشته خود نیز بر رعایت این توافق تاکید کردند و بر اساس آمار اعلام کردند که تولیدکنندگان نفت، ۱۱۴ درصد نسبت به توافق کاهش تولید پایبند بوده‌اند.

این موضوع باعث شد تا اگرچه همچنان کرونا بر تمام بخش‌های اقتصاد و به ویژه انرژی سایه انداخته اما قیمت نفت برنت به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه برود و در این کانال قیمتی تثبیت شود.

بر این اساس، قیمت نفت برنت در جریان معاملات هفته گذشته، ۴.۵ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و از ۶۸ دلار و ۷۲ سنت به ۷۱ دلار و ۸۹ سنت رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز که ۴.۱ درصد رشد قیمت داشت، از ۶۶ دلار و ۸۵ سنت تا ۶۹ دلار و ۶۲ سنت بالا رفت.

ایران اکنون خود را برای بازگشت بدون تحریم به بازارهای جهانی نفت آماده می‌کند. یکی از دلایلی که اوپک پلاس در هفدهمین نشست خود تصمیم به تثبیت عرضه نفت گرفت، نشانه‌های رسیدن به توافق در وین است.

در صورت توافق ایران و کشورهای ۴+۱، روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت ایران به صورت رسمی در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. ایران در دور قبلی تحریم ها، ثابت کرده که در چند ماه توانایی بازیابی بازارهای صادراتی نفت خود را دارد. تا آنجا که بعد از اجرایی شدن برجام، در کمتر از ۴ ماه، تولید نفت و میعانات گازی ایران به حدود ۴.۸ میلیون بشکه در روز رسید.