شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#روسیه

با اشاره به سند مفهوم امنیت جمعی؛

اولیانوف: احیای برجام می تواند راهگشای گفتگوهای منطقه ای باشد

اولیانوف: احیای برجام می تواند راهگشای گفتگوهای منطقه ای باشد

نماینده روسیه در مذاکرات وین، با استناد به طرح موسوم به «مفهوم امنیت جمعی»، از احیای برجام به عنوان راهی برای آغاز گفتگوهای مستقیم میان کشورهای خلیج فارس، نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین، در پیامی توئیتری، احیای برجام را راهگشای گفتگو میان کشورهای منطقه در باب مسائل امنیتی عنوان کرد.

وی در این باره نوشت: احیای برجام می تواند تاثیری مثبت بر وضعیت خلیج فارس داشته باشد و بر مبنای ابتکار عمل های موجود از جمله مفهوم امنیت جمعی پیشنهاد شده از سوی روسیه، راه را برای انجام گفتگوهای مستقیم میان دولت های منطقه در باب مسائل امنیتی باز کند.

اولیانوف: احیای برجام می تواند راهگشای گفتگوهای منطقه ای باشد

اولیانوف در ادامه در پاسخ به یکی از کاربران توئیتر که از او خواسته بود درباره این مفهوم توضیح بیشتری بدهد؛ افزود: مفهوم امنیت جمعی روسیه در منطقه خلیج فارس، سال ها پیش ارائه شد و در اینترنت هم موجود است. این مفهوم (به مرور زمان) تغییر کرد و می تواند در راستای تطابق با نظرات دولت های خلیج فارس به روز رسانی شود.

اولیانوف: احیای برجام می تواند راهگشای گفتگوهای منطقه ای باشد

به گزارش مهر، در کنفرانس امنیتی مونیخ مورخ ۲۹ بهمن ۹۶، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، از آنچه که امروز تحت عنوان سند مفهوم امنیت جمعی شناخته می شود؛ به عنوان تنها گزینه و آغازگر روند اعتمادسازی در راستای حصول امنیت در خلیج‌فارس نام برد که با مشارکت همه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران انجام می‌شود.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک، روسیه موفق به برقراری گفتگو میان اعضای شورا و ایران شود.

الگوی پیشنهادی روسیه همانطور که پیشتر در گزارشی تحت عنوان «شبکه امنیتی؛ طرح تهران برای امنیت خلیج فارس / بررسی مدل روسیه» به آن اشاره شد؛ برای مهار تنش‌های خلیج فارس با تکیه بر کشورهای این حوزه آبی و ۵ قدرت شورای امنیت است و تا حدی با الگوی مورد اشاره ایران مبتنی بر بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت مبنی بر تشکیل گروه تماس ۱۳، همخوانی دارد.