عضو حزب کارگزاران بر این باور است که هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم به رأی همتی افزوده و از رأی رئیسی کاسته می‌شود. 

با حمایت رسمی کارگزارانی ها از عبدالناصر همتی از معدود کاندیداهای تاییدشده اصلاح‌طلب،  به نظر می‌رسد رایزنی‌ها با سایر احزاب اصلاح طلب و در رأس آن جبهه اصلاح‌طلبان ایران برای حمایت از همتی وارد فاز جدی تری شده است به گفته نمازی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران، شرط ورود آقای خاتمی در حمایت از آقای همتی منوط به تصمیم و موضع نهاد اجماع ساز جبهه اصلاحات ایران است.

او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، ضمن اما و اگرهایی بر این باور است که معلوم نیست جبهه اصلاحات بخواهد موضع جدیدی را اعلام کند اما اصولا اگر مناظره ها نشان دهد که آقای همتی خوب صحبت می‌کند و توضیحاتش اقناع کننده است شاید بتوان امیدوار بود که تجدیدنظر کنند.

این چهره کارگزارانی تاکید دارد که هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم به رأی همتی افزوده و از رأی رئیسی کاسته می‌شود. 

نمازی عنوان می‌کند اشکالی ندارد که جبهه اصلاحات چند روز مانده به انتخابات یک نظر سنجی انجام دهد. به گفته این چهره اصلاح طلب مردم آگاه هستند و به وعده‌های یارانه‌ای و فریبنده کاندیداها اعتنایی نمی‌کننند چرا که بعضا می‌گویند منبع تامین این وعده‌ها از کجاست؟

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با علی محمد نمازی از اعضای حزب کارگزاران را می‌خوانید؛

 

*آقای نمازی! احتمال اینکه جبهه اصلاحات ایران در موضعش مبنی براینکه کاندیدایی نداریم، تجدیدنظر کند وجود دارد؟ مثلا از همتی یا مهرعلیزاده حمایت کنند؟

این سوال را باید سخنگوی جبهه اصلاحات ایران جواب دهد، آنها صریحا اعلام کرده اند که کاندیدا ندارند و این سؤالی است که بسیار طرفدار دارد و مطرح می شود و دلیل آن شاید این باشد که نشانه هایی از توجه به آقای همتی وجود دارد و وقتی به عرصه انتخابات نگاه می شود آقای همتی مطرح است. برای همین این موضوع مورد سؤال قرار می‌گیرد.

اگر همتی در مناظره ها خوب ظاهر شود شاید نظر جبهه اصلاحات تغییر کند

 معلوم نیست جبهه اصلاحات بخواهد موضع جدیدی را اعلام کند اما اصولا اگر مناظره ها نشان دهد که آقای همتی خوب صحبت می‌کند و توضیحاتش اقناع کننده است شاید بتوان امیدوار بود که تجدیدنظر کنند؛ مثلا همین حضور همسرش در رسانه ملی در برنامه تلویزیونی بسیار مورد توجه قرار گرفته است که من شخصا خودم شنیدم که بعضی از خانم‌ها می‌گفتند بعد از این صحبت همسر آقای همتی، ما نظرمان نسبت به آقای همتی تغییر پیدا کرده است.

بنابراین به نظر من اشکالی هم ندارد که جبهه اصلاحات چند روز مانده به انتخابات یک نظر سنجی انجام دهد، اگر در این نظر سنجی دیدند که بین دو نفر کاندیدا مثلا آقای همتی، وضعیت خوبی دارد  و حداقل این احتمال وجود دارد که به مرحله دوم برسد که مثلا یک طرف آن آقای همتی باشد و طرف دیگر آن آقای رئیسی یا فرد دیگری باشد می‌توان تجدید نظر کرد(چون جزء مصوباتشان هم پیش بینی شده است که اگر کاندیداهایی متعددی داشتند و خواستند از یکی از آنها حمایت کنند باید براساس نظر سنجی باشد).

رای آقای همتی از حداقل شروع شده و در حال بالاتر رفتن است

 به نظر من ابزار این کار نظر سنجی است، درست است که کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان رد شدند ولی آقای همتی جزء آن ۱۰ نفری است که امضا داشتند و به جلسه رفته و صحبت کرده است و از برنامه خودش دفاع کرده و من شنیدم موقع دفاعش هم دفاع خوبی کرده و مورد توجه واقع شده بود.

من در شهرستان هستم و زمانی که بررسی می کنم می بینم که روز به روز بر مقبولیت و رای آقای همتی افزوده می شود و از طرفی از رای آقای رئیسی کاسته می شود یعنی رای آقای رئیسی از حداکثر شروع شده و در حال کاهش و پایین تر آمدن است این در حالی است که رای آقای همتی از حداقل شروع شده و در حال بالاتر رفتن است. نظر شخصی خودم این است که اگر این روند رو به رشد آرای آقای همتی ادامه پیدا کند امکان دارد بر اساس نظر سنجی معلوم شود که جبهه اصلاحات باید پشت ایشان قرار گیرد یا خیر.

خاتمی پس از موضع جبهه اصلاحات ورود می‌کند

*ممکن است آقای خاتمی برای حمایت از یکی از این دو کاندیدا وارد شوند؟ یا همه چیز بستگی به تصمیم جبهه اصلاحات ایران دارد؟

با توجه به مکانیزمی که پیش بینی شده و رویه ای که الان وجود دارد به نظر من اگر آقای خاتمی بخواهد در این عرصه ورود پیدا کند بعد از موضع جبهه اصلاحات و نهاد اجماع ساز است و قبل از آن نیست. یعنی اگر نهاد اجماع ساز ابتدا به این موضع رسید، بعد آقای خاتمی می آید، یعنی شرط ورود آقای خاتمی در حمایت از آقای همتی منوط به تصمیم و موضع نهاد اجماع ساز جبهه اصلاحات ایران است.

*آقای نمازی! کارگزارانی ها در انتخابات مجلس هم تصمیم گرفتند مسیر جداگانه ای را بروند و نتیجه آن را هم دیدند. اینکه تصمیم گرفتند پشت آقای همتی قرار بگیرند، به نظر شما تا کجا پای ایشان می ایستند؟

من این سؤال را جواب نمی دهم.

شرط خاتمی برای حمایت از همتی در انتخابات ۱۴۰۰/سوال مردم از رئیسی

جبهه اصلاحات می تواند نظر خود را تغییر دهد

*رایزنی با دیگر اصلاح طلبان را چگونه می بینید، به نظر شما آنها رویه کارگزاران را دنبال می کنند یا خیر؟

معلوم نیست ولی اگر بخواهند وارد شوند اولا نوع مناظره های آقای همتی بسیار تاثیر دارد دوم اینکه، این احزاب در استانها و شهرستانها نماینده دارند و باید تحقیقاتی از اعضای خودشان در استانها و شهرستانها داشته باشند؛ اگر دیدند گرایش به آقای همتی بالا رفته و آرای ایشان رو به رشد است، بیایند و یک نظرسنجی انجام دهند و اگر در نظر سنجی تایید شد که با حمایتشان می توانند آقای همتی را به یکی از قطب های اصلی انتخابات تبدیل کنند، به نظر می‌رسد اشکال نداشته باشد که جبهه اصلاحات موضع خودش را تغییر دهد.

از رأی رئیسی کاسته و به رأی همتی افزوده می‌شود

*به نظر شما آقای همتی می تواند یکی از قطب های انتخابات باشد ؟ قطب اصلی را آقای رئیسی می‌بینید یا آقای جلیلی؟

الان من انتخابات را یک قطب می‌بینیم و غیر از آقای رئیسی کسی مطرح نیست اما به این رسیده ام که روز به روز به رای آقای همتی افزوده می شود و از آرای آقای رئیسی کاسته می‌شود، علت آن هم این است که یک اتفاقاتی افتاد مثل آن بیانیه دادستان تهران و بعضی از اصولگریان مثل آقاتهرانی و دیگران صحبتهایی را مطرح کردند که به تعبیری به مردم بَرخورده است و خلاصه آنها آمدند که به آقای رئیسی کمک کنند اما وضعیت بدتر شد و موضعشان به نفع آقای رئیسی نبود و من به این دلیل می گویم که از آرای آقای رئیسی کاسته می شود.

حضور تاثیرگذار همسر همتی در تلویزیون

اینطور بگویم که یک اکثریتی تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت نکنند و رای ندهند و نظر سنجی‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ و ۳۰ درصد متغیر است که میزان مشارکت است، حتی اگر میزان مشارکت را ۳۵ یا ۴۰ هم درنظر بگیریم باز هم ۶۰ درصد نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند که اینها یک دسته هستند و یک دسته دیگری هم هستند که از بین همان ۳۵ یا ۴۰ درصد می خواهند شرکت کنند و می خواهند رای دهند که رای آنها آقای رئیسی نیست، یعنی آنها به هر دلیلی شرکت می کنند ولی رای آنها به شخص دیگری است. به نظر من آقای همتی توانسته از بین اینهایی که شرکت خواهند کرد تعداد زیادی را به خود جذب کند و خصوصا حضور خانم ایشان در برنامه خیلی مؤثر بوده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، هرچه به رای آقای همتی افزوده شود اصولا از رای آقای رئیسی کسر می شود.

همتی به سمت قطب شدن پیش می رود

*یعنی شما می گویید که یکی از قطبهای انتخابات ممکن است آقای همتی باشد؟

بله. الان آقای همتی دارد به سمت قطب شدن پیش می رود و هرچه رای می گیرد، چون آن ۵ نفر دیگر رای چندان زیادی ندارند و اگر آن ۵ نفر در صحنه بمانند رای حداقلی خودشان را دارند، آقای همتی هرچه جلوتر رود دارد از آقای رئیسی رای می گیرد.

مردم می‌گویند چرا رئیسی قوه قضاییه را رها کرده است؟

*آقای همتی در فضای مناظرات چگونه می توانند به تنهایی در مقابل آقای رئیسی و کاندیداهای پوششی آقای رئیسی بایستند؟

از دو جهت من می توانم نظر دهم، یکی جنبه مثبت آن است و دیگر جنبه منفی آن است. اول جنبه منفی آن را می‌گویم، من بعضا می شنوم که آقای همتی از بیرون که نیامده و سالها رئیس بانک مرکزی بوده و این حرفهایی که الان مطرح می‌کند را آیا آن موقع نمی‌توانسته انجام دهد؟! خلاصه الان یک چنین حرفهایی مطرح می شود اما اکثریت به آن قولهایی که اصولگرایان می‌دهند و وعده ها و شعارهایی که مطرح می کنند توجه می‌کنند یعنی بیشتر مردم را تحریک می کند که چرا آنها این حرفها را می زنند، مثلا وقتی آقای رئیسی صحبت از مبارزه با فساد می کند، مردم می گویند که ایشان در دستگاهی بوده که وظیفه اصلی‌اش مبارزه با بی قانونی، مبارزه با تخلف، مبارزه با جرم و .. بوده است، آنها می گویند چرا ایشان آنجا را رها کرده و می خواهد وارد قوه مجریه شود؟

وعده‌های محسن رضایی درباره FATF مورد تردید مردم است

 اینها بحث‌هایی است که در بین مردم گفته می‌شود یا وقتی آقای محسن رضایی صحبت از این می کند که می‌آید و FATF را به تصویب می رساند، این واکنش را در بین مردم داشته که ایشان سالها دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و هست و این تصویب FATF در آنجا به نوعی به تاخیر افتاده است و حالا اگر ایشان رئیس جمهور هم شود یک رای در مجمع دارد که آن هم رای خودش به عنوان رئیس جمهور است، پس چه تضمینی وجود دارد که بتواند بقیه را در این قضیه همراه خودش سازد.

یا اینکه می گویند مثلا یارانه را فلان میزان می‌کنم و بالا می برم و فلان می‌کنم، مردم آگاه هستند و می گویند ابتدا بگویند منبع آن را از کجا تامین می کنند بعد محل خرج آن را بیان کنند چون این خرج ها اول باید منبع درآمدش درست شود. پس به نظر من مردم با شعارها، با دقت برخورد می کنند و آن را تحلیل می کنند.