به گزارش برنا؛ ارتقای فرهنگ ترافیکی جامعه یکی از الزامات برای مدیریت و کاهش تصادفات رانندگی است. برای تحقق این مهم باید اقدامات موثر لحاظ کرد. این در حالی است که سازمان اورژانس ایران ششم فروردین، از مصدومیت بیش از ۲۱ هزار نفر در حوادث ترافیکی نوروز ۱۴۰۰ خبر داد. تصادفات رانندگی، مصدومیت و فوتی‌های ناشی از آن به دلیل نبود فرهنگ رانندگی موثر، عدم ایمنی راه‌ها و ...بروز می‌کند. در این راستا اقدامات موثر برای مهار وضعیت ترافیکی را شاهد هستیم.

عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا به خبرنگار برنا گفت: اقدامات فرهنگی متعدد در حوزه فرهنگ رانندگی و رفتارهای ترافیکی صورت گرفته و در کنار آن پژوهش‌های متعدد انجام شده است.

 او افزود: مراکز تحقیقات کاربردی راهنمایی و رانندگی و دانشکده علوم و فنون راهنمایی و رانندگی یکی از موضوعات در رساله و پایان‌نامه‌ها موضوعات مرتبط با فرهنگ ترافیک را دنبال می‌کنند.

کاهش میزان تصادفات به ارتقای فرهنگی ترافیکی مربوط است

 معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: اگر در طول سال‌های اخیر شاهد کاهش میزان تصادفات هستیم یکی از دلایل آن موضوع ارتقای فرهنگ رانندگی بوده است.

بانوان مروج ارتقای فرهنگ ترافیکی می‌شوند

سرهنگ جهانی تاکید کرد:  طی سال جاری در پلیس راهنمایی و رانندگی طرحی با عنوان بانوان و فرهنگی ترافیک اجرا می‌شود. در این طرح 40 هزار نفر از بانوان شرکت می‌کنند. این 40 هزار نفر بانو شاغل در ادارات و سازمان‌های دولتی از سوی راهنمایی و رانندگی مبلغ و مروج هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: همیاران پلیس از بستر شاد برای دانش آموزان بهره‌مند شدند. همچنین با کمک معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش اقدامات لازم انجام شده است از سوی دیگر تبلیغات محیطی راهوران محله در روستاها در این حوزه به فعالیت می‌پردازند.

طرح همیار پلیس موثر در کاهش تخلفات رانندگی

 او گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده طرح همیاران پلیس 18 درصد در کاهش تخلفات رانندگی موثر بوده است.

مولفه‌های فرهنگی موثر در کاهش حوادث ترافیکی

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: اقدامات فرهنگی کیفی و قابل شمارش نیست اما تمامی متفکران و اندیشمندان در حوزه ترافیک و تحلیل‌های آماری به این امر اذعان دارند که سیستم‌های کنترل هوشمند پلیس، بهینه‌سازی وضعیت راه‌ها و استاندارد خودرو  مهمترین اقدام در ارتقای مولفه فرهنگی است.

سرهنگ جهانی افزود: مولفه آموزش‌های ترافیکی هم در کنار این سه مورد باعث کاهش تصادفات و حوادث ترافیکی شده است. برای مثال اینکه راه‌ها و نقاط ترافیکی به چه میزان اصلاح شده مشخص نیست.

نظارت‌های حضوری موثر است

او ادامه داد: برای ارتقای فرهنگ ترافیکی جامعه نظارت‌های حضوری، فیزیکی، ارتقای کیفیت وسایل نقلیه، راه‌ها و عامل چهارم ارتقای فرهنگ ترافیکی موثر است.

اقدامات جدید برای ارتقای فرهنگ ترافیکی در کشور/ سازمان‌ها برای ارتقای فرهنگ ترافیکی وارد عمل می‌شوند

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: برای سالجاری اقدام جدید در زمینه رابطان فرهنگ ترافیک راه اندازی و مجوز آن اخذ شده است. در این اقدام روسای روابط عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرکزی مستقر در تهران دعوت شده و تا به امروز 15 جلسه برگزار و در پی امضای تفاهم نامه مشترک بین پلیس راهنمایی و رانندگی و تمامی سازمان‌های مرکزی مستقر در تهران هستیم.

 او تاکید کرد: با ایجاد ابلاغ تفاهم‌نامه‌ها بین روسای روابط عمومی و معاونان فرهنگی وزارتخانه‌ها به عنوان رابطان فرهنگ ترافیک به کمک پلیس راهنمایی و رانندگی و هم افزایی با یکدیگر می‌توان از بسترها و تجهیزات این سازمان‌ها برای ارتقای آموزش فرهنگ رانندگی استفاده کرد.

//انتهای پیام:۴