به گزارش برنا؛ ابتدای سال 1400 با شیوع پیک چهارم کرونا مواجه شدیم که البته نوع انگلیسی آن رو به کاهش است و متخصصان از احتمال شیوع پیک دیگری در اواخر خرداد ماه، آن هم از نوع هندی خبر دادند. در این راستا جمعیت هلال احمر هر روزه اطلاعاتی درباره میزان کنترل مرزها برای جلوگیری از شیوع انواع جهش یافته کرونا را منتشر می کنند و خدمات دیگری از جمله واردات واکسن را هم در دستور کار دارد. محمد حسن قوسیان، سخنگوی جمعیت هلال احمر طی گفتگویی با خبرنگار برنا آخرین وضعیت تمهیدات لازم این مجموعه برای مقابله با کرونا را تشریح کرد.

برنا: مجموعه شما از ابتدای سال تعداد زیادی واکسن کرونا وارد کشور کرده است. آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا چگونه است؟

قوسیان تاکنون حتی یک ریال نیز برای مقابله با کرونا به ما تخصیص نیافته است: طی ماه های گذشته تعداد زیادی از واکسن کرونا از سوی جمعیت هلال احمر وارد کشور شد اما در حال حاضر اتفاق خاصی نیفتاده است.

برنا: تصمیم برای واردات واکسن به کجا رسیده است؟

قوسیان: تصمیم بر وارد کردن واکسن کرونا همچنان پا بر جا است اما هنوز قطعی نشده است. ما به شدت پیگیر هستیم و انشاءالله در آینده ای نزدیک، واکسن ها وارد می شوند ولی هنوز اخبار جدید از واردات واکسن اعلام نشده است.

برنا: چه واکسنی را بنا دارید وارد کنید و به عبارت دیگر چه رایزنی و با کدام کشور صورت گرفته است؟

قوسیان: بنا نیست قبل از واردات صحبتی از دوز، منشاء و اسم واکسن به میان نیاید. هر گاه از فرودگاه مهرآباد واکسن را وارد کردیم، درباره این مسائل نیز صحبت خواهیم کرد.

برنا: در خصوص راه های پیشگیری و کنترل کرونا، جز بستن مرزها، چه تدابیر دیگری اندیشیده شده است؟

قوسیان: تاکنون سه برنامه را برای بحث پیشگیری و کنترل اجرا کرده ایم. یکی، بحث آمران سلامت بوده است که از آبان 99 انجام شده است. دوم، طرح ناظران سلامت بوده که آذر 99 شروع به کار کرده است و در نهایت، طرح قرنطینه مردم بود که در اسفند 99 تاکنون اجرا شده است.

برنا: پیک بعدی کرونا ممکن است از راه برسد، تدبیر جدیدی در کار است؟

قوسیان: همان طرح ها را ادامه می دهیم.  در حیطه تعریف شده موظفی که به ما پول داده باشند، هیچ دستاوردی نداریم؛ گاهی اوقات در برابر وظیفه مان اعتبار می گیریم اما تاکنون حتی یک ریال نیز برای مقابله با کرونا به جمعیت هلال احمر تخصیص داده نشده است و کار ما به صورت داوطلبانه است. به این معنا که همیشه با افراد داوطلبانه همکاری می کنیم. برای مثال در بحث ناظران سلامت، وزارت بهداشت و دستگاه های متولی، اعتباراتی دارند. در بحث قرنطینه مرزها نیز که به دستور ستاد ملی کرونا انجام شد، ما به صورت داوطلبانه حضور داشتیم که قرار بر این بود تا انتهای اردیبهشت باشد البته ما ادامه دادیم.

برنا: چه اقداماتی در مورد حوادث طبیعی اخیر داشتید؟ برای مثال در زلزله هایی که اخیرا در قسمت های جنوبی کشور اتفاق افتاده است، چه خدماتی ارائه دادید؟ چه کمبودهایی بوده که باید از طرف دولت تامین می شد؟

قوسیان: زلزله هایی در قسمت های جنوبی، گناوه و در قسمت های غربی، مریوان و اخیرا نیز در خراسان شمالی، داشتیم که البته پیش از گناوه، زلزله ای در سی سخت  رخ داد. وظیفه ما در تمامی زلزله ها، اسکان اضطراری زلزله زدگان است که ما در این زلزله ها وظیفه خود را به خوبی انجام دادیم. در مورد غذا نیز تا زمانی که موقعیت کمی عادی شود، کمک هایی کردیم. بحث های دیگر مانند بازسازی آن مناطق از عهده هلال احمر خارج و بر عهده بنیاد مسکن است. در هر کدام از این مراحل، اگر ستاد مدیریت بحران درخواست کمک داشته باشد، جمعیت هلال احمر ورود می کند که در وهله نخست وظیفه اصلی ما نجات و امدادسانی برای اسکان موقت است. در هر صورت ما برای امدادرسانی در آن جا حضور داریم که با اتمام وظیفه ما، وظایف دستگاه های بعدی شروع می شود.

برنا: برای حوادث طبیعی بعدی تا چه اندازه آمادگی دارید؟

قوسیان: همیشه گفته ایم که ما بسته به وسعت حادثه حضور داریم و وظیفه مان را انجام می دهیم. در ماموریت هایی که در سال اخیر برای گناوه و مریوان انجام شد، آمادگی داشتیم. به این معنا که اگر حوادث در این حد باشد، ما آمادگی حضور داریم اما در زلزله های بزرگ، به کمک های بیشتری نیاز داریم.