شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#انرژی اتمی

خبرگزاری رویترز مدعی شد؛

قدرتهای غربی از صدور قطعنامه علیه ایران خودداری می کنند

قدرتهای غربی از صدور قطعنامه علیه ایران خودداری می کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات آگاه گزارش داد که انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از صدور قطعنامه علیه ایران خودداری می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات آگاه گزارش داد که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه ایالات متحده از تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری خواهند کرد.

به ادعای این دیپلمات‌ها، این اقدام کشورهای غربی به رغم عدم ارائه توضیحی متقاعدکننده از سوی ایران در مورد بقایای اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته‌ای صورت می‌گیرد!

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت که صدور این قطعنامه ممکن است با تشدید تنش‌ها میان تهران و غرب، روند گفتگوها برای احیای برجام را به مخاطره می‌اندازد.

این در حالی است که در آخرین نشست سه ماهه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) با پشتیبانی ایالات متحده پیش نویس قطعنامه‌ای را تهیه کردند که در آن از ایران انتقاد شد اما این قطعنامه به طور رسمی ارائه نشد.

یکی از این دیپلمات‌های آگاه با اشاره به برجام گفت که «گزارش سی و یکم ماه مه را نمی‌توان صرفاً به این دلیل که گفتگوهای برجام در جریان است، نادیده گرفت، اما (صدور) یک قطعنامه در حال حاضر محتمل نیست».

پنج دیپلمات آگاه به این موضوع نیز گفتند که قطعنامه‌ای در کار نخواهد بود و کشورهای عضو شورای حکام به صدور بیانیه‌هایی اکتفا خواهند کرد.

هنوز روشن نیست که آیا قطعنامه‌ای علیه ایران از حمایت لازم برای تصویب در شورای حکام برخوردار می‌شد یا خیر.

یک دیپلمات آگاه که کشورش از این قطعنامه در جلسه آخر شورای حکام حمایت کرده، بر لزوم انتشار بیانیه‌های قاطع در این زمینه تاکید کرد و گفت که ایران تعهداتی دارد و باید آنها را انجام دهد.

گفتنی است، گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده برای بازگشت هر دو کشور به پایبندی کامل به تعهدات خود ذیل برجام از هفته آینده بار دیگر آغاز خواهد شد.