شهر خبر

ام اس، در کمین جوانان

ایرنا/ام اس یکی از بیماری های التهابی عصر کنونی است که بسیاری از جوانان را درگیر کرده به گونه ای که در دنیا این بیماری گریبان اقشار مختلف بویژه نسل جوان را گرفته و تنها راه نجات از این بیماری که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهد، دوری از استرس و هیجان های کاذب و افراطی است.

این آسیب دیدگی می تواند در توانایی بخش هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه های زیاد جسمی شود.

ام اس به چندین شکل ظاهر می شود و علائم جدید آن یا به صورت عودِ مرحله ای (به شکل برگشتی) یا در طولِ زمان (به شکل متناوب) اتفاق می افتد. ممکن است در بین عود، نشانه بیماری به کلی از بین برود؛ با این وجود مشکلات عصبی دائمی به ویژه با پیشرفتِ بیماری در مراحل بعدی به طور مداوم اتفاق می افتد گرچه علت بیماری مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن یا اختلال در سلول های تولیدکننده غلاف میلین است.

ام اس بر اساس نشانه ها و علائم و نتایج آزمایش های پزشکی تشخیص داده می شود، پیش از این درمان مشخصی برای ام اس وجود نداشت تا اینکه محققان کانادایی موفق به درمان آن شدند. درمان های موجود به منظور بهبود عملکرد بدن پس از هر حمله و جلوگیری از حملات جدید صورت می گیرد.

اگرچه داروهایی که برای درمان ام اس تجویز می شود اندکی مؤثرند اما دارای اثرات جانبی هستند و تحمل آن دشوار است. با وجود اینکه شواهدی در مورد اثربخشی درمان های جایگزین ام اس وجود ندارد، بسیاری از مردم به دنبال آن درمان ها هستند. پیش بینی نتیجه دراز مدت درمان بسیار دشوار است اما نتیجه قابل قبول بیشتر در زنان، افرادی که در سنین پایین تر به این بیماری مبتلا شده اند، افرادی که در آن ها دوره های عود مشاهده می شود و افرادی که آن ها در مراحل اولیه حمله های کمی را تجربه کرده اند، مشاهده می شود.

به گفته متخصصان امر این بیماری به طور معمول در سنین 20 تا 50 سالگی و در زنان حدود 3 برابر مردان اتفاق می افتد. دکتر سید مسعود نبوی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا می گوید: ام اس در جوانان ایرانی رو به افزایش است براین اساس جوانان باید بتوانند استرس های روحی و هیجان ها مضر را به حداقل برسانند و تعادل زندگی را داشته باشند از عادات بد غذایی، سیگار کشیدن بپرهیزند، ویتامین دی و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان هامصرف کنند.

وی با بیان اینکه حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر در دنیا به بیماری ام اس مبتلا هستند که این رقم در ایران 80 تا 100 هزار نفر تخمین زده می شود، ادامه می دهد: ام اس بیماری است که مغز و نخاع را درگیر می کند و بیشتر جوانان 20تا 40 سال مبتلا به این بیماری می شوند.

نبوی می گوید: ام اس سه برابر زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند و مسائل ژنتیکی، هورمون های زنانه و عوامل محیطی از مهمترین موارد ابتلا به این بیماری است.

به گفته وی سبک زندگی در دنیا در سه دهه اخیر تغییر کرده و عواملی مانند سیگار کشیدن، استرس و اضطراب عادات بد غذایی و نداشتن زایمان بروز ام اس را بویژه در زنان تشدید می کند.

نبوی می گوید: 200 ژن مختلف در بروز ام اس نقش دارد و عوامل محیطی یاد شده ابتلا به آن را تشدید می کند ام اس بیماری پیچیده ای بوده که در دنیا رو به افزایش است. : ام اس بیماری خود ایمنی است و از آنجایی که جوانان نیروهای زاینده کشور هستند و باعث ارتقای اجتماعی، اقتصادی و غیره جامعه می شوند باید مورد توجه قرار بگیرند.

نبوی، اختلال حرکتی، عدم تعادل، سرگیجه و غیره را از علایم ام اس بیان می کند و می گوید: خوشبختانه داروهای ام اس در کشور در دسترس بیماران بوده و آنها نباید دوره درمان خود را رها کنند.