شهرخبر

چرا افسر امنیتی اسرائیلی در زندان به قتل رسید؟

قتل

پدر افسر اطلاعاتی اسرائیلی که به شکل مشکوکی در زندان‌های اسرائیل به قتل رسیده روایت‌های رسمی اعلام شده در رابطه مرگ وی را رد و مسئولین را به قتل عمد فرزندش متهم کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت در شماره امروز جمعه خود و در ادامه پیگیری این پرونده پای صحبت پدر افسر  اطلاعاتی اسرائیلی نشست که چند روز پیش در یک زندان نظامی این رژیم از پای در آمده بود.

در این رسوایی جدید پرونده مربوط به یک افسر اطلاعاتی اسرائیلی است که به دلیل حساسیت شغل و جرم های انتسابی ادارات ذیربط اسرائیلی اجازه انتشار اطلاعاتی در مورد هویت، جایگاه شغلی و جرم های منتسب به وی را نمی دهند.

به گفته پدر این افسر اسرائیلی نمی‌تواند واژه جرایم غیر عادی را برای خود تفسیر کند در حالیکه معتقد است آن چه که به فرزندش نسبت داده‌اند دروغی بیش نبوده چون بعد از مرگش مسئولین به وی اطلاع داده‌اند که اتهامات وی جاسوسی، خیانت یا ارتباط با طرف‌های خارجی نبوده است.

گفتنی است این روزنامه از دو روز پیش کار پیگیری این  پرونده را آغاز کرده  و موفق شد مجوز انتشار برخی از اطلاعات را در مورد این افسر ارتش اسرائیل را از دادگاه دریافت کند در حالی که تاکید می کند بسیاری از اطلاعات مربوط به این فرد همچنان اجازه انتشار ندارند.

اطلاعات منتشر شده حکایت از آن دارند که این فرد از افسران اداره ضد اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل بود و سپتامبر سال گذشته به دلیل ارتکاب جرایم غیر عادی (که معمولا برای توصیف همکاری با دشمن، جاسوسی، انتقال اطلاعات طبقه بندی شده به یک عامل خارجی و... به کار می رود) و غیر قابل انتشار دستگیر و روانه زندان شد.

پرونده این درجه دار اسرائیلی که هنوز زمان محاکمه اش فرا نرسیده بود، ناگهان با اعلام مرگ وی مختومه و از جریان رسیدگی خارج شد.

تاریخ مرگ وی دقیقا با زمان جنگ اسرائیل با گروه‌های مبارز فلسطینی در نوار غزه همزمان شد امری که برخی از کارشناسان اسرائیلی و البته خانواده وی را بر آن داشت تا تاکید کنند، مرگ وی برنامه ریزی شده بود تا در زمانی به وقوع بپیوندد که توجه همگان به سوی درگیری و جنگ بوده است.

مسئولین محل مرگ وی زندان نظامی جدید الاحداث بیت لید اعلام کردند که به نام " ناویه تسیدیک" شهرت دارد و آوریل سال جاری ۲۰۲۱ (اردیبهشت ماه) افتتاح شد.

قبل از مرگ این افسر، ارتش اسرائیل انتشار هر نوع اطلاعاتی در رابطه با پرونده وی را ممنوع اعلام کرده و تمامی مراحل بازپرسی های انجام گرفته از وی را نیز به صورت مخفی و بدون اطلاع افکار عمومی به انجام رساند.

در ادامه گزارش یدیعوت آحارانوت آماده است، حتی مسئله دستگیری وی نیز به مدت شش ماه کامل پنهان نگه داشته شد اما بعد از انتشار خبر مرگ این افسر، ارتش اسرائیل مسئله مختومه شدن پرونده وی را رسانه‌ای کرد و اجازه داد شد اطلاعات بسیار ناچیزی در رابطه با این پرونده بدون اعلام هویت و جرایم اتهامی منتسب به این فرد منتشر شود.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط ارتش اسرائیل، این زندانی در شامگاه ۱۶ مه ۲۰۲۱ با شرایط وخیم از زندان نظامی در مرکز اسرائیل به یکی از بیمارستان ها منتقل و بعد از دقایقی مرگ وی در آنجا اعلام شد.

این امر در همان شب به اطلاع خانواده او هم رسید و واحدی از بازرسی ارتش تحقیقات خود را در رابطه با علت مرگ وی آغاز کرد.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در بخش دیگری از این گزارش تاکید کرد: تاکنون چنین پرونده ای با این حجم بایکوت را پیگیری نکرده است، به نحوی که حتی اجازه صدور گزارش پزشکی قانونی برای مشخص شدن علت وقوع مرگ هم در این پرونده داده نشده است و می‌توان گفت که هیچ نتیجه نهایی در رابطه با علت مرگ این فرد نمی توان به دست آورد.

به اعتقاد پدر این افسر که به دلیل بایکوت خبری موجود اجازه انتشار نامش داده نمی شود، او نه اتهامات فرزندش و نه روایت ارتش اسرائیل از نحوه مرگ وی را باور نمی کند.

به گفته این پدر: آنها حتی اجازه دفن فرزندمان را در گورستان نظامی هم ندادند و اعلام کردند چند هفته قبل از مرگش از درجه نظامی خلع شده بود.

به  اعتقاد کارشناسان با مرگ این نظامی اسرائیلی پرونده جرم های وی با او در گورستان دفن شدند و مانع از وقوع رسوایی بزرگتری در ساختار امنیتی اسرائیل شد، رسوایی که ظاهرا اسرائیل به شدت به دنبال سرپوش نهادن بر آن دارد.

منبع: تسنیم