شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#امام خمینی (ره)#جدید#پیروزی انقلاب

تحلیلگر عراقی در گفتگو با مهر:

قدرت‌های جهانی جملگی تسلیم امام خمینی (ره) شدند/ توطئه جنگ نیابتی

قدرت‌های جهانی جملگی تسلیم امام خمینی (ره) شدند/ توطئه جنگ نیابتی

تحلیلگر عراقی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قدرت های استکباری تسلیم امام خمینی (ره) شدند، گفت: قدرت مقاومت در تحمیل معادله جدید به صهیونیستها مرهون اقدامات امام خمینی (ره) است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- رامین حسین آبادیان: «علی فاهم» تحلیلگر عراقی معتقد است: تنها قدرتی که توانست در برابر آمریکاییها و غربیها بایستد، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بود. امام خمینی (ره) حمایت از آزادی خواهان در سراسر جهان را در دستور کار خود قرار دادند و توانستند همه مسلمانان و آزادگان را در برابر رژیم های قدرتمند و استکباری متحد سازند.

این تحلیلگر عراقی همچنین می افزاید: مسأله فلسطین از همان روز اول پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در ذهن و فکر و وجود امام خمینی (ره) زنده بود. همگان شاهد بودند که از همان دوران ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) ایشان دستور بستن سفارت رژیم صهیونیستی در تهران و جایگزینی فلسطین در آن سفارتخانه را صادر کردند. در ادامه مشروح گفتگوی خبرنگار مهر با «علی فاهم» تحلیلگر عراقی را مطالعه می کنید.

* به نظر شما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) چه تغییر و تحولات مهمی در منطقه به وقوع پیوست؟ به عبارت دیگر، تأثیر امام خمینی (ره) بر روند تحولات پس از پیروزی انقلاب را چطور دیدید؟

«حسنین هیکل» پژوهشگر نامدار و فقید مصری درباره امام خمینی (ره) گفته بود: «او به مانند گلوله ای بود که از قرن هفتم شلیک شد و در قلب قرن بیستم به هدف نشست». واقعیت این است که روند تحولات منطقه ای و بین المللی در پیش از انقلاب اسلامی با تحولاتِ پسا انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) قابل مقایسه نیستند. این یک مسأله غیرقابل انکار محسوب می شود. پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) شوک بزرگی را به قدرت های جهانی وارد ساخت.

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) موجب شکل گرفتن نوعی بیداری اسلامی در عقل ها و قلب های جوانان مسلمان در جای جای کشورهای اسلامی شد. درست به همین دلیل است که قدرت های استکباری در سراسر جهان تسلیم مَردی شدند که هشتادمین دهه از زندگی خود را سپری می کرد. آمریکایی ها پس از ناتوانی در ایستادگی مقابل این مَرد بزرگ، در ایران جنگ داخلی به راه انداختند تا شاید بتوانند از این رهگذر، از او عبور کنند. با این حال، آنها در تحقق این هدف نیز شکست خوردند.

*پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ما شاهد شکل‌گیری گروه‌های مقاومت و تقویت آنها بودیم. تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران بر محور مقاومت در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تنها قدرتی که توانست در برابر آمریکاییها و غربیها بایستد، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بود. امام خمینی (ره) حمایت از آزادی خواهان در سراسر جهان را در دستور کار خود قرار دادند و توانستند همه مسلمانان و آزادگان را در برابر رژیم های قدرتمند و استکباری متحد سازند. ایشان با حمایت از مقاومت در سراسر منطقه، قدرت بزرگی را در برابر آمریکایی ها و غربی‌ها به وجود آورند.

امام خمینی (ره) محوری را در منطقه ایجاد کردند که هیچگاه زیر بار تسلیم در برابر اراده ایالات متحده آمریکا نرفت. این محور، همان محور مقاومت. ما امروز شاهد آن هستیم که محور مقاومت بیش از هر زمان دیگری قدرت یافته است. علیرغم تمامی جنگ های طاقت فرسا و تحریم های گسترده علیه مقاومت در سراسر منطقه، محور مقاومت امروز تنها امید ملت های مظلوم برای مقابله با پروژه آمریکایی، صهیونیستی محسوب می شود.

*سران ایالات متحده آمریکا، کشورهای غربی و نیز رژیم صهیونیستی از همان ابتدا افکار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) را در تعارض با سیاست‌ها و استراتژی‌های خود در سطح منطقه و جهان دیدند و این افکار را به مثابه تهدید بزرگی برای خود تلقی کردند. علت اصلی این رویکرد آمریکا و غرب در قبال امام خمینی (ره) چه بود؟

کاملاً طبیعی بود که ایالات متحده آمریکا و سران کشورهای غربی به مخالفت با امام خمینی (ره) بپردازند. علت مخالفت آنها با رویکرد و خط مشی امام خمینی (ره) این بود که بنیانگذار انقلاب اسلامی بر لزوم استقلال جمهوری اسلامی و دیگر کشورهای منطقه و جهان تأکید کردند. لذا آمریکا و غرب که همواره به دنبال بسط سیطره خود بر کشورهای مختلف بودند، این استقلال‌خواهی را در تعارض با منافع و مصالح خود دیدند.

پس از آنکه آمریکا و غرب نتوانستند امام خمینی (ره) را تسلیم اهداف و خواسته های خود کنند به جنگ نیابتی متوسل شدند. آنها صدام را به نیابت از خود به جان جمهوری اسلامی ایران انداختند. با این حال، این توطئه نیز در نهایت به ثمر ننشست. امام خمینی (ره) از همان ابتدا نیز تهدید بزرگی برای پروژه های استعماری و شیطانی محسوب می شدند. ایشان، پروژه هایی را که قرن ها برای راه اندازی آنها زمان صرف شده بود، در عرض چند ساعت به چالش کشاندند.

*امام خمینی (ره) در همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی مسأله فلسطین را در رأس اولویت‌های جمهوری اسلامی قرار دادند و آن را به عنوان مهمترین و محوری‌ترین مسأله در سطح جهان اسلام مطرح ساختند. ارزیابی شما از تأثیرگذاری نقش ایشان در حمایت از مسأله فلسطین چیست؟

مسأله فلسطین از همان روز اول پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در ذهن و فکر و وجود امام خمینی (ره) زنده بود. همگان شاهد بودند که از همان دوران ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) ایشان دستور بستن سفارت رژیم صهیونیستی در تهران و جایگزینی فلسطین در آن سفارتخانه را صادر کردند. این نشان می دهد که مسأله فلسطین جایگاه ویژه ای در ذهن و قلب امام خمینی (ره) داشته است.

امام خمینی (ره) حتی پس از مواجه شدن انقلاب اسلامی ایران با چالش های متعدد امنیتی و اقتصادی باز هم از حمایت از فلسطین دست نکشیدند. در جریان جنگ تحمیلی ۸ ساله نیز این حمایت قطع نشد. ایشان مسأله فلسطین را به عنوان محوری ترین مسأله مسلمانان در جهان اسلام تثبیت کردند. اینکه امروز می بینیم که فلسطینیان با قدرت نظامی خود معادله جدیدی را به صهیونیستها تحمیل می کنند، ناشی از بذری است که امام خمینی (ره) چندین سال قبل آن را کاشتند.