نظر جالب مسکو درباره برجام

« ماریا زاخاروا » سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، مسائل پیرامون برجام نمونه بارزی از رویکرد غیرمسئولانه آمریکا است.

زاخاروا در حاشیه نشست اقتصادی سنت پترزبورگ در گفت‌وگو با شبکه «راشا تودی» گفت: «آمریکایی‌ها همواره به مسائل غیرواقعی متوسل می‌شوند و شیوه خود را با تغییر دولت، به میزان زیادی تغییر می‌دهند».

او در ادامه با اشاره به حضور غیرقانونی آمریکا در خاک سوریه گفت، آنچه پیرامون برنامه هسته‌ای ایران رخ داد بارزترین نمونه از رویکرد غیرمسئولانه واشنگتن است و با این حال روسیه رویکرد مشخصی در قبال مسائل بین‌المللی دارد و به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل احترام می‌گذارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد. اکنون دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تاکنون به نتیجه نرسیده است و قرار است دور ششم مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود.

زاخاروا در این مصاحبه با انتقاد از تلاش اتحادیه اروپا جهت ترویج روس هراسی گفت، آمریکا نیز در این راستا به کشورهای اروپایی فشار وارد می‌کند. این در حالی است که شهروندان اروپایی خواستار روابط سالم و دوجانبه با روسیه هستند.

او در ادامه گفت، در همین راستا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در سفر به پرتغال انجمنی را افتتاح کرد تا به مسئله بی‌اعتمادی که به مشکلی جهانی تبدیل شده رسیدگی شود.

زاخاروا در پاسخ به سوالی درباره اتهامات حقوق بشری غرب علیه روسیه گفت: «آن‌ها بهتر است به مشکلات خودشان رسیدگی کنند و نگاهی به رفتار پلیس در اتحادیه اروپا و سرکوب معترضان بیندازند. می‌توانند به افراد محاکمه شده مانند جولیان آسانژ و دیگر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نگاهی بیندازند».

زاخاروا درباره جنگ دوازده روزه میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی گفت: «جهان شاهد موج دیگری از خشونت بود. این یک مشکل قدیمی است. روسیه به طور فعالانه در راستای عادی سازی اوضاع تلاش می‌کند. ما با طرف‌های میانجی در ارتباط بوده‌ایم و دو ابتکار عمل ارائه کردیم که یکی از آن‌ها مذاکرات فلسطین و اسرائیل در مسکو و دیگری برگزاری نشستی چهارجانبه است».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه خواستار گام‌های جدی‌تر برای حل مشکلات مسکو و واشنگتن شد و گفت: «اخیراً سطح روابط دو کشور تنزل بیشتری یافته و آمریکا با تصاحب زمین‌های متعلق به روسیه (ساختمان‌های دیپلماتیک) کنوانسیون وین را نقض کرده است».

زاخاروا افزود: «اقدامات آمریکا موجب شد لیستی از کشورهای غیردوست تهیه کنیم و آمریکا اولین کشوری باشد که در آن قرار می‌گیرد. جمهوری چک دومین کشور در این لیست است. هنگامی که کشوری یک رشته اقدامات عامدانه غیردوستانه را اتخاذ می‌کند زمینه پاسخ ما را فراهم می‌کند».

او در ادامه گفت: «باید این سوال را از چنین کشورهایی پرسید که چرا سال‌ها است که سیاست‌های ضد روسی را دنبال می‌کنند و روسیه را ناچار به اقداماتی نظیر اخراج دیپلمات‌ها می‌کند. آن‌ها سودی از این اقدامات نمی‌برند و اقداماتی که علیه روسیه انجام می‌دهند به خود آن‌ها برمی‌گردد».